mandag 23. februar 2009

Dårlig premiering men en hyggelig helg:-)

Dommerene klarer ikke ødelegge uansett hvor mange 2. premier Toivo får:-)

 

Hjemme har jeg og Toivo gått på trugeturer, skiturer og starva hestene og ellers bare kosa oss…

 

På lørdagen kjørte vi til Bø og overnatta hos Silje, Nina og Casper(Dalmatiner). Jeg var litt nervøs for om Casper og Toivo ville komme overens, men det gikk som en drøm. Casper er veldig gjestmild og tar gjerne imot besøk av andre hunder:-)

Her er det ene bilde jeg fikk av begge to på samme bilde i løpet av helga(Casper er ikke sur, han bare smiler:-):

bøogannet 112

 

Vi var litt trege på vei til Telemarkshallen, og møtte opp 5 min før bedømmingen skulle begynne. Må inrømme at jeg var litt nervøs og stressa når vi stod der før lapphundene skulle i ringen, men det ga seg med en gang vi kom inn i ringen:-) Juniorklasse hannhund var i ringen først, der var det 2 hunder. Så starta åpen klasse, og Toivo var første hund ut. Som forrige gang, så synes jeg at jeg og Toivo viste oss relativt bra, ihvertfall til å være så ferske i “gamet”…

 

Dommeren tok litt på Toivo, og så tok han frem høydemåleren. Etter å ha styra lenge med den, så kom han frem til at han må være 52 cm. Så ble kritikken skrevet, og dommeren reiste seg og sier: “Beklager, det blir blått i dag, han er nok for stor”, jeg må innrømme at jeg var litt skuffa.

Her er kritikken:

52 cm, Hanne i største laget. Utmerket hode og utrykk, sterk kropp, bør ikke bli kraftigere. Utmerket harefeste kropp og benstamme. Tilstrekklig vinklet. Gode bevegelser, god pels og farge…

 

Når jeg kom meg ut av ringen, kom det ei dame bort og sier irritert: “What did the judge say?!?”, Jeg svarte litt overasket ”Ehh, too big”. Så rister dama på hodet å sier: “This judge don’t know anything about lapphund! I thought this dog would win today!”… Etterpå ser jeg at dette er den finske dama som skal stille Est LV LT Baltic Ch Pakkasukon Jesper, som også blir BIR og NUCH i løpet av dagen…

Kommentaren hennes betydde vel mer for meg enn hva dommeren måtte mene denne dagen, tror han driver med pomeranian, og da skjønner jeg jo at Toivo blir i største laget for han;-P Hehe…

Her er et bilde av vinneren:

bøogannet 114

 

Ingen BIM ble kåret, mye blått og rent rødt som ble delt ut i lapphundringen i dag… Så hverken Majålkes Kero eller Schanderulvens Lihku ble Champions:-(

 

Prøvde å ta et slikt utstillingsbilde av Toivo også, det gikk ikke så bra(jeg skylder på fotografene Silje og Nina;-):

bøogannet 123

bøogannet 124

Jeg som argumenterte så for at utstilling ikke bare handler om dommerens smak må vel bite i det sure eplet i dag når jeg sammenligner denne og forrige utstillings kritikk:

I jula fikk jeg “ønskes mer kompakt”, denne gangen “må ikke bli kraftigere”?

I jula fikk jeg “kort og lavt ansatt hale”, denne gangen “utmerket halefeste”??

Litt merkelig synes jeg. Må si at jeg synes det var helt greit å få en andre premie i jula, synes dommeren der var veldig dyktig, bare streng på premieringen… Denne dommeren, streng, kanskje, dyktig, nei…

Gøy å møte Jesper da, han var en koselig hund:-)

 

Vi bestemte oss for å se på finalene også, det var ganske gøy. Av lapphundrasene var det bare en lapsk som stillte til gruppe… Denne fikk ingen plassering, BIS ble en Flat Coated Retriever…

 

Så reste vi å spiste pizza på Pizzafjoset i Bø, før vi kjørte ned igjen til Kristiansand. Toivo var ganske sliten, han hadde gått med snuta i kunstgresset hele dagen:-)

 

Kongsberg neste!!!

15 kommentarer:

  1. Ja, fikk ikke med meg så mye, var liksom litt oppi det, Hehe... Men tror det var mange 2.premier ja...

    SvarSlett
  2. Ikke bry deg om dommeren, denne dommeren tror jeg er kjent for å ikke like "min" rase og dermed prøver vi å unngå han. Og da gjelder nok det for FL også tenker jeg. Dette er nettopp en av grunnene til at jeg ikke liker utstilling, men jeg innser selvfølgelig at utstiiling må til, i en viss grad. Dere får sikkert en annen kritikk neste gang :-)

    SvarSlett
  3. Dere har sikkert lært masse, og det er nyttig for både Toivo og deg hvis dere har lyst til å gå videre med utstillinger (noe jeg har forstått at dere har).

    Du er vel sikkert klar over det Christian, men jeg synes utstilling er litt muppetshow. På den annen side, så er det jo alltid noen som går fornøyde hjem også, og synes denne dommeren var "verdens beste". Jeg har ikke peiling på eksteriør, men synes Toivo er en utrolig pen finsk lapphund, og jeg synes de store hannene (som Nalle også er) er veldig, veldig flotte.

