tirsdag 2. februar 2010

Tanker om avl...

Toivo har en kullsøster som utviklet total katarakt, og en halvbror som har utviklet det samme. Nå i Januar ble en kullbror øyelyst med bakre pol katarakt...

Toivo er en hund med et herlig gemytt som jeg ikke har noe å utsette på. Han har friske HD-linjer. Eksteriørt er han etter min mening av den bedre halvdel av den Norske populasjonen, hvis man sammenlignber med den Finske populasjonen, faller han nok mer til å bli middelmodig...

Jeg har nå bestemt meg for at Toivo ikke skal avles på, siden han kommer i fra et kull hvor 2 av 4 valper har utviklet katarakt, og som jeg ser det ikke bidrar med noe veldig spessielt i avlen når det gjelder andre egenskaper. Farslinjene lever videre i Norge og Sverige allikevel, dessuten er 2 av kullsøsknene til faren brukt i avl i Finland. Morslinjene er ikke så mye brukt, fordi hun har gitt flere tilfeller av katarakt. Men 2 av hennes kullsøsken er brukt i avl med mer suksess... Slik sett står heller ikke linjene i fare for å dø ut...

Selvfølgelig kunne jeg tenke meg valper etter Toivo, men å gjøre ansvarlige avgjørelser i avlsarbeid er viktigere enn personlige følelser, og det ville være dobbeltmoralistisk av meg å kreve dette av andre hvis jeg ikke gjorde det selv...

Toivo er en fantastisk hund, og han blir godgutten min så lenge han lever uansett:-) Men det gjør han ikke til en verdig avlshund av den grunn. Man må ikke lure seg selv og finne på unnskyldninger når man finner ut at det er f.eks overhengende fare for HD eller Øyesykdommer på linjene til sin hund, dette blir man straffet for når det kommer et sykt valpekull...

Vurderer å kastrere han, siden han kommer til å bo med en eller flere tisper resten av sitt liv. Tenker dette blir bedre for han, og at det forhindrer tyvparringer...
Hva synes dere?

...................................................................................
PS: pga sykdom og at PC'n min har ikke internett tilgang, blir det lite blogging fremover antagelig, ihvertfall med bilder. Rekker ikke kommentere alle bloggene, leser litt iblandt, skal følge opp dette innlegget ihvertfall;-)

16 kommentarer:

  1. Åååå, så synd!!! Det er jo kjedelig å ikke kunne bruke Toivo i alv, men det er nok en riktig avgjørelse. Den støtter jeg!!!!!!

    Ang. kastrering, så blir det jo lett for deg å holde styr på han når du har flere tisper med løpetid. Og kanskje han får det litt bedre med seg selv, ikke så frustret over å bo i sammen med flere godbiter og ikke komme til. Som Hanne sier, diskuter det med en dyrlege du har full tillit til.

    SvarSlett
  2. Dette var trist å lese. Du tar en klok beslutning, men det er trist likevel.

    Toivo blir som du sier godgutten din så lenge han lever uansett! HVIS du kastrerer ham, blir han ikke helt den samme.. Det der blir også en forferdelig vanskelig avgjørelse.

    Jeg tenker på Indy hos Fjelldronningen. Han lever med mange tisper rundt seg, og virker som en harmonisk hund. Jeg vet du vil tenke deg godt om, og dere har ikke hastverk. Lykke til, Christian!

    SvarSlett
  3. Synd, Toivo er virkelig flott, og jeg kan egentlig ikke tenke meg at han kan være middelmådig noe sted jeg da :D Men lapphund er ikke min rase.
    Jeg er imot kastrering, med mindre man har en medisins grunn, eller det er en hund med store adferdsproblemer der kastrering kan være til hjelp.
    Men jeg skjønner også at du vurderer siden han skal bo med flere tisper, og at det kan bli slitsomt både for deg og ham. Men slik er det nå engang, og kanskje du har mulighet til å sette ham bort hos noen (foreldre, Silje :P) i verste løpetiden?). Men det finner du vel ut av tenker jeg.

    Men så er det jo det med utstilling da, jeg ser helst at Toivo blir champ! :D

    SvarSlett
  4. Nina(vandalmis), Kastrering er sjelden løsningen for adferdsproblemer så vidt jeg hår forstått.

    http://www.manimal.no/Hundeeier/Artikler/Hund/Kastrering

    Det jeg tenker etter å ha lest artikkelen er at, kastrasjon ikke hjelper mot aggresjon, hvis det er snakk om fryktaggresjon, noe Toivo aldeles ikke har...

