fredag 19. juni 2009

Den som venter…

Nå er det 2 dager igjen før vi skal på i Sandefjord :-)

Nå er det ca 5 dager til Pipari skal få valpene sine :-)

Nå er det ca 13 dager til Toivo kanskje blir pappa :-)

Nå er det 3 uker før jeg slutter i Forsvaret, og blir sivil Tessungdøl igjen :-)

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Toivo har vært ute i øs pøs regnvær i dag, noe i retningen en real dusj! Så pelsen er ikke helt i utstillingskondisjon, men får se hva jeg får gjort med den… Pelsen til Toivo har uansett aldri vært kritisert på noen av kritikkene hans, så det er vel ikke den det står på:-)

Raili har et lapsk vallhundkull nå, så da blir ikke neste kull et N-kull men et O-kull. Jeg har egentlig festnet meg litt ved Nieida jeg nå. Har liksom blitt vandt med det. Lurer på om jeg skal spørre om ho han hete Odda Nieida, det betyr “Ny Jente” på nordsamisk:-) Har ei samisk veninne som hjelper meg med navnene;-)

Tenker jeg skal besøke valpene til Nikita et par ganger mens de er hos oppdretter, det blir såå spennende å få vite hvor mange det blir, hvilke farger de får, hvor mange gutter og jenter, også ikke minst å besøke de! Nøve og Nalle kan vel sette seg inn i situasjonen vår? ;-)

De 3 siste ukene på jobb har vi FOS. Felles Opptak og Seleksjon, ALLE som søker utdanning i HELE Forsvaret kommer net hit på Kjevik for Intervju, øvelse, fysiske og psykiske tester for å se om de kommer inn på befalskolene… 1500 – 2000 er det ve snakk om, så det blir en del overtid, så nå sender jeg Toivo til fjells med min mor, han har det nok bedre der:-)

Har forresten fått svar på eksamen i Innføring i Hundefag. Jeg sa før eksamen at jeg ikke ville henge beviset på veggen med mindre jeg fikk A eller B. Det er egentlig ikke veldig lett å få, for det er lagt opp til ganske mye fordypning i pensum på egenhånd… Men… Jeg fikk B! Veldig fornøyd med det:-D

Det planlegges flere fordypningskurs innenfor hvert emne for oss som har gjennomført dette kurset. Store muligheter for at jeg melder meg på disse:-)

……………………………………………………………………………………………………………………..

Nå når jeg vet at oppgavene jeg har skrevet er helt på tryne kan jeg jo ta et eksempel på en av oppgavene vi fikk:

LÆRINGSTEORI

Du har fått henvist en hund og eier fra en atferdskonsulent. Hunden har problemer i møte med andre hunder og har fått diagnosen fryktaggresjon mot andre hunder.

Hundeeier forteller at dere skal trene etter metoden ”systematisk desensitisering” i møte med andre hunder. Sett opp et treningsopplegg for denne hunden og hundeeieren og beskriv hvordan du ville gjennomført treningen i praksis.

I boken Ikke skyt Hunden kalles dette å lære inn en uforenlig adferd, som kan være spesielt nyttig når du skal håndtere følelsesmessige tilstander som sorg, angst og ensomhet.

I boken Læringspsykologi, gjengis en forklaring av Wolpe på hva resiprok inhibisjon(motbetinging) innebærer. ”Hvis en reaksjon som er uforenlig med angst kan induseres i en angstprovoserende situasjon slik at angstreaksjonen helt eller delvis undertykkes, så vil sammenhengen mellom den angstprovoserende situasjonen og angstreaksjonen svekkes”(Svartdal, 2004). En reaksjon som blir brukt som angst-uforenlig er avslapning(Svartdal, 2004)

Jeg antar at det er vanskelig å få en hund til å forestille seg en angstprovoserende situasjon, og få den til å praktisere avslapning, slik som man kan gjøre med et menneske. Så med hunder må man mest sannsynlig prøve å få hunden til å gjennomføre en angst-uforenlig adferd i situasjonen. Det som kalles ”in vivo” desensitisering(Svartdal, 2004).