    Vi sees på Kongsberg!

    SvarSlett
  4. Jeg blir nok litt revet med, men jeg legger ikke for mye i utstillingene heller, Toivo er først og fremst en venn og turkamerat:-) Og jeg er like glad i han nå som før han fikk 2. premien;-) Glemte helt å se på den profesjonelle handleren fra Finland når ho var i ringen! Hehe...

    Utstilling er jo gøy fordi man treffer så mange andre "hundegale", men når man først er der, er det jo gøy å gjøre det best mulig;-)

    Jeg synes det var rart at han sier at en hund som er innenfor standarden er for stor. Gidder nok ikke stille for han igjen med det første...

    SvarSlett
  5. Jeg prøver igjen.

    Jeg synes dere klarte dere bra, jeg. Men Toivo har jo et mye penere ansikt enn Jesper. Jesper virker for lang i snuta, men det er bare min mening. Husk at Toivo er en flott, flott hanne som er din beste venn. Og ingen kan ta fra deg det. Uansett dommer.

    Jeg er en av dem med en (for) liten, pinglete hanne og jeg stiller for det. Like spennende hver gang og moro å møte lappe-folket. Noen skal jo komme sist også og som Gry sier, vi tar det ikke så alvorlig.

    SvarSlett
  6. Jeg ville ikke bytta ut Toivo for alt i verden, om han så bare fikk 3. premier resten av livet:-)Men jeg synes han fortjener mer... For meg er han den peneste i verden, og jeg synes faktisk han er enda søtere, snillere og penere nå enn før utstillingen:-)

    Jeg tror det er sunt for rasen å ha variasjon i størrelse, det tror jeg også at de nordiske spetsene som har vandret i disse områdene for lengesiden hadde...

    I rasestandarden så står det jo faktisk "type er viktigere enn størrelse". Dommerene bør være flinke til å ta utgangspunkt i rasestandarden, istedet for å bare dømme etter hva de liker...

    Charlie ser pen ut for min del, også har han jo en så flott bror, så gode gener må han hvertfall ha:-)

    SvarSlett
  7. Så det var en lys lappe på et av bildene dine. Vet du hvem det var?

    SvarSlett
  8. Tror det som er på bilde er en Eurasierhale:-)Men så noen lyse, de var fra Mallalasse, etter ho Nikita tror jeg...

    SvarSlett
  9. Er 2. plass så verst, da? Jeg synes det høres kjempebra ut, jeg, men nå har jo jeg ingen som helst peiling på utstilling heller, da... :) Uansett virket det litt rart at dommeren synes 52 cm er for stort når det er innenfor rasestandarden, men jaja...

    Jeg synes Toivo er helt utrolig fin, jeg, både i farger og pels, og så høres han så snill ut! Så hvis jeg hadde vært dommer kan det godt tenkes det hadde blitt en del 1. plasser på han, ja... :)

    SvarSlett
  10. Argh! Skrev nettopp en kjeeempe lang kommentar, men den ble ikke posta og ble borte!

    Definisjonen på andrepremie er: "Hund av god type og bygning, hvis eksteriørfeil ikke er mer fremtredende enn at den kan sies å være en god representant for sin rase."

    Så det er jo ikke såå dårlig, men det hadde vært gøy å være med konkurranseklasse da:-)

    Gøy å høre at andre også synes Toivo er en pen hund:-)

    SvarSlett
  11. Har prøvd å gratulerer dere med vel overstått helg flere ganger! Synd dere skulle treffe på slik en dommer. Er det mulig å klage, forresten?? Når dommeren ikke kjenner rasestandarden, burde vel noen si ifra!?
    Ta iallefall til deg alt ho finske sa, ho skjønte mer av lappiser enn han..

    Godt å høre dere fikk en fjelltur i løpet av helga også ;o)

    SvarSlett
  12. Sitat fra boka jeg har om utstilling:
    "I utstillingsreglene står det nå at det er forbudt å kritisere dommeren "i noe forum". Det betyr i praksis at du ikke kan legge ut en flengende kritikk på internett når du kommer hjem! Blir det registrert noen form for klandreverdig oppførsel i forbindelse med bedømmelsen, kan NKK utestenge deg fra fremtidige utstillinger. Du kan heller ikke legge inn noen form for formell protest så lenge utstillingsreglene er blitt fulgt."

    Har jeg "kritisert" dommeren for mye i blogginnlegget mitt tro?

    SvarSlett
  13. Hjelpe meg, hva er disse dommerne? Hvorfor kan ikke de tåle kritikk?
    Kan ikke de gjøre en feil å få det påpekt?

    Jeg tror vi generelt har diskutert dommere, har ikke lest innlegget en gang til.

    SvarSlett
  14. Skjønner at det hadde blitt litt kaos om alle skulle begynne å klage på dommen til dommeren på utstillingen da, inni ringen liksom... Men en formell klageinstans bør jo finnes...

    SvarSlett
  15. Eller, bare så det ikke blir noen missforståelser... Jeg hadde ikke gidda å klae inn denne episoden da:-) Så alvorlig tar jeg det ikke:-)

    SvarSlett