    Toivo har heller ikke "Typiske hannhundadferder" som den nevnes i artikkelen(annet enn hannhundaggresjon, men det er som sagt ikke snakk om fryktaggresjon, men "hormonell"-aggresjon, slik jeg forstår det ihvertfall. Lærte litt om hvordan man skal se forskjell på de to på hundefag.

    Jeg tror derfor at kastrering ikke vil føre til adferdsproblemer for Toivo. Men i artikkelen står det også at det er liten sjans for at seksualadferden kommer til å bli mindre...

    Men da ville jeg ihverfall være sikker på at det ikke kom til å skje tyvparringer, Toivo og Nieida er jo begge bærere også, så slik sett er det enda en risiko om disse skulle ha et uhell. Da hadde eneste alternativert vært abort, og det synes jeg ikke noe om...

    Jeg har jo et håp om at seksual adferden kommer til å dempes litt da, selv om han er 6 år gammel. Toivo er nok ikke like harmonisk som Indy i løpetiden, han blir ganske rastløs og slik selv om det er et par kilometer mellom han og løpetispene... Kan tenke meg det blir værre om det bare er en vegg imellom dem!

    Men hadde jo tenkt å sette han bort til foreldrene mine når planen var at han skulle brukes i avl da, så kan jo selvfølgelig gjøre det, men om jeg får ei tispe eller 2 mer, og de ikke løper samtidig tror jeg kanskje det kan bli litt mye for foreldrene mine...

    Ja, skal nok spørre veterinæren, jeg er heller ikke enig i at man skal kastrere uten videre, men mener at dette kanskje er grunn nok, og at det kanskje er det beste for å unngå uhell, og kanskje sparer Toivo for litt frustrasjon...

    Ang. utstilling, Toivo kommer nok til å være med, men tror jeg prioriterer å stille hundene jeg har planer om å bruke i avl;-)

    SvarSlett
  5. Ja dette er nok den beste løsningen. Men synd er det jo ,Toaivo er jo både vakker og intelligent! Akkurat slik en lapphund skal være..Jeg synes kastrering er en veldig bra ting når du nå ikke skal bruke han i avl allikevel...De aller fleste hundene som kastreres får et roligere og bedre liv med mindre seksuelle frustrasjoner (selv om det ikke forsvinner helt) Dessuten må det være mye bedre for deg at du kan stole på at ting ikke går galt, og at du slipper "barnevakt" i tid og utide..

    SvarSlett
  6. Vedrørende det å trekke Toivo ut av avel, så synes jeg du tar en veldig klok og ansvarsfull beslutning Christian. Det har også noe å gjøre med at du tar hensyn fordi du har kunnskap om gener med (mulig) sykdom, og det skal og bør en seriøs oppdretter gjøre. Toivo er en innmari herlig fyr, men det er han jo uansett:o)

    Jeg synes kastrering har blitt en litt amerikansk løsning som har kommet til Norge. Jeg mener det skal tungtveiende grunner til å kastrere hunden sin. Tyngre grunner enn dem du har DERSOM DET IKKE GAGNER TOIVO! Det er kanskje lurt å spørre seg om løsningen er mest lettvint for deg eller best for Toivo, (dette er basert på egen erfaring Christian, ikke mistillit til deg:o) Du vet jo ikke hva slags Toivo du får etter kastrasjonen heller, men du vet hvem du har i dag. Når dette er sagt, så skal man være forsiktig med å sette seg til doms over andres avgjørelser - og jeg er rimelig sikker på at du "lander" på det som er best for herlige Toivo!

    SvarSlett
  7. Det var virkelig synd at Toivo ikke skal brukes til avl, men en klok beslutning med tanke på genene. Synes han er flott og virker jo veldig harmonisk ut.
    Enig med Marianne at kastrering virker greit ut når du planlegger flere tisper og han alikevel ikke skal brukes i avl. Som du sier så vil tispene sannsynligvis ha løpetid i forskjellige perioder og du må holde ham vekke fra flokken sin ganske ofte. Så det er en vurdering hva som er best for ham, jeg tror nok at jeg hadde kastret hadde det vært min hund. Tror ikke de lider av den grunn.

    SvarSlett
  8. Er det ikke ofte sånn at tisper som er i samme flokk synkroniserer løpetiden sin? Det gjør det evt. litt enklere kanskje?

