tirsdag 6. oktober 2009

Leserinnlegg til Lapphundstikka…

Jeg har skrevet et leserinnlegg til lapphundstikka hvor jeg betrakter oppdrettere. Jeg tar gjerne imot innspill både på innleggets form og innhold før jeg sender det inn…

Her kommer det…..

Oppdrettere

Jeg har tenkt litt på dette med oppdrettere, og har funnet ut at man kan dele de i 3 grupper. Selvfølgelig er det flytende overganger mellom disse, og noen havner kanskje midt imellom to av gruppene…

Gruppe 1 – Egenskapsoppdretteren

Disse er oppdrettere som ser en egenskap viktigere enn noe annet, og ingenting er så viktig at man kan kompromitere denne. Dette kan være bruksegenskaper, eksteriør, helse m.m. Disse oppdretterene oppnær ofte sitt mål med oppdrett.

På Border Collie kan vi for eksempel se at man verdsetter gjeteregenskapene mer enn noe annet. I Norge ser man derfor ekstremt sprikende kvalitet eksteriørmessig, men de lykkes i å lage gode gjeterhunder. I andre land finner man Border Collier med god eksteriør kvalitet, hvor det er lagt lite vekt på gjeteregenskaper. Man kan se at flere raser har en ”brukshundtype” og en ”utstillingstype”. Disse rasene har mange egenskapsoppdrettere.

På den finske lapphunden kunne man kanskje si at de som sjekket stamtavlen 9 generasjoner tilbake, og krevde at det ikke skulle være noen forekomster av PRA, er egenskapsoppdrettere på helse, og satte helse som et ultimatum før men tenkte på eksteriør.

Gruppe 2 – Helhetsoppdretteren

Dette er gruppen jeg liker best. Denne oppdretteren prøver å få til en hund med god eksteriør kvalitet, gode bruksegenskaper, godt gemytt og god helse. Disse har vi en god del av på lapphundrasen.

Jeg mener allikevel at en del av disse oppdretterene ikke snakker helt sant. Jeg har hørt de si ”Hvorfor bare legge vekt på en egenskap, når man kan få alt?” Jeg mener at o man bare fokuserer på en egenskap, får man bedre uttelling og mer stabile linjer på akkurat denne egenskapen, enn om man tenker helhetlig… Derfor vil det være slik at en oppdretter som faller i gruppe 2 vil gjøre kombinasjoner hvor man vet man ikke får hunder med den høyeste kvaliteten innenfor en egenskap, men dette kan allikevel være riktig i avlsarbeidet. Men det blir feil å si at man får ”alt” alltid, om man kjøper en hund fra en oppdretter som tenker helhetlig, selv om man kan komme veldig nær i noen tilfeller.

Personlig har jeg respekt for begge de 2 typene oppdrettere jeg har nevn ovenfor, og jeg tror det kan være sunt å ha begge gruppene representert i en rase. Begge gruppene nevnt ovenfor er målrettet og legger mye arbeid i avlsarbeidet. Jeg har derimot ikke respekt for gruppe 3, og ønsker færrest mulig av disse på lapphundrasene. Dette er den gruppen som står i fare for å vokse raskest spessielt hos Finsk Lapphund som nyter en enorm populæritet om dagen.

Gruppe 3 – Oppdretteren uten mål

En av de tingene som kjennetegner denne gruppen er at de har feil motiv for å drive med hundeavl. De kan ha kull for at de vil tjene litt penger, eller fordi de synes det hadde vært en flott opplevelse for barna, eller fordi de tror det er noe tispa trenger for å ha et godt liv…

Disse unnskylder ofte sine hunder,

”Hunden er jo kjempesøt selv om den bare har 3. premie på utstilling, dessuten avler jeg familiehunder, ikke utstillingshunder”

”Jada, den har HD, men det var dyrlegens feil”

”Den er ganske nervøs, men det var en mann som skremte han som valp, det er bare menn han biter”

Disse sier ofte at de bryr seg om helse, men vet veldig lite om hvilke risikoer man har hos sin hund, de kan gjerne skryte av HD-resultat og øyelysning på sin hund, og tror at dette er den eneste vurderingen man må gjøre før man avler på hunden.

Oppdrettere i denne gruppen setter seg ikke inn i hvilke utfordringer rasen har, og har ikke kunnskap nok om sin hund og hunden de velger som partner. Kriteriene til hannhund er ofte at han bor i nærheten. Slike oppdrettere gjør ingen vurdering av hvordan disse passer sammen helsemessig eller eksteriørt. Noen av disse har ikke en gang sett på hundenes stamtavler! Og de har ofte ikke lest rasestandarden, og vet følgelig ikke hva som egentlig bør være målet for oppdrettet.

Denne gruppen vokser fort når det er stor etterspørsel i en rase, og man har sett flere eksempler på raser som har lidd en trist skjebne grunnet for mange av disse oppdretterene.

Tenker du på å ha kull på tispa di, eller låne bort din hannhund? Da synes jeg du skal sette deg ned å tenke grundig over hvilken gruppe du havner innunder. Havner du i gruppe 3, synes jeg du skal droppe planene, eller sørge for at du havner i en av de andre gruppene.

Norsk Kennel Klubb har noe som heter Oppdretterskolen, som helper folk å lære mer om avl og oppdrett.

Det finnes også bøker man kan lese.

En liten lettlest bok, som gir minimumskunnskapene man bør ha før man involverer seg i avlsarbeidet: ”Valping – drektighet, fødsel og valpestell” av Anne L.Buvik og Tove Solberg, utgitt av landbruksforlaget.

NKKs egen omfattende bok om avl: ”Genetikk, avl og oppdrett” av Astrid Indrebø.

Norsk Lapphundklubb har også et avlsråd som kan hjelpe med å gjøre forsvarlige avgjørelser i avlsarbeidet.