I artikkelen ”Aggresjon mot hunder av samme kjønn”, gir Maj-Brit Iden en idé om hvordan dette kan gjennomføres i praksis:

Lær hunden å sitte, og legg vekt på at den skal være avslappet når den gjør dette. Etter hunden er blitt god på dette kan man praktisere det i en situasjon der hunden vanligvis hadde vist fryktaggresjon. Det er viktig at man begynner i en situasjon der hunden mestrer å forholde seg rolig, for så å gradvis gjøre situasjonen vanskeligere. Dette kan man gjøre ved og for eksempel flytte andre hunder nærmere og nærmere. Så lenge hunden forholder seg rolig, belønner man hunden med ros og godbit, om hunden ikke forholder seg rolig har man antagelig gått for fort frem. Neste trening foregår på samme måte, men hunden kan kanskje begynne litt nærmere andre hunder. Problemet kan bli å få kontrollert omgivelsene(andre hunder), slik at hunden ikke utagerer på eller imellom treningene.

Kilder:

- Iden, Maj-Brit Aggresjon mot hunder av samme kjønn

http://www.fjellanger.net/artikler/aggressjon_samme_kjonn_majbrit.pdf

- Pryor, Karen (2007). Ikke skyt hunden!, Canis.

- Svartdal, Frode og Magne Arve Flaten(2004). Læringspsykologi, Gyldendal

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Flere eksempler kan komme:-)

9 kommentarer:

  1. Mye å vente på med andre ord Christian:o) Det blir gøy å følge dere videre nå!

    Gratulerer med flott resultat på eksamen!! Kjempebra!!

    Milli og Bienna har vært og badet i Trollsvann i dag, begge to. Hverken Hanne eller jeg stresser med pelsen deres av den grunn, de tørker til søndag:o)

    Sees i Sandefjord:o)

    SvarSlett
  2. Skikkelig julekalender :o)
    Har planer om ett par turer for å se vidunderbarna når de kommer, vi også ja ;o) Innmari moro å følge med på tispene nå!

    Lykke til på utstillingen i helga!

    SvarSlett
  3. Nå blir det mange nye blogginnlegg fra deg, moro!!!!

    Gratulerer med flott resultat på fagprøven. Det var bra gjort!!!

    Vi sees i morgen!

    SvarSlett
  4. Hei på deg, du! Ser ut som om jeg har funnet meg enda en blogg å kikke på her!

    Høres ut som om du har litt av hvert å vente på :) Så gøy!

    SvarSlett
  5. Du har visst mye spennende å glede deg til framover! :) Da blir det nok mye å følge med på her i bloggen for oss også! :)

    Gratulerer med resultatene på eksamen! Det gikk jo kjempebra! :) Nå kan du vel henge det opp på veggen?!

    Lykke til på utstillingen i Sandefjord!

    SvarSlett
  6. Hehe... Vi får se om jeg lager meg en skrytevegg med fagbrevet, eksamen og 4H-planketten o.l. :-P

    Nei, jeg kommer nok ikke til å gjøre det, men jeg tør i det minste å skryte av å ha gått kurset nå når det gikk bra:-)

    SvarSlett
  7. Jeg venter på oppdatering fra dagen i dag...

    Fikk forresten omsider sett de MH-testene! Det gjaldt visst bare å smøre seg med tålmodighet - så kom de fram tilslutt.. Artig å se.

    SvarSlett
  8. Gratulere med fine eksamens resultat!!
    Morro å lage en skryte vegg når en får så bra resultater!!

    SvarSlett
  9. Kjekt når en har mye spennede vente, gleder meg til å se valpene:o)
    Moro å få et lite innbligg i hva skolen/kurset ditt går ut på.

    SvarSlett