mandag 18. mai 2009

Mange hårete bamser, og en bjørn:-)

Nå har jeg ikke sjekka helt nøyaktig, men har ihvertfall kjørt 250 mil denne helga.

Kjørte fra Kristiansand til Tessungdalen etter jobb på torsdag. Også reiste jeg til Sverige midt på fredagen, hadde lagt ned setene i bilen og tatt med meg sovepose og madrass, så når jeg ble trøtt var det bare å parkere å hoppe bak og sove:-)

Kjørte mesteparten av reisa i Sverige og det var nok lurt, for makan til rette og flate veier! Det var stor overgang for en som kommer fra Norges dårligeste veifylke!

“Men å kjøre time på time i Sveriges øde skoger var ikke akkurat det mest spektakulære, ikke noe særlig storslått natur å se på.” Idet jeg tenkte dette for meg selv i bilen bestemte Sveriges øde skoger å vise meg at dette ikke var sant, for visst er det spektakulær natur her også:

004

003

018

Det var litt av en opplevelse:-) Bjørnen virket ikke redd, så jeg gikk ut for å ta bilde, da reiste den innover i skogen. Kanskje det var en mammabjørn i nærheten?

PÅ lørdags morgen var jeg fremme hos Raili og ble møtt av glade hunder. 1 Finsk Lapphundtispe, Pipari og 3 valper, og 4 lapske vallhunder. Mor(fortispe) og den ene broren hadde reist før jeg kom. De lapske har jeg helt glemt å ta bilder av…

040

050

Karen på bildet over er det jeg har tatt med hjem:-)

045

Dette er tispevalpen som skal bli igjen hos Raili:-)

049

Bror spiser på skoen min:-)

078

 

Far til valpene, Raiddokas Dino(Sarek) bodde ikke langt unna, så vi reiste en tur for å hilse på han også:-) HAn bodde sammen med en annen hannhund Gouldo(den lyse), som er søskenbarnet til Milli:-) De var veldig glade for å få besøk:-) To hunder med et kjempe trivelig gemytt:-)

086

103

146

Sarek er en skikkelig flott kar:-)

144 

 

Også var vi også innom to andre hannhunder fra raiddokas som var kjempe trivlige:-)

Han som står øverst på benken er også Millis søskenbarn:-)

246

Disse to var glad i å lege med hverandre:-)

339 

358

223

Turen hjem gikk greit, selv om valpen hels ville sitte på fanget, og fikk en skikkelig raptus midt på natta når jeg skulle sove, men han var trygg og kvikk hele tiden:-)

Jeg skal skrive mer om valpen og flere bilder til helga når jeg skal passe han:-)

Når det gjelder navn er det enda ikke bestemt, så vi får se hva det blir til:-) Min bror tok han med seg hjem i går, og har foreløbig fått en statusrapport, alt er bare bra:-)

Møtet med de andre hundene i famililien Toya, Toivo og Arrow, gikk kjempe fint:-) Nå er det bare søsteren min som ikke har hund av søskna, hun vil ha etterhvert hun også, og det blir nok en Finsk Lapphund:-)

21 kommentarer:

  1. Så morsomt og spennenede å møte ekte bjørn! Mange flotte bilder og hunder. Den ene så jo nesten ut som en bamse den og :-)
    Kos deg med valpen, du får vel treffe den rett som det er?

    SvarSlett
  2. Skal si du har hatt ei begivenhetsrik helg :o) Vi her hjemme har jo bare vinni GrandPrix og feira nasjonadag, du har sett en ekte bjørn i "vill" svensk natur og møtt SÅ MANGE LAPPHUNDER!!!
    Så mange fine bilder,men dette blir ekstra moro å se for Gry :o))) Møtte du forresten noen som ikke har bra gemytt???
    Ha ei fabelaktig fin uke!

    SvarSlett
  3. Det var litt av en tur:o) ekte bjørn og mange fine "bamser" så kjekt å se hanner fra Raiddokas... Sarek er en flott virkelig flott kar:o)

    SvarSlett
  4. Nasjonaldagen gikk jeg glipp av, den kommer igjen til neste år, så det gjør ikke noe... Men har sitti å sett på Grand Prix finalen på web-tv, så gøy! Fikk en tåre i øyet av det gitt:-) Nasjonaldag og Grand Prix seier på samme helg! Det var stort!

    Ingen av de finske hadde dårlig gemytt nei:-) Jeg synes Raili virker veldig dyktig og kunnskapsrik og ikke minst ærlig. Så denne hunden blir nok en kjempehund:-)

    Nå reiser jed ned til Kristiansand, men kommer opp igen til onsdagen, og da skal jeg selvfølgelig møte valpen:-) Min bror bor i samme kommune som meg, alle i familien treffes ofte, så han kommer nok til å nevnes ofte i bloggen:-) Han blir med til Biri også, og stilles nok første gang offesielt i Kongsberg til neste år:-)

    SvarSlett
  5. For noen nyyydelige valper! :)
    Det blir veldig kjekt å høre mer om valpen til broren din framover, og møte dere alle tre på Biri! :)
    Høres ut som dere fikk en spennende tur til Sverige med mange fine lapphunder og til og med en bjørn! :)

    SvarSlett
  6. For en tur du har hatt. Misunnelig!!!!
    Ser ut som noen flotte lapper. Selvfølgelig:-) Skal bli moro å følge med den lille. Søstra hans var ikke borte hun heller. Nydelig.