Sammen med å øke antallet av Lapske Vallhunder og Svenske Lapphunder i Norge, er Norsk Lapphundklubbs viktigeste oppgave i årene fremover å sørge for at vi får færrest mulig av oppdrettere i gruppe 3 på den stadig mer populære Finske Lapphunden…

55 kommentarer:

  1. Tror jeg sier tjaaa... Du er i hvert fall inne på noe viktig som jeg håper Lapphundklubben tar tak i framover. Som du kanskje forstår er jeg ikke helt fornøyd med det du har skrevet, men greier ikke helt å sette fingeren på hva som er "feil". Bortsett fra at det er noen trykkleifer og så mener jeg at det er enda flere som kommer i gruppe 3. Det er en del av dem som oppnår minstekrava som også bør vurdere om hunden deres har noe å tilføre rasen, som det så fint heter.

    SvarSlett
  2. Om jeg bestemmer meg for å sende innleget til stikka skal jeg lese igjennom slik at jeg får vekk dumme formuleringer og skrivefeil;-)

    Helt enig i det du sier ang minstekrava og prøvde å få det frem når jeg skrev:

    "Disse sier ofte at de bryr seg om helse, men vet veldig lite om hvilke risikoer man har hos sin hund, de kan gjerne skryte av HD-resultat og øyelysning på sin hund, og tror at dette er den eneste vurderingen man må gjøre før man avler på hunden."

    Om du har flere eksempler på gruppe 3, vil jeg gjerne at du forteller om dem, meningen er jo at folk skal føle seg "truffet", hvis de trenger å ta oppdretteroppgaven mer seriøst...

    SvarSlett
  3. Forøvrig kommer inspirasjonen fra ei dame som kom bort til meg på butikken her om dagen, hun hadde Golden Retriever, vi sto å sankka litt hund...

    Ho hadde betalt 10 000 for hunden sin, og ville ha et kull for å tjene inn igjen pengene!

    Hunden hadde aldri vært på utstilling, ho visste ingenting om stamtavla, men den skulle visstok være bra... Ho hadde HD-røntget og fått C-hofter, men mente det var dyrlegens feil, men hadde allikevel inge planer om å rerøntge... Hun hadde funnet en hannhund i nærheten, på Rjukan, når den ble røntget viste det seg at den også hadde HD...

    Hun har heldigvis utsatt planene sine...

    SvarSlett
  4. Jeg vet ikke akkurat hva du er ute etter. Min mening er at vi mennesker alltid må sette ting i system og så tror vi at alt blir så bra.
    Jeg er ikke der, tror en må være varsom med svart og hvit tenkning.
    Det er hunden som til syvende og sist teller. enten den er i kat. 1-2-3.
    En av grunnene til at jeg valgte lapphund var at den har noe av den mystiske urkraften i seg.
    Blir det for mange av " utstillings hunden" blir rasen kjedelig etter min mening.
    Jeg mener at de som driver med avl ekempelvis kat. 2 bør for å få gode individer se både på kat 1 og 3. Når det gjelder avl. for å beholde mangfolde.

    SvarSlett
  5. Jeg ser at du nevner at en hund har fått 3. premie (gul sløyfe/3ak) da oppfyller den jo ikke avlsrådets krav og dermed bør den jo ikke avles på i det hele tatt. Mens det jeg siktet til er at en som har fått 2. premie jo oppfyller avlsrådets krav, men likevel bør vurdere om dette er godt nok til å sette kull på den.

    Jeg syns at nå som det begynner å bli såpass mange hunder å velge mellom så skal en bruke dem som ligger i midten eller oppover til avl. Påenget med avl er jo at de skal bli bedre og at hunden skal bli slik som rasebeskrivelsen sier. Og ikke ende opp med en hund som en ikke kan se hvilken rase det er. Og dette gjelder helse, gemytt, egenskaper også ikke bare utseende. F.eks selv om det er drømmen så skal vi ikke avle fram en FL som IKKE bjeffer ;)

    Jeg skal se litt mer på det du har skrevet seinere, hvis jeg blir enig med meg selv så skal du få høre det :-)

    SvarSlett
  6. Vet ikke om jeg er helt enig Ville. Mangfoldet har du i antall raser, en rase skal være noenlunde ensartet ellers er det ikke en rase. men nå roter jeg meg inn i noe jeg ikke har greie på - igjen...

    SvarSlett
  7. Jeg synes det var veldig greit skrevet, Christian! Spesielt godt likte jeg den avsluttende delen...for å sitere deg: "...å sørge for at vi får færrest mulig av oppdrettere i gruppe 3 på den stadig mer populære Finske Lapphunden".

    En ting som skremmer meg, er å se "oppdrettere" som bruker hunder som er alt for unge, og de som t.o.m. bruker hunder som ikke er hd-røntget eller øyelyst (dette er jo minstekravet til en at en hund skal kunne brukes!) Selvfølgelig kan uhell skje, men det er ingen god grunn til å la tispa få valpene! Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har blitt sint og forbannet når jeg har kommet over slike kull! Heldigvis så skjer det ikke ofte, men ofte nok! Det burde ikke skje i det hele tatt!

    En annen ting er bruk av hunder med uakseptabelt gemytt! Kunne ha skrevet mye om det også! Men tror ikke jeg skal begynne en gang,for da slutter jeg aldri ;)

    Uansett...synes det var bra skrevet ;)

    SvarSlett
  8. Ser svaret ditt Christian. Merkelig grunn til å sette valper på hunden, spør du meg.
    Regner med at lappis eiere har litt mer under topplokket en det!!! Det er så jeg lurer...var det en spøk...

