lørdag 10. oktober 2009

Mine 3 flotte hunder…

image-upload-62-786667

Nieida

Bjønn

……………………………………….

Ang. innlegg.

Skal nok tenke på å skrive et inlegg om hva jeg synes en god oppdretter er. I neste uke en gang…

Også vil jeg skrive noe om RAS til stikka og kanskje til nettsia, det er nok nyttig for mange…

………………………………………..

Redningshundtrening

Vi var på redningshundtrening i går, Nieida gikk to spor og jeg er veldig fornøyd med innsatsen hennes:-)

Hun gikk slepespor. Vi hadde en leke som vi bandt en tråd i, en figurant gikk med denne ut i skogen, og slepte den mot seg slik at Nieida ble nyskjerrig. Så gikk jeg og Nieida vekk mens figuranten gikk inn i skogen. Når figuranten kom tilbake, fikk Nieida gå bort til stedet ho såg leika sist, hun begynnte å snuse etter sporet med en gang. Hvis hun løftet nesa fra bakken og ikke fulgte sporet, stoppet jeg opp og ventet til hun kom på sporet igjen, dette skjedde et par ganger i første sporet. I andre sporet gikk hun litt ut av sporet en gang, men hentet seg inn igjen veldig fort helt selv:-) Når hun fant leika ble hun belønnet med lek og godbiter:-)

Jeg gikk opp spor for en 4,5 mnd gammel tollervalp. Denne har gått mange spor før, og var skikkelig gira. Derfor var denne klar for å gå uten påvirkning(dropper slepingen av leika i begynnelsen). Jeg sparka i bakken der sporet starta, slik at det var lett å finne igjen, også gikk jeg et stykke i skogen, viktig å huske hvor man har gått, slik at man etterpå kan fortelle om hunden går feil. Tollervalpet tok sporet med en gang og gikk fint:-) Sist var jeg med når en erfaren Pumi skulle gå et kjempelangt spor på grusvei, det var tydelig slitsomt for hunden, lukta sitter ikke så godt på grusen, og det er vanskeligere å følge, serlig fordi det går så mange andre på veien også… Denne hunden plukket opp gjenstander som var lagt i sporet, dette lærer man inn i tilfelle en savnet person har mistet mobilen, eller et vott etc….

Gøy å være med på redningshundtrening:-)

13 kommentarer:

  1. Herlige hunder du har Christian!!!

    Det høres kjempegøy ut på kurset dere er, og hundene har veldig godt av å bruke hodet sitt. Også så nyttig da gitt.

    Jeg er spent på neste Lapphundstikka:o)

    SvarSlett
  2. Hanne, om man ønsker å trene til redningshund anbefaler de å la hunden bli god på spor først, ellers har de lett for å gå på overvær når de sporer... Rundering er gøy. gleder meg til det, har vært med andre hunder og sittet figurant flere ganger da...

    Men det er ikke for seint med Marco...

    SvarSlett
  3. Du har noen flotte hunder ja, og det kurset høres veldig kjekt ut :)
    Det blir spennende å få "stikka" i posten neste gang.. (når kommer det, i desember?)

    SvarSlett
  4. Flotte hunder du,ja. For en lodden liten bamse den frøkna er!
    Spor er noe av det artigste hunder vet, tror jeg :o) Til og med Mozart, collien med den lange snuta, satte nesa i bakken og gikk som en virvelvind. Det sier liksom litt...?

    Ett tips til folk som tipper: gi grasrotandelen til Norske redningshunder! (eller lapphundklubben,kanskje)

    SvarSlett
  5. Flott aktivitet å ha hundene med på dette!..Hørse ut som om Nieida blir en flink sporfrøken etterhvert!.....Blir spennende å lese stykke ditt i stikka!

    SvarSlett
  6. Ja, de er virkelig herlig, hundene dine. Min favoritt er nok Nieida. Men det kan hende det er fordi det er en valp.sukk-sukk....

    Moro å trene med hundene, og spesielt når det går så fint. Da får en litt blod på tann.

    SvarSlett
  7. Se denne linken:
    Flotte hunder! Og ingenting er bedre enn å kunne leke i flokk ute i det fri, det er livet det for en glad og lykkelig lapphund.

    http://www.shibaliv.com/Shibaregister/

    Det hadde vært stilig hvis Lapphundklubben hadde hatt lignende register direkte tilknyttet (linket til) lapphundklubbens sider, men hjelpe og trøste meg for et arbeid det må være å lage noe sånt, og neppe gitt for hvem som helst å klare å gi seg i kast med - antar jeg.

    SvarSlett
  8. Hehe, setningene stokket seg litt i rekkefølgen. De første kommentarene gjalt bildene av DINE hunder, ikke linken

    SvarSlett
  9. Så pene hunder du har :) Og så flink Nieda er!! Vi vurderer å kanskje begynne på rundering etterhvert med Jippi også :)

    SvarSlett
  10. For noen kjempefine hunder du har! :D
    Høres ut som Nieida likte godt å gå spor! Også så flink hun var, da! :)
    Det blir spennende å lese neste utgave av Lapphundatikka!

    SvarSlett
  11. Meres, de har nesten det samme på lapphundrasene i Sverige:

    http://www.slk.nu/?p=8&a1=view&a2=S11882/2000

    SvarSlett
  12. Det der var jo ENDA BEDRE! Der kommer helseopplysningene også med.

    SvarSlett
  13. Redningshundtrening er utrolig morsomt! Har vært så heldig å fått vært med på et ukeskurs med NRH...beste uka i hele mitt liv :p
    Synd jeg slutte i NRH etter at jeg flyttet til østlandet, men nå når jeg er tilbake i trøndelag igjen, så frister det veeeldig å melde seg inn hos dem igjen! Og blir enda mer gira når jeg leser om treningsøkta di! ;)
    Flotte hunder du har ja!

    SvarSlett