    SvarSlett
  7. Gratulerer med nydelig valp! Ser ut som du tok ett bra valg der... :-) Blir kjempespennende og følge med på utviklingen hans! Sarek er en kjmpeflott hanne. Tenkt og møte så mange flotte lapphunder og attpåtil bjørn i svensk natur! Litt av en opplevelse du har hatt. Det er vel de 250 milene verdt. :-)
    Gleder meg til å se flere bilder fra turen.
    Den sorte hannen som ser ut som en bamse, det er vel ikke broren til Sara vel? :-)

    SvarSlett
  8. Så heldig du er! Må jo ha vært en fantastisk opplevelse å se skogens bamse på nært hold! Og valpen til bror din er jo bare utrolig vakker! Gleder meg til å se flere bilder etterhvert!

    SvarSlett
  9. Både Ida og Hanne er flinke til å se familielikheter gitt:-)

    Ida, den svarte bamsen er Saras kullbror, som er blitt skikkelig flott:-)

    Hanne, han siste er Raiddokas J-Glittertind, og er Keros halvbror, og Odas sønn:-) Han er også kullbror til Raiddokas Jutta, som er mor til valpene:-)

    Min bror og hans samboer har tradisjon i å velge utradisjonelle navn, så nå er det bestemt, han skal hete:

    Bjønn..

    Nevøen min på 2 år var visstnok med å bestemte navnet:-) Nevøen min heter forøvrig Arntor;-)

    SvarSlett
  10. Navnet passer jo litt bra med tanke på turen og overskriften på innlegget mitt da:-) Mange bamser og en Bjønn;-) Hehe...

    SvarSlett
  11. Dette var begivenhetsrik lesing Christian. Når vi var nede for å hilse på Milli, var vi i sjokk over hvor utrolig bra veier de har i Sverige, vi så mye elg men ingen bjørn Det var jo kjempegøy å lese om, og ikke nok om det - du hadde vett nok til å ta bilder også!! Jeg bøyer meg i støvet Christian, jeg tror mest jeg hadde blitt sittende å gape.... Det må jo være utrolig gøy å se Bjørn (sånn når man sitter trygt inne i bilen:o)!!!!!

    Så over til familieforholdene:o) Har du vurdert å begynne som profesjonell slektsforsker??? Er det Raiddokas Raisu som er mormor til søskenbarna til Milli? Jeg synes nesten den som sto oppe på bordet har mere Milli-trekk i ansiktet enn den lyse (merkelig nok). Er det kullsøsteren til Äzzi som er mammaen deres? Dene ene søsteren bor jo, som du tidligere har nevnt, hos Lappejentas kennel (gleder meg til å se henne en gang:o). Jeg har hørt mye skryt av hundene fra Raiddokas, så jeg tror at hun sikkert er kjempeflink.

    For et superherlig bilde av de to som er "glade i å leke". Herlig blinkskudd av gap og tenner Christian.

    SvarSlett
  12. Gratulerer masse med valpen.
    Kjempe fine bilder av hundene:-)
    Tenk at du fikk oppleve en ekte bjørn på nært hold.Det er det jeg har drømt om i mange år.
    Gleder meg til og følge med på den nye gutten.
    Raiddokas har mange fine hunder,og kennelen har lang erfarin med finsk lapphund ,så dette blir nok bra :-)

    SvarSlett
  13. Ja, Raili hadde faktisk den første finske lapphunden i Sverige, den het Joparuija.

    Bjønn ble litt rart for meg, han blir nok hetende Masa når han er med meg;-)

    Gry, ja det er Raiddokas Äitin Kulta som er mor til søskenbarna til Milli(Med 2 forskjellige fedre), tanta til Milli bor hos Ida nå og ho blir kanskje med til Biri, så det kan hende du får treffe ho der:-)

    SvarSlett
  14. Så menge herlige bilder, og for en flott kar du har tatt med hjem - den tispevalpen er jo bare helskjønn!!

    Du har fått tatt noen skikkelige fine bilder..og bjørn da gitt..

    Gleder meg til å se flere bilder av valpen etter hvert som den vokser...:-)

    SvarSlett
  15. Bøyer meg i støvet her gitt, tenk å få se en ekte bjørn i skogen. Det får jeg nok aldri oppleve. Og at du fikk tatt bilder av den!! Så mange fine bilder av hundene. Ligner non bamser de og. Ha en fin uke!!

    SvarSlett
  16. Jeg digger hunden din!! Vil også ha en :D Men må nok vente litt

    SvarSlett
  17. Oj, en ekte bjørn, så stilig :)
    Veldig mange fine hunder! Sarek var jo helt nydelig da.
    Gleder meg til å lese mer om Bjønn :)

    SvarSlett
  18. Gry: Oda blir med meg til Biri så hun får du treffe der. :-)
    Idag fikk jeg møte Bjønn (eller Masa) som Christian ville sagt.. hehe! Han var aldeles nydelig. :-) Og virket som en sosial, trygg og blid valp. :-)Skal bli spennende å følge han Christian! :-)

    SvarSlett
  19. Herlig Ida. Jeg har truffet og falt fullstendig for moren til Milli, så det blir veldig hyggelig å hilse på søsteren hennes:o)

    SvarSlett
  20. For en opplevelsesrik helg du hadde.
    Hvor? hvilken veistrekning kjørte du på, da du traff på bjørn?
    Skjønne, flotte og forskjellige Finske Lapphunder, du tok bilder av.

    SvarSlett
  21. Litt oppafor Noppikoski i Sverige:-)

    SvarSlett