    SvarSlett
  9. Jeg synes dette er vanskelig å kommentere uten å angripe meningene dine (for man må jo få mene hva man vil her i verden:o)

    Jeg synes du (og sikkert flere med deg) kategoriserer veldig. Jeg ser at du innledningsvis sier at det kan være glidende overganger mellom gruppene du har nevnt og det er jeg helt enig i. Jeg kan bare ikke fatte hva som er galt i å få et valpekull på hunden sin simpelthen fordi man har et sterkt ønske om det??!! Det er jo en selvfølge da, at man søker kunnskap der man kan finne den, og at man kan lene seg på både interesseklubb(er) og oppdrettere man stoler på for å få hjelp, med valpenes beste for øyet. Øvelse gjør mester Christian og på de fleste felt (også i oppdrettsøyemed) antar jeg at man lærer av sine feil, selvom man selvfølgelig skal gjøre sitt beste for å unngå dem.

    Som du vet så ønsker jeg meg et kull på Milli, derfor må jeg også passe meg for å ikke gå så veldig i forsvar her:o) Jeg synes jo hun har noe å tilføre rasen, men er det tilstrekkelig? I mine øyne er hun jo helt herlig og spesiell, men jeg kan da vanskelig være å anse som objektiv? Hvem skal bedømme da? Det er jo en selvfølge å kontakte avlsrådet i klubben "vår", før noe som helst igangsettes, men hva kan de se, bortsett fra utstillingsresultater og evt. andre tester og helseopplysninger? Jeg synes dette er vanskelig jeg, og har jo brukt deg som et slags oppslagsverk til tider. Du har en beundringsverdig oversikt over ALLE opplysninger og søker aktivt informasjon. Jeg tror nok ikke jeg kommer dit noen gang (hukommelsen strekker nok ikke til er jeg redd), men skal det diskvalisere meg og mine "likemenn" fra å prøve på noe vi ønsker såpass sterkt? Er det ikke "seriøst nok" å ville en ting så mye?

    Nå ble visst dette et lite "forsvarsskriv" allikevel Christian, men nå alt dette over her er sagt, så er det kjempenyttig at sånne spørsmål reises og at klubben vår tar tak i dette. Da kan de kanskje på sikt tvinge folk fra gruppe 3 inn i gruppe 2, kun ved å stille krav til "sine" oppdrettere. Alt i alt så synes jeg innlegget ditt var fint, selvom vi altså har våre meningsforskjeller:o)

    SvarSlett
  10. Gry, jeg skriver ikke dette for at alle skal være enig med meg, så det er flott at du sier hva du mener;-)

    Det er ikke feil å ønske å ha kull på tispa si, det gjør jeg også.

    Og hvem har satt deg i gruppe 3, Gry? Jeg er sikker på at om din hund hadde hatt overhengende sjanse for å gi syke valper, ville du ikke avlet. Jeg VET at du gjør eksteriøre vurderinger før du skal sette kull på Milli, jeg VET at du søker informasjon hos folk som er erfarne med avl. Det er dette jeg savner hos en del oppdrettere...

    Jeg har sendt forslag til avlsrådet om å endre avlsreglene,det skal taes opp på neste møte i avelsrådet, dette kan bli en sak på neste generalforsamling...

    Kategoriseringen er noe jeg gjorde bevisst for at folk skal tenke over hvilken kategori de havner i.

    Å ha oppdrettere i gruppe 3 vil føre til en syk rase med dårlig gemytt, det kan vi vel alle være enige om at vi ikke vil ha? At den i tillegg ikke vil se ut som en lapphund er etter min mening heller ikke positivt...

    Nå er jeg forsinket til et møte, men skriver mer etter jobb:-)

    SvarSlett
  11. Christian: Jeg plasserer meg selv et sted mellom gruppe 2 og gruppe 3. Men du har helt rett i dine vurderinger av mine vurderinger:o)

    For å ta Milli som et eksempel: Hvem skal avgjøre om hun er bra nok? Utstillingsresultater spriker jo som regel, selvom Milli hittil har gjort det rimelig greit på utstillinger. Hvem vurderer om gemyttet hennes er bra nok? Det er jo bare meg, og jeg er, som nevnt, ikke objektiv:o)

    Jeg mener å ha lest en gang i diskusjonsforumet om en oppdretter som ikke ønsket å sette kull på tispa si' enda, fordi den på den tiden ikke var moden nok. Det er så fint at folk tenker sånn synes jeg, for det er ikke gitt at tispa er voksen nok, fordi om hun er gammel nok (vet ikke helt hvorfor jeg kom på det her nå, men sånne oppdrettere gjør meg glad:o) Dette er også aspekter som burde telle.

    Hanne: Jeg tror jo at langt de fleste som setter et kull på tispa si' han innsett at det er en kjempejobb, så jeg hverken tror eller håper at vi noen gang kommer dit at "alle vil". Jeg er helt enig med deg i at en lappis skal se ut som en lappis! Men all den tid utstillingsresultatene spriker som de gjør, nok en gang, hvem skal da avgjøre det? Blandt oss som leser dette er det vel sikkert nesten like mange meninger (om eksempelvis Milli, evt. Toivo, evt. Marco) som det er lesere?

    Tove har jo peiling fra islandshundeklubben, og har kommet med noen innspill på diskusjonsforumet så vidt jeg husker, og jeg er helt enig med både deg (og Tove?) i at vi (altså klubben vår) kan lære av dem.

