torsdag 26. februar 2009

Dagen i går

 

Når jeg fikk Toivo var han ikke en veldig lærd hund for å si det sånn. Faktisk kunne han bare “sitt”.

 

Nå er ikke tradisjonell trening det vi gjør mest da. Jeg konsentrerer meg om å få han til å bli en god trekkhund og en god kløvhund, kanskje spor om jeg får rota meg til det:-) Men litt annet trener vi en gang i blandt:-)

 

Her er noen av tingene vi har trent på:

 

Innkalling:

trening 005

 

Gi labb(dette er vel et “must” for en hver hund:-):

trening 033 

 

Det nyeste trikset er “bamse”, men lurer på om jeg skal bytte navn til “henda i været”, hehe, for det er det det ser ut som:-) Han lærte dette på lørdagen:-)

trening 050

Forresten, jeg bor i andre etasje i bygget dere ser i bakgrunn. Ja, det er rosa! Og ja, det skulle vært vaska!

Hehe, vi kaller det Villa Rosa på flystripa:-)

 

Sitt fint:

trening 031

 

Vi synes agility ser gøy ut, så vi har øvd inn noen øvelser, med det utstyret vi har tilgang på…

Øvelsen hoppe opp på bord og bli der litt, tar vi på taket til hundehuset:

trening 054

 

Så hopper vi hinder:

trening 068 

trening 070

trening 069

 

Spill dø:

trening 027

 

Idrettsoffiseren hadde med seg sine to settere på jobb, så da måtte de selvfølgelig leke litt:

trening 094

trening 095 

trening 106 

 

Så takker vi gårsdagens fotograf, dama jeg deler kontor med:

 trening 084

18 kommentarer:

  1. Åh, så fint dere har det sammen. Toivo er jo så oppmerksom på deg. Og så flink han er. Ja, de lærer fort når det er moro. Det har jeg sett på Charlie også. Dama på kontoret er flink til å ta bilder må du hilse å si. Er det ikke gøy å holde på når de lærer så fort og de er så ivrig?

    Jeg har jobbet i forsvaret i 17 år og vet at det kan bli dårlig med maling med det første. Hva med kronerulling så dere kan få malt den kaserna? Men den var jo litt morsom da, med tanke på at det er en farge som IKKE hører hjemmer i forsvaret.

    SvarSlett
  2. Så flinke da :) Driver og prøver på spill død jeg og, men sier pang pang, og peker på ham med pistolfinger. (han er ikke så veldig flink enda...)
    Kult bilde i forrige innlegg av Casper, bra du skrev at han ikke var sur ha ha, han ser jo helt gal ut.
    Takk for sist forresten, kjempekoselig, du må bare stikke innom når du vil :)

    SvarSlett
  3. Takk for sist ja, det var koselig:-) Ja, skal stikke innom om jeg er i nærheten, koselig det Nina:-)

    Sleit litt med motivasjonen på Toivo i starten, men det har blitt bedre og bedre. Nå hender det han kommer å "spørr" om vi skal trene:-) Jeg vet liksom når det er det han vil:-) Jeg tror det tok litt tid før han skjønnte hva trening var, i begynnelsen så bare såg han på meg som om jeg var gal når jeg prøvde å leike eller trene med han:-) Slik er det ikke nå lenger...

    Hehe, Villa Rosa er et gammelt sanitetsbygg, kanskje derfor det er rosa. Hvordan Forsvaret er organisert og bruker penger prøver jeg å ikke tenke på... Da blir jeg bare irritert;-)

    SvarSlett
  4. Dere er kjempeflinke, jo! :)
    Det må vel ha tatt en del tid for å lære Toivo alt det han kan!?
    Og det må jo være ekstra kjekt å trene når Toivo virkelig har lyst til det!
    Dixie blir ofte veldig ivrig når vi trener, men hun kommer liksom ikke og spør om å få lov til å trene... :) Dessuten er det nok godbitene hun er mest opptatt av, ikke oss...

    SvarSlett
  5. Dere er flinke ja, Toivo kan jo litt av hvert! Ganske tydelig at dere har en god kjemi dere to, det er lett å se på bildene :) Artig å se litt bilder av deg også :)Var en flott dame du deler kontor med forresten ;) Det rosa huset var jo direkte motbydelig, hvordan kan et hus bli så skittent..??

    SvarSlett
  6. Det eneste som er veldig anderledes fra Toivo og de andre hundene jeg har trent, er at jeg ikke kan korrigere Toivo. Hvis vi skal trene inn et nytt triks, og Toivo gjør alle de gamle, og jeg sier "nei", så blir han bare skikkelig umotivert og går vekk, han virker nesten litt fornærma. Men vi har finni ut hvordan vi skal trene sammen nå da...

    Det tar ikke lang tid å lære et triks egentlig. Eks bamse, første gang Toivo gjorde det på lørdag belønna jeg, så gjorde han det 2 ganger til. Så slutta vi treningen den dagen, når jeg sa bamse til han på utstillingen på søndag, satt han bamse for meg:-) Men den er ikke under stimulus kontroll enda da:-)

    Ja, Villa Rosa er vel ikke den vakreste bygningen i Norge:-)Vet ikke hvordan den ble slik, var slik før jeg flytta inn...

    Skal gi alle komplementene videre til Andrijana. Dame å dame(vet det var mine ord:-), ho er da faktisk 1 år ungre enn meg da. Jente kanskje...

