tirsdag 11. august 2009

Biri og travle dager!

Fortsatt i sommermodus og litt treg på bloggen. De fleste har jo allerede skrevet om Biri, og gitt en god beskrivellse av helga synes jeg:-) Jeg tok bare noen få bilder på fredag, ellers lå kameraet godt planta i bilen:-( Har bestillt bilder fra utstillingens fotograf, så det kan hende det kommer bilder litt senere:-)

Kero, Toivo og Bjønn kom godt overens, og når jeg snakka om Kero til Toivo omtalte jeg han bare som “dama di”. Stakkars Kero som ble dratt inn i hele greia med Toivos “tvilsomme periode”… Hehe… Får håpe han retter seg til han får damebesøk igjen:-) Her er de få jeg tok på fredag:

009

002

005

Fredagen og lørdagen når det gjelder det sosiale er godt dekket på de andre bloggene, vi hadde det veldig hyggelig og det blir gøy å treffe dere ved andre anledninger også:-) Kero treffer vi allerede helga 12 – 13 september, for da er det utstilling i Stavanger:-)

Lørdagen var helt eventyrlig for oss, vi gikk i ringen med godt humør og håpet på det beste, og det var akkurat det vi fikk:-) Koselig dommer som brukte lang tid på hver hund. Selv om det kanskje kunne vært delt ut litt flere blå sløyfer, synes jeg dommeren var gøy å stille for, og jeg stiller gjerne for henne igjen:-) Jeg synes allikevel at det var bedre eksteriør kvalitet på hundene på Biri enn Kongsberg. Men det er min mening, andre kan kanskje være uenig;-) Mange hunder som fortjente rødt denne dagen:-)

Det ble mye inn og ut av ringen med begge hundene, det varte og rakk. Hundene, særlig Bjønn ble lei hele greia, og synes det hadde vært mye bedre å ligge under krakken å sove. Hehe… Når endelig BIS bedømmelsen kom var jeg og hundene så slitne at vi gjorde en ganske middelmodig innsats. Mista båndet på Bjønn flere ganger, og når Toivo skulle stilles opp var han aldeles understillt. Skitt au, tenkte vi alle tre tror jeg, for 2 BIR var så langt over forventningene at je hadde liksom ikke forventa å måtte holde koken så lenge:-) Dessuten så er Tussa så fin at jeg synes det hadde blitt aldeles feil om Toivo skulle gått før et slikt glansbilde av en hund! Tussa stiller seg opp på en måte som gjør at hun skiller seg fra alle de andre, hun fortjener alle tittlene hun har fått:-) Alvar er også veldig flott så det var ingen skam å komme bak han heller;-)

Handlingen går uansett bedre og bedre, må jobbe med motivasjonen til Bjønn for å få frem de flotte stega han har. Toivo har lett for å stille seg understillt, så det må jeg huske å se etter. Traven til Toivo går ganske bra synes jeg… Men alt dette kommer jo litt ann på dagsformen min og hundene også…

Men jeg vil si at det var veldig gøy å vinne i lapphundmiljøet! Ingen sure miner eller kommentarer, alle gratulerte og var hyggelige! Det synes jeg var veldig hyggelig, og er slett ingen selvfølge i hundemiljø…

Noen skrytebilder blir nok lagt ut når jeg får bildene fra fotografen;-)

………………………………………………………………

Bjønns kritikk:

Valp av god kvalitet. Korrekt utrykk i hode, øyne, ører. Gode prposjoner. Rør seg utmerket for alderen. Har ikke utviklet sin pels pga sin unge alder. Spennende for hans eier.

Kval 1, Konk 1, m/HP, 1 H, BIR valp, BIS 3 valp

………………………………………………………………

Toivos kritikk:

Masket lapphund av god type. Skjønt hode. Gode stramme ører, God stram rygg, godt ansatt hale. Gode sterke knolder. Rør sig fritt. God pels særlig når det kommer litt mer underull.

1 AK, 1AKK, CK, CERT, 1BHK, BIR, BIS 3

…………………………………………………………………

Ellers så reiser jeg på langtur til Sverige igjen allerede på Torsdag for å hente denne vesle tulta:-) Gjett om jeg gleder meg!