    SvarSlett
  12. Jeg må jo bare svare siden Islendingene blir trukket inn ;-) Ja NIHK har strengere krav enn lapphund klubben. Regler som NLK bør vurdere å adoptere syns jeg. Jeg ble overrasket da jeg så på Lapphundreglene at de er såpass enkle å oppfylle.
    Når det gjelder IF så har de atskillig færre kull i året og sliter med å "spre" genene. Det er noen oppdrettere som er veldig aktive og altfor få av disse som ønsker ett kull på tispa si. Jeg så for en tid siden at det ble skrevet at de som bare skulle ha ett kull var mye flinkere til å undersøke og velge den "rette" avlsparneren til tispa si. De som hadde mange kull valgte ofte enkle løsninger, som å bruke sin egen hannhund, samme kombinasjon flere ganger og hannhund i nærheten. Men avl går framover hos islendingene også og som jeg har nevt på forumet noen ganger, vi samarbeider over grensene med å bestemme hvordan en IF skal være :)

    SvarSlett
  13. Jeg er helt enig i at NLK sine avlsregler er litt lite kritiske. Personlig synes jeg at det bør settes strengere krav.

    Hanne: Jeg vet at utstillingsresultater er vanskelige fordi de spriker og det gjør jammen kritikkene også;o) Da er det jo stort sett opp til eier å avgjøre om hunden skal ut i avl. Det jeg kanskje er litt redd for er at slike innlegg som Christian her skriver tar motet fra personer som ønsker å ha et kull etter hunden sin. Man er liksom ikke verdensmester uten å ha forsøkt et par ganger, og jeg selv får litt "nerver" av sånne innlegg - litt sånn "dette klarer jeg aldri i verden - best å la det være". Det finnes helt sikkert bittesmå stueoppdrett som gjør en flott jobb fra planleggingsstadiet og frem til valpene overleveres og vel så det, uten å ha tenkt så kategorisk over hvorfor man gjør dette. Jeg forsvarer imidlertid ikke folk som gjør dette uten å ha gått mange runder med seg selv for å se om man prioriterer både tid, arbeidsoppgaver og hundens beste! Å sette valper på en hund er ikke noe som skal være en impulshandling, men det skal være gjennomtenkt - DET er jeg enig i.

    SvarSlett
  14. Her har "praten" gått idag pga. ett veldig bra innlegg som engasjerer,Christan!

    Jeg har ikke noe vettugt å tilføye, men håper så inderlig vi fortsatt kan stole på oppdrettere av Finsk Lapphund. Strengere krav til dem ødelegger ikke for rasen vår!

    SvarSlett
  15. Dette var bedre! Jeg begynner å forstå hva du mener med gruppe 3.
    Var redd for at alle små gode "stue oppdrett" var inne i den gruppen, noe jeg forstår at de ikke er, de er i gruppe 2;o)

    SvarSlett
  16. Jeg er veldig enig med Gry her, og vi er også litt i samme situasjon.. Jeg tenker på å sette valper på luna, men etter sånne innlegg blir jeg litt i tvil igrunn...
    Luna har til nå bare 1 premier, og jeg syns selv hun er en fin representant for rasen, både utseende, lynne og bruksmessig. Hun er pra fri og hd fri,og jeg forhører meg både her og der ang slekt... prøver å finne ut det som kan finnes ut.. men - hun er jo en fairdogs...
    Jeg har nevnt Olli som aktuell hannhund, ikke fordi han bor nermt (noe han gjør, rett over moldefjorden, en times kjøring...) men fordi jeg kjenner hunden ganske godt og vet at han har et fint lynne. Det syns jeg er veldig viktig, og her slipper jeg å ta noens ord for det, jeg vet det fordi jeg kjenner hunden. Han har gode utstillingsresultater (norsk og svensk champion) og er fri for pra.. jeg er ikke som deg christian, som kan lagre ting i hodet, hukommelsen er ikke på topp, men det gjør meg ikke en dårlig oppdretter selv om mener jeg.. Jeg kan langt fra alt om finsk laphund og linjer og stamtavler, men det er en rase jeg har blitt utrolig glad i, og jeg føler at min hund kan føre videre noe bra for rasen. men - Luna er min hund, og selvfølgelig best i verden i mine øyne....
    Er helt enig med alle her om at avlskrava kan være strengere, men Hanne sier noe veldig klokt her; man blir bedre hørt når man omtaler ting i positive vendinger.

    SvarSlett
  17. Oj, her har det foregått i dag. Dette var interessant. Er så enig med Gry og Hanne. Kan hende du skremmer noen her, Christian. Men ikke de folka som burde vært skremt. De går nok sine egene veier og bryr seg ikke om hva andre mener. Det kan nok være noen i startgropa som blir skeptiske og usikre her. Kanskje du skulle fått med det på slutten.

    Og jeg er kanskje naiv, men jeg har ikke fått med meg noe som Eva beskriver. Kanskje skal jeg si heldigvis. Jeg har vært heldig med min oppdretter og kjøper gjerne der igjen. Tilhører helt klart gruppe 2.

    SvarSlett
  18. OK nå har jeg lest dette en gang til og jeg må innrømme at jeg fortsatt syns det "skurrer" litt. Jeg tror jeg forstår hva du mener og er enig i det meste, men føler at du ikke helt får det fram. Jeg syns det blir så negativt. Og så ville jeg kalt gruppe 3 de egoistiske ;-)

    Som sagt så er det et viktig tema du tar opp, men på den annen side skulle jeg ønske du vinklet det på en annen måte. Som noen sier pøs på med positive sider, at avlsrådet har masse hjelpemidler til å finne den rette kombinasjonen, kjenner til hunder som du ikke vet om (nå vet jeg ikke om dette stemmer, men det bør gjøre det) skriv om det spennede som skal skje på Biri neste år. At vi fortsatt har en rase som ikke er ødelagt av masseproduksjon og vilkårlighet og det kommer vi til å fortsette med osv Jeg greier ikke helt å formulere det jeg ønsker å si, men håper du tolker det riktig likevel. Det var min mening, som vanlig litt på siden ;-)

    SvarSlett
  19. Jo T:-) du er inne på noe, når du er: "litt på siden". Det har vært lignende diskusjoner tidligere, som gjør at jeg blir "skremt" med det mener jeg følgende: Var så sikker på at jeg skaffet meg en helt unik hund (rase). Så dukker det opp synspunkter som gjør at jeg føler at FL kan bli ført inn i et spor som ja..skremmer meg som eier av en pr. idag fantastisk rase.

