mandag 16. november 2009

Møtte fatter’n på by’n!

I dag kjørte jeg på Rjukan, og ser noe som ser veldig ut som en lapphund. Så da vrenger jeg bilen over til sia, åpner døra og roper “Er det Ilka!?!?”. Dama svarer, “Eh, ja, kjenner’u han?” og jeg sier “Sønnen hans sitter i bilen”…

Så endelig fikk jeg treffe Ilka, og eieren sa jeg var velkommen på besøk når som helst:-) Ilka var visst en skikkelig utehund, og ville helst være ute året rundt. Ellers hadde han veldig mange personlighetstrekk som var likt med Toivo(og Nalle)…

Her er Toivo, Nalle og Byu’tis pappa, og Kid og Tussis bestefar, renvallarimporten fra Finland:

005

22 kommentarer:

  1. Så moro =) Ilka så veldig fin ut. Hvor gammel er han?

    SvarSlett
  2. Så gøy!!! Utrolig at du kjente han igjen (ut fra bilder, regner jeg med)!!!

    SvarSlett
  3. For en staselig kar!! Dette ble litt rart for meg! Kjenner ei jente på 12 år som bor på Notodden og hun heter Ilka!!
    Ha en fin kveld!!

    SvarSlett
  4. Så gøy for deg å treffe pappaen til toivo..særlig siden du er så interessert i slekten også!..Flott var han!

    SvarSlett
  5. Moro å få se fine Ilko, å få høre han er pappaen til Toivo, Nalle og Bju`ti.

    SvarSlett
  6. Jeg synes han og Nalle er kjempelike jeg! Så gøy Christian, at du plutselig så han! Eieren må ha blitt litt forskrekket? Morsomt.

    Milli vil gjerne tilføye at det var skikkelig gøy å se et bilde av svigerfar...;o)

    SvarSlett
  7. Så gøy!!! Viste du at han bodde der???

    SvarSlett
  8. Så morro! :D Og så fin han var :-)

    SvarSlett
  9. Eieren ble litt forskrekket, men det gikk fort over;-) Jeg synes Toivo ligner mer på han enn Nalle. Bare ikke i fargen;-)

    Ja, jeg visste han bodde på Rjukan, og har lenge tenkt på å besøke han, men har liksom aldri kommet så langt:-)

    SvarSlett
  10. Neimen så moro! Nå ser jeg iallefall hvor Nalle har pelsen sin fra, og de er veldig like i hodet slik fra sida. Godt gjort, Christian!!!
    Hilste far og sønn på hverandre??
    (han virker forresten enda tørrere i pelsen enn Nalle!)

    SvarSlett
  11. Nalle har mer pels, men konsistensen er nok omtrendt den samme. Hun fortalte at pelsen blir aldeles lys over hele kroppen om sommeren:-)

    Toivo har også arvet noen eksteriøre feil av pappan, lavt halefeste og noe understillt...

    Men Ilka hadde veldig grov beinstamme og ellers mye positivt ved seg også, fine mørke øyer. Også hadde han jo linjer det fantes lite av i Norge og Sverige...

    2 av kullsøsknene er brukt i avl i Finland. Bl.a er broren Hulivili brukt på Kennel Lumiturpa som er kjent for god eksteriør kvalitet:-)

    SvarSlett
  12. Så utrolig moro dette var da!! :D
    Han var en flott og staselig kar han bestefaren her ;)
    Du var rask der, hehe, hadde nok blitt forskrekket jeg òg hadde jeg vært eieren. Hi hi :)

    SvarSlett
  13. Nøve, nei, far og sønn hilste ikke på hverandre. Nalle og Toivo har nok arvet holdningen overfor andre menn av sin far skjønner du;-) Hehe...

    SvarSlett
  14. Så morsomt å treffe på han så tilfeldig! En vakker kar!

    SvarSlett
  15. Jeg har hekta meg opp i pelsen... Nalles vinterpels er i anmarsj, den har alltid vært ganske fin og tilogmed ganske glansfull. Er spent på om resultatet blir enda bedre i vinter nå når han går på ProPlan + litt tran.

    Arv spiller tydelig inn her da! Ilka er også en utehund, Pelsen hans blir sikkert bedre enn den er akkurat nå :o)

    SvarSlett
  16. Så kjekt å plutselig treffe faren til Toivo og Nalle! :D Han var veldig fin! Jeg synes han lignet på både Toivo og Nalle! :)

    SvarSlett
  17. Morsomt :D Jeg er så utrolig glad for at det finnes andre enn meg som omtrent hopper på folk med samme rase ^^

    SvarSlett
  18. Så fin han er. Moro å lese om:)

    SvarSlett
  19. Lykke til på Lillestrøm i helga som kommer!!
    Ha en fin uke videre!!

    SvarSlett
  20. Travle dager i Tessungdalen?
    Håper vi får en liten tilstandsrapport før og etter Dogs4all :o)

    SvarSlett
  21. Kona mi heter Ilka;)

    SvarSlett