ND0_2848[1]

13 kommentarer:

  1. Fine bilder :-) Kero syns det er litt rart å være uten sine nye venner nå.. tror han savner oppmerksomheten ;-) Gud kor nydelig lille jenta di har blitt da! :-))) Kan tenke meg du gleder deg nå ;-) Jeg gleder meg til det er min tur igjen :-) En gang i framtiden... :-)

    SvarSlett
  2. Du har noen fine hunder, det er sikkert! Vi lo godt av både Toivo og Bjønn flere ganger, men i ringen er dere proffe og fulle av sjarm!

    Har visst glemt hva du skulle kalle den lille brune..Njeida eller noe sånt? Ho ser ut som en skikkelig godklump :o)

    SvarSlett
  3. Toivo hadde vi hilst på før og Bjønn fikk vi hilst på i helga!! En skikkelig liten koseklump. Mariken falt helt pladask for den lille gutten.
    Så nydelig den lille jenta har blitt!! Tenker du gleder deg veldig til å hente henne hjem!!
    Ha en fin tur til Sverige å kjør forskiktig!!!

    SvarSlett
  4. Takk for sist Christian, kjempegøy at det gikk så bra med dere, og veldig koselig å treffe deg igjen:o)

    God tur til Sverige for å hente den vakre, lille jenta di'. Gleder meg til å følge henne fremover!

    SvarSlett
  5. Du har all grunn til å være fornøyd med Birihelgen. Men så har du jo noen flotte hunder du stille også. Det var da fortjent.

    Skal bli spennende når du henter hjem frøkna di.

    Men jeg er fortsatt nysgjerrig på rasesymposie(veldig feil skrevet, men du skjønner sikkert hva jeg mener.). Kan du skrive noen ord om det???

    SvarSlett
  6. Nøve, Nieida skrives det, nesten riktig;-)

    Gry Viola, Ja jeg kjører alltid forsiktig;-)

    Nina, rassymposiet skal jeg skrive om, må bare finne ut hvordan jeg skal gjøre det, tror jeg tar emne for emne, ellers blir det for mye:-) Hold ut til neste uke;-)

    SvarSlett
  7. takk for sist, det er ikke tvil i at du har noen flotte hunder ja :) Skal bli moro å få "bli kjent" med lille nieida også (litt vanskelig navn.. det uttales slik det skrives?)
    God tur til sverige! :)

    SvarSlett
  8. Ännu en gång stooort grattis, Christian! Det var inte dåligt att kamma hem den vinsten på en rasspecial. Då har man faktiskt rätt att vara stolt.:-)Var det första certet till Toivo?
    Fina killar du har, och med dig som handledare kan det bara gå en väg.. Kanske flera som håller med mig..... :-)Lycka till vidare!

    SvarSlett
  9. Luna, det var ei samisk veninne av meg som foreslo navnet første gang. Jeg synes det var litt rart i starten jeg også, men det ble bare penere og penere til mer jeg tenkte på det, og nå klinger det ganske godt for meg, så dere venner dere nok til det;-) Hehe...

    Selv hadde jeg problemer med Bjønn i starten, men nå er det også blitt helt greit:-)

    Det uttales slik det skrives ja:-)

    SvarSlett
  10. Herdis, ja dette var Toivos første CERT;-)
    Får håpe det ikke blir det siste:-)

    SvarSlett
  11. jeg skreiv vanskelig, ikke rart! hehe.. men det høres litt ut som neida, men det er sikkert litt trykk på første i-en.. :) blir vant til det ja :) artig med litt spesielle navn. Bjønn er jo så hærli, da blir det bare sjarmerende navnet også ;)

    SvarSlett
  12. Så gøy at dere kommer til Stavanger Håper vi er hjemme og har anledning til å treffe dere, fått sett dere begge 2 eller 4??? i virkeligheten.

    SvarSlett
  13. Veldig fine hunder :) Flotte bilder! Husk på å ta med deg kamera hele tida neste gang, da! =P
    Høres ut som ei flott helg, da :)

    SvarSlett