    Faktisk så ble jeg litt roligere av å lese det siste avsnitte ditt.
    Synes også det er vanskelig å formulere kort og konsist, om hva jeg mener;o)

    SvarSlett
  20. Dumt jeg måtte på møte i dag, blir mye å svare på:-) Skal opp tidlig i morgo, så kan ikke skrive for mye, men kommer inn etter jobb igjen;-)

    Det kan nok hende at noen blir skremt, og det var jo også meningen. Alle i gruppe 3 skulle bli skremt;-) Men som Nina sier, det kan jo være at det ikke er disse man skremmer bort...

    Jeg har ikke sagt at man må kunne ALLE linjer i hodet. Men man bør gjøre alt for å kjenne sin hunds linjer og den man eventuellt skal parre den med...

    Jeg mener ikke at alle skal være enige om hva som skal avles på å ikke. Som Linda i avlsrådet sa, "Vi må aldri komme i den situasjon at avlsrådet, sitter å detaljstyrer hva oppdretterne foretar seg".
    MEN jeg synes alle oppdrettere skal ha gjort seg noen tanker om avl, hva de vil oppnå og vite et minimum om rasens utfordringer.

    Noen ganger kan det selvfølgelig være rett å bruke en hunnhund i nærheten...

    Som jeg sa i forrige kommentar, jeg har allerede kontaktet avlsrådet allerede om å endre avlsreglene, dette skal diskuteres på neste møte. Endringene jeg har foreslått er:

    1.
    IF sine krav til premiering, slik Hanne nevnte.

    2.
    For å tvinge oppdrettere til å gjøre seg noen tanker om sitt eget oppdrett - Avkomstgranskning.
    Dette skal skje etter en hund f.eks. har hatt 2 kull.
    Da skal tispeeier evt. hannhundeier vurdere avkom i forhold til gemytt, helse, eksteriør og bruksegenskaper. Denne vurderingen sendes til avlsrådet. Om tispa/hannhunden da har en ekstremt dårlig HD-statestikk o.l. blir det vanskelig for oppdretter å forsvare å la denne hunden gå videre i avl... Dette er et virkemiddel for å få folk til å tenke, ikke nødvendigvis for at avlsrådet skal ha kontroll på hvilke hunder som avles på...

    SvarSlett
  21. I likhet med Nina tror jeg at du skremmer vekk feil type mennesker Christian. Folk som gjør dette med "en harelabb", de gjør det uansett og driter litt i følgende av det. Det er kanskje de som virkelig ønsker å gjøre dette på aller beste måte som mister motet og ikke tør...

    Forslagene du har oppe til endring synes jeg er knallbra!!!!! Men skal avlsrådet gi en tilbakemelding til oppdretter på de innsendte dataene?

    SvarSlett
  22. Nå har jeg sittet å lest litt retningslinjer for avl rundt omkring. Der er fryktelig mye "bør" eller "hvis det kan tilføre rase noe" eller lignende ting. Hva med å få noe mer konkret å følge? Mye av dette går jo på skjønn. Som Gry sier, hvem skal avgjøre dette? Da må jo nesten avlsrådet låne hunden litt for å sjekke gemytt bl.a.

    Uff, nå blander jeg meg inn i noe jeg ikke har peil på.

    SvarSlett
  23. Jeg har ikke så mye grei på detta men synes det du skriver Christian er kjempe bra. Men tror som de fleste her at det er kansje feil mennesker som blir skremt her.
    Jeg leser alt jeg kommer over som innholder det å ha en fl.
    Tror nok at de fleste oppdrettere er flinke. Tror nok at den fl blir avlet fint på. Har aldri sett noen fl som er agresive eller noe annet galt. Har sett oppdrett av andre hunder som ikke er så bra og jeg håper ikke at den fl kommer dit.

    SvarSlett
  24. Jeg tror ikke man skal ta det for gitt at folk som starter å avle på Finsk Lapphund er så mye mer fornuftige enn de som starter å avle på andre populære raser...

    Jeg har fått med meg alt av hva Eva nevner. Uakseptable forhold i avel. Og vi kan ikke fortsette å regne med at "det går seg til" av seg selv. Vi blir nødt til å gjøre noe aktivt...

    Avlsrådet skal vurdere å endre avlsreglene, og de har andre tiltak de vurderer å sette i gang også for å få kontakt med alle disse nye oppdretterne... I Sverige har det vært en kjempe eksplosjon av FL-oppdrett de siste årene, Svenskene trodde med sikkerhet at en slik eksplosjon skjer i Norge også, og jeg tror den er såvidt startet... Med så mange nye og uerfarne oppdrettere på en rase, og alle skal prøve å feile, så kan det skade rasen som helhet...

    Nina, som jeg skrev tidligere, det hadde blitt helt feil om avlsrådet skulle bestemme hva som var dårlig eller bra... Det jeg er redd for, er at en del rett og slett ikke gjør seg opp noen mening om hva de vil oppnå med gemytt, helse, eksteriør, bruksegenskaper. Som oppdretter må du være litt målbevisst, ikke avle på alt som har 4 ben, bare fordi tispa ikke er dausjuk og hannen tilfeldigvis var naboen!

    Å ta hensyn til hundene i avl er viktig, jeg vet også om uakseptable tilstander hos FL-oppdrettere i Norge på dette feltet...

    SvarSlett
  25. Jeg er enig med deg i det første du skriver Christian, avl på FL blir sannsynligvis ikke særlig bedre enn avl på andre hunderaser.