    SvarSlett
  7. Flott å se bildene av deg og Toaivo i sammen! Er så glad for at hans situasjon løste seg såpass godt som den gjorde! :-)

    SvarSlett
  8. Kjenner igjen Nalle når du beskriver treningsmetoden deres ;o) Han syns han er veldig flink, og blir skikkelig sur når han ikke skjønner hva jeg mener. På den rette måten, lærer de fort! Ting vi har glemt å trene på ei stund, sitter plutselig når vi prøver etter noen dager. Ergo; de har tenkt!?

    Jeg kikka på kløv til Nalle idag. Har du noen gode tips? Er det stor forskjell på kløvene? Det er ikke så stort utvalg her i dalen, iallefall... Den "beste" i.flg. damen, kosta 2500,- Da måtte man i tillegg ha en spesiell sele. Jeg vil jo tro at skal kløven brukes på skitur, må han kunne trekke også???

    SvarSlett
  9. Så flinke dere er Christian. Det må jo være utrolig motiverende at dere har funnet ut av deres måte å trene på?!

    Synes definitivt du skal døpe om "sitte bamse" til "henda i været":o)) Kjempesøt da!!!!

    Jeg synes det virker som om du og Toivo virkelig har "funnet tonen" og forstår hverandre. Så bra!!!

    SvarSlett
  10. Det er fryktelig lett å kjøpe feil kløv!
    Jeg er på tredje kløven til Toivo nå. Den første ble bare tøv.
    Den var firkanta i formen å det skal de jo ikke være.
    Hovedvekten av sekken skal ligge over frambeina når de skal bære.

    Andre såg ganske bra ut, Approach Pack fra Webmaster, men den ble alltid skjev, så den har jeg droppa...
    Nå har jeg kjøpt en fra Gresshoppa:-)

    Nå skal jeg slutte å rime:-) Tror du kan få en bra kløv for mye billigere, min siste kostet 800 kr, den har jeg tro på, prøvde den på med vekt i sekkene inne i butikken, for å se hvordan den låg på Toivo:-) Jeg har ikke brukt kløv så mye på vinterstid da, tenker det er vår/sommer/høst, også kan vi heller snørekjøre på vinteren...

    SvarSlett
  11. Var det trekksele som liksom satt sammen med kløven Nøve?

    SvarSlett
  12. Den jeg så på, tror det var Kennel..den var grønn og lang syns jeg! Nalle fikk veldig korte bein i den, men ho mente den satt bra. Han godtok den. Mange hemper, så den skulle være grei å justere så den satt passe stramt, og ikke ble skjeiv. Ho hadde den samme til bikkja si, en husky-variant, og skrøyt fælt. Men de to har jo veldig ulik fasong...
    Husker ikke hva ho kalte den spesielle selen som kunne brukes! Den hadde de ikke på lager, så vi fikk ikke prøvd. Begynner å forstå at kløv blir helst brukt i sommerhalv-året ;o)
    Da må forresten den typen vi prøvde bli varm for en lapphund! Det var sklisikkert for på innsiden, og jeg syns den virka veldig tett og sid.
    Jeg får ta meg en skikkelig bytur til våren, notere diktet, og prøve meg fram litt. Takk for gode råd!
    Fabelaktig dikt..

    SvarSlett
  13. Hehe... Det var i utgangspunktet ikke meningen å rime, men når jeg leste over det, så matte jeg bare forandre et par or før alt rima:-)

    Nome-sele kanskje, Toivo har en slik en, måtte prøve mange av de før jeg fant en som passa Toivo. Han har så kraftig hode i forhold til løpshunder, så hvis dan passa over hodet ble den for lang på lengden...
    Hund og Katt senter i sørlandsparken hadde en variant som passet:-)
    Nome-sela kan godt ligge under kløven...

    Egentlig tror jeg lapphundene kler varmen ute om sommeren, slik som samojedene, og samojedene er jo ofte kløvhunder på sommeren de også:-) Faktisk klarer Toivo seg bedre om sommeren enn Retrieveren Toya:-)

    SvarSlett
  14. Jeg har tenkt på kløv til Charlie også. Men jeg tenkte å prøve i butikken og kjøpe på nettet. Det blir en del billigere. Men jeg må være sikker på at den passer så jeg må prøve i en butikk først og så finne den samme på nettet. De har ofte grasshoppa på halv pris på en nettbutikk. Men jeg venter på VÅREN.

    SvarSlett
  15. Du har nok rett, Nome-sele høres kjent ut.

    Men Nina da, NYT VINTEREN! Vi har da MINST en mnd til :o)
    Nå er det passe temperatur og masse fuglesang... Perfekt!

    SvarSlett
  16. Vinteren med snø,ja. Her er det mildvær og yr i lufta. Alt er bare bløtt og ekkelt. Subbete veier og hvit snø er blitt grå. Og nå begynner takene å gi etter for mengdene. Dere har sikkert hørt nyhetene. Den butikken var like ved meg. Handler der ofte. Litt skummelt.

    SvarSlett
  17. Det var småregn i lufta da vi gikk natt-runden vår...æsj! (trøst til Nina)

    Men sommervarmen er en STOR plage for Nalle! Trodde nesten han var sjuk i fjor sommer, han bare lå og pesa. (hjertet ble sjekka:normalt) Det gikk bedre på fjelltur der det var litt trekk i lufta, men vi måtte ta det veldig med ro.
    Sommeren har heldigvis forskjellig vær å by på, sier ikke mer ;o)

    SvarSlett
  18. Har jo bare vært en sommer med Toivo, og da var vi jo på fjellet hele sommeren, så det kan jo hende han får større problemer hvis vi ikke er der. Men planen er å bruke mest mulig tid der oppe i sommer også:-) HAn peste ikke så mye i fjord ihvertfall... Men fant seg alltid en stor skygge å ligge i...

    SvarSlett