mandag 11. april 2011

NKK Bergen

Først kan jeg si at bloggen er litt nedprioritert om dagen, mye som skjer, hundene får fjellturene og skogsturene sine, men istedet for å skrive om de på bloggen så må jeg prioritere eksamner og særoppgaver osv…


Så til helgen:


Fredags kveld satt jeg, Amund, Toivo, Nieida og Max turen mot Bergen. Vi ringte den automatiske opplysningen til 175, og fikk vite at det meste var stangt, men Aurland-Hol var åpent


(der jeg kjørte i kolonne i fjor hjem fra samme arrangement, kan leses om her: http://nordanlidenstoaivo.blogspot.com/2010/04/nkk-bergen.html)


Så da var det bare å kjøre, og vi kjørte og vi kjørte, over hele fjellet, når vi kom ned alle bakkene og bare var kilometer ifra Aurland, er veien stengt pga steinras! Og vi må kjøre heeele veien over fjellet igjen, og eneste veien til Bergen er til Fagernes også E16. Så det ble en myyye lengre tur en planlagt, som den ikke var lang nok ifra før ;-) Til gjengjeld regnet det ikke i Bergen i år, og tilbaketuren over Hardangervidda gikk problemfritt :-)


Vi hadde heldigvis hele lørdagen å sove på, slik at på søndag, da vi skulle stille var vi opplagte :-)


Fremme på utstillingen ble vi flere ganger oppsøkt av lapphundinteresserte som gjerne ville hilse på de fantastiske hundene våre, både mine og de andre lapphundene som var der, og jeg tror de fleste ble bare mer sikker på at lapphundene er fantastiske hunder :-)


Dommer denne dagen var Paula Heikkinen-Lehkonen fra Finland, jeg var spent på hvordan hun kom til å like mine hunder, siden hun er en anerkjent dommer som dømmer rasen ofte i rasens hjemland. Og resultatet kan jeg ikke klage på, jeg reiste hjem med både BIR og BIM!


P4100022


Takk til Appetitt-standen for å ta bilde av oss, og maile det til meg :-)


Kritikken til Max har Amund stukket av, den skal brukes i årets 4H-oppgave, som selvfølgelig er HUND! Men den var veldig veldig bra, og gjenspeilet plasseringen hans som Best i Rasen.


Nieida ble BIM og fikk CERT og CACIB, og hun blir min første hund som har fått CACIB.


CACIB er en fransk forkortelse og betyr: “Innstilling til det Internasjonale eksteriør-championatet. CACIB tildeles kun på internasjonale utstillinger og til virkelig fremdragende hunder. Normalt er kravene til CACIB enda høyere enn certifikat. Er hunden som blir nummer to etter vinneren, av tilsvarende kvalitet, kan den tildeles reserve-CACIB. Hunder som stiller i junior(Max er fortsatt junior) og i veteranklasse får ikke konkurrere om CACIB” Sitat fra boken: Med hund på utstilling.


Nieida har hatt varierende resultater pga tippører(som ikke er feil på rasen), valpepels og unghundsrøyt. Men jeg bestemte meg for å prøve henne igjen i år, nå når hun har fått en fantastisk voksenpels og ellers er en bra hund. Jeg er glad for at de finske dommerene ser kvalitetene hennes og gir henne gode kritikker. Hele fjor gikk slik “Du har en bra hund, MEN”.


Her er Nieidas kritikk:


Kraftig, kompakt.


Utmerket hode, Utmerket benstamme,


Bra djup + volum på brøstkorg.


Velvinklet, rør seg bra,


Meget bra pels.


Virker redan mycket ferdig, behøver ei bli tyngre.


1 UK, 1 UKK, 1 BTK CERT, CACIB , BIM.


180

7 kommentarer:

  1. Grattis med kjempe resultater!!! Ja, dere fikk en lengere tur til Bergen en planlagt. Gøy at det gikk så bra på utstillingen da!! Ja , nå er det våren og med den så følger det jo eksamener for din del! Lykke til med de eksamene du skal ha!!!
    Ha en fin uke!!

    SvarSlett
  2. Gratulerer med flotte resultater. Det var nok vært den laaange turen til Bergen ;o) Endelig en dommer som forstod seg på fine Nieida. Masse lykke til med eksamen og slike ting :o)

    SvarSlett
  3. Stadig imponerende prestasjoner fra deg og hundene. Gratulerer så mye!
    Håper du får deg en lang og fin sommerferie, det har du fortjent. Lykke til med det som må gjøres innen den tid!

    SvarSlett
  4. Så gøy for deg Christian!! Men så er det velfortjent også da, med de to flotte hundene..Kan tenke meg at det nesten er enda større stas for Amund dette her..Tenker han er superstolt over Maxen sin ;)(lykke til med 4H oppgaven din Amund)

    At lite skjer på bloggen er vel forståeligt sånn som du travler rundt! Sier som Nøve jeg, håper du får en herlig sommer med mange flotte turer og overnattinger i det fri!

    SvarSlett
  5. Synes det er så utrolig gøy at du gjorde det så bra Christian! Nå fikk du endelig full uttelling på en utstilling. Helt herlig! :):)

    SvarSlett
  6. Gratulere sååååååååååååååå mye med kjempe resultater:-))))

    Lykke til med eksmen.

    SvarSlett
  7. Så flott, Christian! Det er moro at Nieida har utvikla seg så fint, det gjelder å ikke gi opp! Du er flink til å dra på utstillinger, og når det går så bra, er det motiverende å fortsette!

    SvarSlett