    Det er jo helt fantastisk hvis avlsrådet går ut og aktivt tar kontakt med nye oppdrettere!!! Jeg forstår godt hva Nina lurer på! Hvem skal avgjøre hva som er bra? Både du og jeg og mange flere med oss, har jo oppfatninger om hva som er bra og hva som er dårlig, men hvem sier at noen av oss har rett?

    Jeg skulle ønske, når og hvis du sender inn dette innlegget ditt, at ville ha i tankene også dem som "vil vel". Det er ikke så greit når bedrevitere (og det er du Christian, og utelukkende i den positive betydningen av ordet:o) dømmer deg nord og ned i tildels harde ordelag før du har startet, da tror jeg vi kan gå glipp av mange seriøse og flotte oppdrettere. En annen ting er jo om NLKs avlsråd stiller strengere krav. Da vil jo slike oppdrettere etterstrebe å avle innenfor klubbens retningslinjer.

    Dette teamet har fenget meg og jeg er glad du tar det opp! Hundenes beste skal ALLTID stå i fokus!

    En helt annen ting: Skal på oppdretterskolens kurs på Biri i helgen. Genetikk (stønn) - leier du ut hjernen din (bare sånn for helgen;o)??????

    SvarSlett
  26. Hm.. jeg var ikke klar over at det var så mye useriøs avl på fl i norge... det er vel kanskje slik som flere sier her, at de som avler i "gruppe 3" ikke bryr seg om et slikt innlegg i stikka. De vil nok kanskje ikke gidde å lese innlegget engang? hvertfall ikke brydd seg om hva som står der.... man må nå dem på en måte, og kanskje like viktig (eller viktigere?) få valpekjøpere til å velge rett oppdretter...
    Jeg tok kontakt med norsk lapphund klubb når vi hadde bestemt oss for finsk lapphund. Først - ikke svar på epost. Deretter veldig vanskelig å få tak i noen å snakke med på telefon..fikk tilslutt svar på eposten (etter ca 1 mnd..) at det var ventelister i norge.. ikke noe tilbud om hjelp eller forslag til seriøse oppdrettere. Det endte opp med at vi dro til sverige på fairdogs.. tror nok at med litt mer engasjement fra nlk sin side ville fått oss på andre tanker..! Vi kunne selfølgelig undersøkt mer på egen hånd, men var vel litt uvitende om både det ene og det andre...(noe mange ferske valpekjøpere er..særlig på fl som er en flott førstegangs hund)
    Det er stort fokus på hund og helse og avl i mediene for tia! Senest i går på tv2 nyhetene. (utspill om å utrydde enkelte hunderaser som er helt rassert, som cavalier k ch spaniel...)
    offentliggjøre meget useriøse oppdrettere? hvorfor ikke?

    SvarSlett
  27. var vel ikke "en helt annen ting" da Gry, men du klarer deg nok supert med min egen hjerne! :)

    SvarSlett
  28. øh... skulle stå DIN egen hjerne.... (he he..)

    SvarSlett
  29. Jeg har samme erfaring som Marte når det gjelder kjøp av valp i Norge. Fikk ikke svar fra klubben, og begynte å søke hos oppdrettere i Sverige. Til alt hell tok jeg også, mer eller mindre tilfeldig, kontakt med Sissel og Per på Fjelldronningen, og da fikk jeg all den hjelp jeg trengte og mere til umiddelbart. Men når jeg var fersk valpekjøper, så virket det som en naturlig ting å ta kontakt med klubben først... Marte har jo et kjempepoeng når hun skriver om å få valpekjøpere til å velge rette oppdrettere, men da må altså klubben være tilgjengelig og kunne fange opp dem opp.


    Jeg tar mer enn gjerne din hjerne også Marte, den fungerer 100% sikkert bedre enn min (enkelte ting vil bare ikke feste seg, og genetikk er en av dem...)

    PS.

    SvarSlett
  30. Mista nettet å strømmen pga vind, nå er det tilbake;-)

    Du kommer nok langt med din egen hjerne Gry;-)

    Jeg tok kontakt(gjennom en venn med SL) med tidligere valpeformidler Svein Halle, nå fritt-talende, han fortalte meg om vor man bør skaffe seg valp... Etter det, besøkte jeg disse oppdretterne 1 år før jeg egentlig skulle ha valp, slik at jeg hadde god tid til å finne andre om jeg ikke likte disse.
    Ting gikk ikke helt etter planen og jeg fikk en 4 år gammel hannhund(fra en av de anbefalte opdretterne), jeg som egentlig skulle ha en 8 uker gammel tispe;-P Nå har jeg jo allikevel begge deler:-)

    Valpeformidling er en viktig jobb, får håpe den ordningen fungerer bedre nå enn før. Det var jo noe sykdom og slikt der...

    Jeg er ikke ute etter å "ta" de useriøse, henge de ut. Man har prøvd å være ekstremt streng og ha strenge konkrete regler i andre land. Dette har gjort vondt værre...
    De useriøse må bli forklart hvordan og hvorfor de er nødt til å gjøre ting på en annen måte. Å diktere tror jeg man ikke lykkes bra med på normenn;-)

    Jeg skjønner også hva Nina mener, og folk skal ha forskjellige oppfatninger om hva som er "bra nok". Det er flytende overganger fra 1 og 2. MEN folk må tenke litt, og den tankeprosessen må vi som medlemmer av NLK, og NLK selv, dytte igang hos e del folk...

    Dette er IKKE et forsøk på å sette igang en prosess hvor noen få skal sitte å bestemme hvilke som ikke er seriøse, også skal disse nektes å avle...

    Men jeg er overbevist om at noen trenger å søke mer kunnskap og råd, FØR de setter kull til verden. Noen avler uten mål og mening... Dette skal vi og klubben hjelpe de med å innse...

