lørdag 19. desember 2009

Dere med tisper…

Når kan man tidligest forvente løpetid?

Spør fordi Toivo for første gang hadde noe trillebårgreier på gang med Nieida i dag. En ting er sikkert, jeg vil ikke ha noen tjuvparring! Jeg synes det er forferdelig når tisper som bare er et år gammel får valpekull. Selv trodde jeg at den ihvertfall ikke kommer før 7-8 måndersalder, men er det noen som har andre erfaringer? Regner med at Nieida egentlig er sein der også, som hun er med alt annet… Men jeg skal ihvertfall være forberedt…

16 kommentarer:

  1. Så enig med deg! Synes det er grusomt å se tisper som knapt nok er fylt et år få valper! De burde MINST være passert 2 år før første kull... Kommet over flere kull der tispa kun har vært 1,5 år eller yngre. Faktisk sett flere tilfeller av hannhunder som er under 1 år brukt i avl å... *arg* Blir så sinna,at'e!

    Uansett...det med løpetid. Her i huset fikk Arwen sin første løpetid da hun var ca.11mnd gammel. Steija fikk sin da hun var 10 :)

    SvarSlett
  2. BTW...skal du i Letohallen i romjula??

    SvarSlett
  3. Jeg har hørt om ei tispe som bare var 6 mnd, selv om jeg trur 7-8 mnd (eller senere) er mest vanlig. Men andre vet bedre enn meg. Jeg antar bare at det er med hunder som med folk: det kan variere og det finnes alltid unntak som er tidligere ute enn andre.
    Men trur også at man neppe overser første løpetida, den kommer når den kommer og man merker det i tide på bloddråpene.

    SvarSlett
  4. Dimma fikk løpetid første gang da hun var 9 mndr., og løpetid nr 2 da hun var 16 mndr. ;o)

    SvarSlett
  5. Eva, jeg hadde planer om å reise til Letohallen i jula. Men så fikk jeg andre planer, som ble avlyst, men da var det for seint å melde seg på. Jeg tror ikke jeg gidder å reise den lange veien når jeg ikke kan stille selv:-(

    Veldig dumt, for nå får jeg bare stillt hunder på NKK Bø og NLK Kongsberg. Alle andre utstillinger frem til mai kræsjer med noe annet:-( Ville gjerne stillt Bjønn noen ganger i Jan/Feb/Mars/April...

    Men da blir det nok Bjønn i Bø, og Nieida og Toivo på Kongsberg... Også blir det noen utstillinger i Norge og Sverige i sommer:-)

    SvarSlett
  6. Åh,så kjedelig da :/ Hadde vært koselig å fått hilst på deg og hundene... Men det kommer vel flere utstillinger iløpet av 2010 :) Også får jeg bare fortsette å være nysgjerrig på hvem de siste er som kommer med FL på utstillinga i Letohallen :p

    SvarSlett
  7. Øyerfjellets Leo kommer har jeg hørt:-)

    Ja, regner jeg får med meg alle 4 NLK utstillingene, og en del andre. Så vi treffes nok i løpet av 2010 må man tro! Hehe:-) Blir gøy å møte hundene tine også:-)

    SvarSlett
  8. Oki :) Etter litt regning,så ser det ut til at det skal komme en tispe til i romjula,så vet jeg hvem alle er :p

    Ja,skal prøve å få med meg 2-3 av NLK sine utstillinger. Er 99% sikker at jeg ikke får med meg den i Kongsberg,men resten troooor jeg vi skal få til :) + at det blir vel noen flere :)

    SvarSlett
  9. Eva og Christian, jeg er kjempeenig med dere. Forferdelig når så unge tisper blir drektige!!!!

    Jeg tror det er veldig individuelt Christian. Kaisa var 6 måneder da hun fikk sin første løpetid, Milli var 13 måneder. Kaisa var på halvårssykluser fra første stund, mens Millis andre løpetid lar vente på seg. Vet ikke om du ble særlig mye klokere av dette svaret, men det er i allefall min erfaring med mine to lappiser.

    SvarSlett
  10. Mira er 9 mnd nå, og har ikke løpt enda...

    SvarSlett
  11. Har ikke tispe som du vet, men jeg har forstått det slik at alt mellom 6 mnd og godt over året er vanlig. Men nå var det vel FL-løpetid du var ute etter her :)
    Glad jeg jeg bare har en hanne, og blir det en til hund i huset om noen år blir det også samme kjønn. Orker ikke det styret :P

    SvarSlett
  12. Roxie var 10mnd da hun fikk løpetid. Har hørt av andre at på lapphundene så er det veldig forskjellig. Noen får løpetid hver 6 mnd, andre lengertid i mellom og noen har det kortere mellom vær løpetid. Så jeg vil si at lapp hund tispene er som oss at løpetiden kommer når den kommer!

    SvarSlett
  13. Panos kommer till Letohallen i december..

    SvarSlett
  14. Glömde ju Yaga med ...

    SvarSlett
  15. Emma fikk sin første løpetid da hun var 11 mnd, men jeg trodde det var noe på gang noen måneder tidligere. Snakka med Sissel, som fortalte at noen kunne ha en slags "skjult løpetid" (om jeg husker uttrykket rett) første gang. Sissel kan gi deg svar.

    SvarSlett
  16. Dixie fikk sin første løpetid da hun var 12 måneder. Etter hva jeg har lest og hørt regnes 6 mnd for å være tidlig å få løpetid, mens 8 mnd og oppover er litt mer vanlig... :) Hvor gammel er Nieida nå egentlig?

    SvarSlett