    SvarSlett
  9. Jeg tror vel egentlig at Marianne har litt rett da, at han kommer til å ha det bedre med seg selv under løpetiden. Og testiklene er jo ikke direkte koblet til hjernen, og styrer ikke alt som skjer der oppe, så slik sett tror jeg ikke det forandrer han veldig heller...

    Hester og katter har vi tradisjoner for å kastrere, de vil det faktisk være rart å la være med...

    Hadde ikke kastrert en hannhund uten videre, hvis jag bare skulle hatt det, men situasjonen er litt anderledes når han skal bo sammen med tisper...

    Jo du har rett Gry, det hender faktisk både med folk å dyr at de synkroniserer syklusen sin...

    Venter kanskje til Nieida har hatt sin første løpetid, så ser jeg hvor ille det blir.

    Dachsen slutta å spise og peip konstant da terriern til naboen hadde løpetid, han hadde hatt det bedre om han slapp hele den biten...

    Hmm... Får tenke litt poå det, å se ann situasjonen litt...

    SvarSlett
  10. Gry: Leia og Maila fikk aldri løpetid samtidig, Leia først og Maila etterpå. Fikk høre at det er ganske vanlig at ledertispa får løpetid først så regulerer de andre tispene i flokken seg etter det. Vet ikke helt om det stemmer men hos oss var det slik. Leia ble sterilisert i fjor og har det helt fint, hvis ikke bedre da :)

    SvarSlett
  11. Du har tydeligvis tenkt veldig nøye over dette Christian, selv om jeg kanskje ugleser kastrering litt ofte, fordi jeg mener at mange gjør det som en litt for lettvint løsning (som gjerne ikke løser noen ting), så skjønner jeg veldig godt hvorfor du vurderer det altså, og hadde jeg vært i samme situasjon så er det ikke utenkelig at jeg ville gjort det heller.
    Men det er jo derfor jeg kanskje aldri kommer til å ha oppdrett, eller ha begge kjønn, fordi jeg synes det blir aaalt for mye styr :D

    SvarSlett
  12. også er det jo ett pluss til da, hvis du tar ham med hit engang (neste nkk hamar fks :P ), så kan han og Casper ha det fint sammen :)

    SvarSlett
  13. Viktig og vanskelig beslutning, Christian. Det er en skuffelse når det ikke går som en håper. Når det gjelder kastrering, har jeg et blanda syn på det, og det har mange veterinærer og, vet jeg. Emmas bestevenn er en kastrert samojed, og han er det masse fart og liv i, en herlig og snill hannhund, som riktig nok kan småkrangle litt med en og annen hann en sjelden gang, helst fordi de provoserer han. Men Emma kan leke trygt med han når som helst, og han tror han har sin manndoms kraft, han;o)

    SvarSlett
  14. En klok - men trist - beslutning du har tatt om å ikke bruke han i avl. Han er en kjempeflott gutt som jeg faktisk selv kunne ha tenkt meg å bruke... Men helse fremfor alt annet!

    Ang. det å kastrere...vel,jeg er ingen stor tilhenger av dette så samt det ikke ligger en alvorlig grunn bak det (les: sykdom). Jeg hadde iallefall ikke gjort det. Synes det er unødvendig å la en hund gjennomgå en operasjon hvis den ikke har behov for det. Men det er opp til hver enkelte hva de velger å gjøre med sine hunder. Skjønner jo argumentet dit om tjuvparring...selv om man som hundeeier da skal være "på vakt" når man har tisper og hannhunder sammen, og det er løpetid i sikte...

    Lykke til med valget :)

    SvarSlett
  15. Snakket med dyrlegen min i dag. Hun synes ikke noe om å kastrere uten grunn. Men i dette tilfellet synes hun det var lurt, og en ansvarlig avgjørelse...

    Når jeg tenker meg om, vet jeg om veldig mange oppdrettere som har hatt tyvparringer...

    Og som dyrlegen min sa, det kan jo være andre som glemmer en dør èn gang, så er skaden skjedd...

    SvarSlett
  16. I utstillingsreglene står det: "Hannhunder som kastreres gjennom operativt inngrep pga skade eller sykdom har rett til å delta på utstilling dersom det fremlegges attest på godkjent formular om at hunden etter 6 mnd alder, men før operasjon har hatt normalt utviklede tekstikler på normal plass. Utstillingstillatelse for slik hund utstedes
    etter søknad av NKK." Så...siden det ikke er skade/sykdom,så tror jeg egentlig ikke at han kan stilles ut. Men det kommer vel ann på hvor "snill" dyrlegen er?? Om hun/han skriver en attest for at det er skade/sykdom?

    SvarSlett