    SvarSlett
  31. Luna trenger ikke være dårlig selv om hun er en Fairdogs da. Det er kommet pene hunder derfra, eks. Fairdogs Bikka(kjempetittel) på Girongårdens kennel...
    Lunas halvsøster Fairdogs Gehassi(kjempetittel) er jo en kjempebra representant for rasen. Luna har relativt friske linjer, som er lett å bygge videre på eksteriørt, man må ikke komme dit at man bedømmer hunder etter hvikle kennelnavn de har...

    SvarSlett
  32. Bevisstheten om sin egen uvitenhet
    er et av de fineste og sikreste tegn
    på god dømmekraft.
    Michel de Montaigne

    SvarSlett
  33. Her var så sannelig mange gode tanker.Føelser det nesten kjentes uten på kroppen.Veldig bra,

    men er enig i det å formulere, seg på rette måten er vanskelig, når man ønsker å formidle noe,som alle medlemmer av NLK, eiere av Finsk lapphund burde lese og ha forståelse for, når dette innlegget kommer opp i Lapphundstikka.

    Jeg gir meg heller ikke ang.rønten for HD og AD, skal skrive mere om dette på blogga mi, ellers er jeg redd for dette innlegget her blir så langt, at flere gir op å følge med her.

    Det er sunnt å diskutere å få opp meninger og dele tanker.

    Desverre har jeg av egen erfaring opplevet folk det IKKE LESER og da når vi ikke fram og hva med de det ikke er medlem av NLK?

    SvarSlett
  34. Et engasjerende tema, Christian, og mange nyttige og interessante tilbakemeldinger. Særlig støtter jeg Gry, hun sier mye fornuftig i sin første kommentar. Jeg vil derfor kommentere noen andre sider ved innlegget ditt. For det første syns jeg det er veldig bra at du skriver til Stikka,- der burde det vært flere innlegg fra medlemmene (jeg har en artikkel i magen om HD-røntging;o)men venter på endelig resultat fra NKK).

    For det andre vil jeg kommentere noe som er lite nevnt hos andre: Om du nå velger å opprettholde en streng kategorisering av oppdrettere: Både gruppe 1 og gruppe 2 kan representere en potensiell fare for dårlig avl med degenerering, slik det har skjedd i mange raser (jeg minner om Crufts). Sterkt fokus på enkelte egenskaper eller eksteriør kan føre til at andre viktige sider blir oversett. Og hva er "helhet"? Og med så ulik bedømming på utstillinger ... Hva har man egentlig å gå etter? "Street mix" ønsker vi oss ikke, men den motsatte ytterlighet, linjeavl, er også farlig over tid.

    For det tredje syns jeg du skal tenke på formen på innlegget ditt. Seriøse og samvittighetsfulle oppdrettere kan føle seg støtt eller provosert av formen du har her. Kan du være rausere og mer inkluderende? Jeg skjønner at du vil provosere, men pass på at du ikke retter skytset mot feil mål!

    SvarSlett
  35. Jeg er glad for alle innspill jeg får:-) Men jeg vil gjerne diskutere de litt;-)

    Rasene du sikter til har stort sett bare en type oppdrettere, egenskapsoppdrettere på eksteriør...

    Hva er målet til en oppdretter som tenker helhet?
    "Målet er funksjonelt friske hunder med rasetypisk konstruksjon og mentalitet, som kan leve et langt og lykkelig liv til glede for seg selv sine eiere og samfunnet; det skal være sunt å være vakker."

    Det er ikke noe vits i å skrive et innlegg som sier;
    "Vi har en alvorlig utfordring! Men du trenger ikke bry deg, tut å kjør!"

    SvarSlett
  36. På hvilken måte mener du seriøse og samvittighetsfulle oppdrettere kan føle seg støtt?

    SvarSlett
  37. DET får folk problemer med å sette ord på, Christian. For alle er enige med deg i at det er viktig at oppdrettere søker kunnskap og er seriøse - og ingen vil risikere å såre deg i fall du feiltolker tilbakemeldingen.
    Derfor skal "nøytrale" meg som aldri har møtt deg prøve å dele mine tanker med deg. Det er det man opplever at man KANSKJE senser MELLOM linjene det siktes til! Høres du for ureflektert hard og bastant ut i så viktige spørsmål så når ikke budskapet ditt godt nok frem. Da fremstår du lett som en fordømmende bedreviter - mellom linjene. Jeg synes du ellers fremstår som en meget kunnskapsrik, menneskelig og flott fyr med glødende interesse for rasen, og en kjempeflott ressurs. Men i dette tilfelle: Livet er ikke bare svarthvitt og hvem er det som kan sette seg til Gud og dommer i hvert enkelt tilfelle over hvem som er "de rettferdige" og hvem som er de "fordømte", der kan det fort skje små "justismord". For hvem kan noensinne være sikker på at de er gode NOK, har kunnskaper NOK, er dyktig NOK til å unngå urettmessig å være blant dem som stemples i din gruppe tre?! Jo mere du lærer jo mere lærer du om hvor mye mer det gjenstår å lære, det gjelder for det meste her i livet, og det tror jeg man tjener på å vise litt ydmyk respekt for. Du og alle - uansett hvem og hvor dyktig og seriøs de er - har alltid et videre utviklingspotensiale. Man bør alltid søke mere kunnskap og blir ALDRI godt nok utlært på noe som helst.
    Derfor er det nettop de seriøse og ærekjære som kan føle seg provosert av formen (hvis du ikke tar høyde for det ), og det er jo ikke det som er meningen. Du kan skrive akkurat det du skriver, men med litt rundere mildere form. Håper du forstår hva jeg mener og at JEG ikke var for hard i formen nu...

    SvarSlett
  38. Det er ikke mange som Gry...
    Hvis alle var som henne, vil FL gå en lysende framtid i møte.
    Men slike som henne er fryktelig redde for å gjøre feil!
    Det er slike som kan finne på å bakke ut, for å være på den trygge siden, og det ville være veldig trist.

    Sørg for at klubben tar tak i nye valpekjøpere OG oppdrettere, og følger opp! Det som Marte og Gry opplevde da de tok kontakt med klubben angående valp - var jo forferdelig dårlig!!!

    Vi alle ett ansvar,egentlig, kanskje bruke lappe-forumet litt mer?? Fortsette diskusjonen der, hvis du sender innlegget til Stikka??

    ps. Gry har en utmerket velfungerende hjerne ;o)

    SvarSlett
  39. Ang fairdogs - det var mitt intrykk, etter noe tatt opp på en blogg tidligere (mariannes?) og generelt at det er hunder med lite historikk helsemessig.. men mulig jeg tar feil? Jeg syns det er litt vanskelig å finne ut det jeg ønsker når det kommer til dette..men det trenger vi ikke ta i denne diskusjonen... ;) jeg har jo ikke sjekket ut så mye enda da, og det er vel endel "hull" både her og der sikkert...

    SvarSlett
  40. Jeg er glad for tilbakemeldinge Meres, og er ikke hårsår;-)Skal tenke litt på formen på innlegget;-)

    Jeg må svare deg litt, Lunas far er en av Sveriges mest brukte, derfor har man en god statestikk på hva han gir. Slekta hans kan man også sjekke i Koiranet;-)

    SvarSlett
  41. Var ikke inn på vet. opplysninger på alle søskna i hunddata, men Luna har jo mange helsøsken, et godt grunnlag for å vite hva som ligger i Luna tenker jeg da... Mange av eierne til kulløsøsknene til mora har jo også lagt inn kontaktinformasjon på hunddata, det går jo ann å ta en telefon:-)

    Er søstra til Luna fortsatt til salgs? Synes 20 000 kr var litt drøyt...

    SvarSlett
  42. Ja, tror det.. veldig mye spør du meg. Tror ikke jeg ville hatt en voksen hund derfra..

    SvarSlett
  43. 20 000 kr?!?!?!!!!! Er det en veldig god ferdig opptrent gjeterhund eller liknende det er snakk om??

    SvarSlett
  44. Nei, ikke noe sånt. Men klar til avl, HD-fri, øyelyst og premiert med 2. premie...

    Synes ho ser fin ut på bildene. Men for 20 000 burde hun ihvertfall være champion eller godt trent til ett eller annet...

    Vet om ei championtispe som ble solgt for 8000...

    SvarSlett
  45. en smule optimistisk å tro at man kan få solgt en voksen hund til den prisen ja.. (har ikke sett prisen før nå) ganske synd.. det er jo på et vis en omplasseringshund da, de betaler man gjerne 5-8 tusen for..

    SvarSlett
  46. Jeg fant en annonse på Dyrenett, tror det er den

    SvarSlett
  47. Nå har du fått et godt svar fra Merete, som uttrykker det jeg tenkte på. Det er noe med de fornemmelsene en kan få når en leser mellom linjene. Et viktig poeng er å være presis og etterrettelig, og ikke trekke for bastante konklusjoner. Da får du leseren på din side. Du har god greie på det du skriver om, og derfor syns jeg du skal ta med mer fakta, slik at kunnskapen din kommer fram, og ikke gir rom for feilaktige slutninger om deg som skribent. Lykke til!

    SvarSlett
  48. Ja, det er noe om å opplyse og å trekke med seg i riktig retning de som (enda) ikke er kommet like langt i kunnskap, erfaring og forståelse. Det ligger som oftest ikke rein egoisme men ubetenksomhet og uvitenhet bak mange av "de egoistiske" ferske lapphundeiere sine lettvinte avlsløsninger, og mange disse kan få seg nye ahaopplevelser og ønske om å utvikle seg, vurdere og forstå mere.
    Det er kjempeviktig at så entusiastiske og kunnskapsrike ressurspersoner som Christian er veldig bevisste på å ha en form som gjør at de får alle kategorier folk MED seg på en konstruktiv måte i det de formidler. Det bør nesten ligger litt pedagogikk i dette... At folk gleder seg til å lese, lære og å forstå enda mere. Føler de seg krenket i stedet for å bli positivt opplyst, så utvikler det ingenting annet enn enten usikkerhet eller motvilje, og da tar de heller ikke inn over seg det de burde.
    Du, Christian står i en posisjon med entusiasmen og kunnskapene dine og virker samtidig sympatisk nok til å kunne (være) bli en utrulig viktig ressursperson for hele lapphundmiljøet som alle kan respektere og lytte til - en hel mannsalder fremover. Derfor er det så utrulig viktig at du formidler tingene inkluderende, kløktig og sympatisk.

    SvarSlett
  49. Kjempebra skrevet Meres :-) Saken er viktig og tanken er god, men det er nettopp dette med å formulere det riktig som også er viktig.

    SvarSlett
  50. Merete: Både sitatet av Michel de Montaigne du har delt med oss og det siste innlegget ditt er jeg veldig, veldig enig i!!

    SvarSlett
  51. Tihi. Det første innlegget sa egentlig det samme, men det var i hard og bastant form....!

    SvarSlett
  52. Godt skrevet, og jeg er også veldig, veldig enig! ;)

    SvarSlett
  53. Veldig godt sagt Meres!
    Fortsett Christian, du kan virkelig det å engasjere folket! 59 kommentarer hittil :o)

    SvarSlett
  54. Du må for all del ikka la være å skrive et godt gjennomtenkt innlegg om dette, Christian. Tankene dine er i seg sjøl både riktige og viktige! - Og det samme er innspillene fra resten av gjengen. Lykke til og stå på!

    SvarSlett