onsdag 17. juni 2009

Enda et rekordår?

Har sett litt på registreringstallene for Finsk Lapphund.

I år 2000, var det 25 nye registreringer.

I år 2006 var det nesten doblet til 47!

I 2007 var det igjen en formidabel økning, til 81.
I 2008 var registreringstallet 88.

I år har vi allerede 79 registreringer!
Når jeg er rundt å ser på nettsider og prater/sender mail med folk virker det som det er mye på gang i løpet av året. Jeg tror faktisk vi kan komme over 100 registreringer i år. Det importeres mye, i tillegg til at det nok blir født mange flere kull enn før....

Jeg skjønner godt at mange faller for vår utrolige rase...

Hva synes dere om at det er en stadig enormt økende popularitet hos Finsk Lapphund?

46 kommentarer:

  1. Utrolig!
    Det er jo veldig bra at folk får øynene opp for FL, makan til hund finns ikke :o) Men jeg håper den ikke vil bli "brukt" som bare en sofahund, den fortjener mye bedre enn det.

    så OBS OBS! Nå gjelder det for oppdrettere å holde tunga rett i munn...

    SvarSlett
  2. Denne rasen fortjener selvfølgelig å bli oppdaget av alle. :-) Større etterspørsel = flere setter på kull. Men det er litt kjedelig også syns jeg, jeg ønsker jo å ha en sjelden rase ;-)
    Dessuten så er jeg litt skeptisk til at så mange har valper, bare fordi "min hund" er jo så fin og bra og så er det jo så morsomt med valper. jeg syns generelt det fødes for mange valper i Norge. ja jeg vet det, jeg er litt sær og gretten ;-)

    SvarSlett
  3. Er litt skeptisk jeg og...er redd rasen skal bli ødelagt....den er jo en vakker flott hund, så skjønner at mange faller...

    SvarSlett
  4. Jeg synes det er kjekt at flere og flere oppdager rasen, men håper likevel bare det er de den passer for som skaffer seg den... De bør ikke velge den bare fordi den ser fin ut! :)

    Og selvfølgelig håper jeg ikke at rasen blir ødelagt! Men det virker som de fleste oppdretterne passer veldig godt på hor valpene deres havner - så forhåpentligvis går det fint! :)

    SvarSlett
  5. Skjønner godt at mange faller for rasen !
    Men, faren er at man avler litt for ukritiskt. Kanskje på tide å øke avlskrava før denne rasen er ute å kjøre også ? Ikke til å komme fra at historien viser at antallet "tvilsomme" hunder øker med populæriteten....
    Så jeg er skeptisk :/

    SvarSlett
  6. Ja nå har oppdretterne et kjempe-ansvar. Men jeg skjønner jo folk som vil ha en. Og det virker jo som en er for lite. De fleste vil jo ha fler.

    Vi med lapphund kan jo være flinke til å anbefale seriøse oppdrettere når vi får spørsmål fra førstegangskjøpere av lapphund.

    SvarSlett
  7. enig med de fleste her - kjekt at rasen er populær, og oppdrettere og lappe-eiere må være flinke til å gjør en god jobb, og anbefale seriøse oppdrettere.

    SvarSlett
  8. Charlott, vil strengere krav gjøre at avlen blir bedre? Vanskelig å få kontroll på alt, ihvertfall hvis folk bevisst begynner å skjule noe som bryter mot avlsreglene...

    Jeg tror man må passe på at oppretterene har kunnskap jeg. Særlig i forhold til helse og gemytt, som for meg er det viktigeste i avlen. Kanskje kreve en eller annen type kompetanse/utdanning for å bli formidlet som oppdretter gjennom klubben?

    Avlskravene kan man jo gjøre både strengere og mer komplisert, men jeg er usikker på om det hjelper. Tror man i første omgang skal prøve å få folk til å holde reglene som er satt allerede...

    Det er en diskusjon på NLK sitt forum, som er startet av NLKs leder, den spør hva vi ønsker at klubben skal jobbe med fremover, nå når vi kan fokusere på rasene og klubben, istedet for stridigheter med personer/andre klubber...

    Jeg har skrevet hva jeg ønsker av klubben, MH-test, rasekompendier, rasesamlinger. Flere som vil gi klubben tilbakemelding på hva de bør jobbe med?

    SvarSlett
  9. Forøvrig er jeg enig med dere at jeg synes det er skummelt at rasen vokser så fort. Jeg er redd for ukritisk avl, og at den får samme rykte på seg som eks. Schäferhund...

    Enig i at det er viktig å anbefale seriøse oppdrettere også...

    SvarSlett
  10. Et sted må man begynne, tror det kan være enklere å event rapportere de som bryter krava om de blir strengere. Jeg mener det bør være krav/kursing for å bli godkjent som oppdretter, både av hensyn til selve avlen, men også for å kunne gi skikkelig oppfølging til valpekjøpere. Hva med å stille krav om MH testing av potensielle avlsdyr? Slik at man kan få en litt større innsikt i hva som bor i dyra?
    Uansett vil det alltid være de som avler lite gjennomtenkt, men man bare fortsette å jobbe frem seriøse oppdrettere via ulike fora og anbefalinger.
    Var mine tanker, sånn i full fart :)

    SvarSlett
  11. MH-testing er jo noe man kan få til på lang sikt. Men at ALLE avlsdyr skal bli testet er litt urealistisk på nåværende tidspunkt. Det er ikke bare bare å få testet en lapphund på MH. Men jeg er helt enig i at en rase bør ha mer enn utstillingsresultater og HD å bli bedømt utifra...

    For min del kan godt kravet være 1. premie eller CK, men jeg tror ikke det hjelper rasen på noen måte...

    Som du sier, det vil alltid være noen som avler lite gjennomtenkt. Men for at de skulle bli formidlet gjennom klubben måtte de ihvertfall tatt et kurs som gjør st de kanskje ble litt mer "gjennomtenkte"...

    Når man snakker om å ha strengere krav, og at færre dyr skulle vært avlet på, så synes jeg man i tillegg må huske på den genetiske variasjonen. det finnes nå en del FLer, men de kommer fra mange av de samme hundene, derfor er kanskje ikke det genetiske mangfoldet så stort som det først kan virke.

    Jeg mener at en fremtidig utvikling må ta hensyn til at man vil ha med genene til hundene som er litt for store, eller små, eller som har litt smal snute eller el lange osv. Genene deres kan være viktig for rasen, selv om de ikke blir utstillingschampions...

    Det må være rom for å ha egne tanker rundt kombinasjonen man skal foreta, uten at det skal være 100% fastlagt utifra avlskravene. Det kan kanskje være positivt at noen oppdrettere bryr seg mer om HD enn utstillingsresultater, mens noen bryr seg mer om katarakt enn HD o.l? Selv om man må ta hensyn til helheten har man jo forskjellige forutsettninger iforhold til erfaring, kunnskap og mål i avlen...

    100% perfekte hunder klarer vi aldri lage uansett...

    Synes forresten at klubben burde sette fokus på hunder som har utmerket seg innenfor hundesporter, dette kan jo gjøre at det blir satt fokus på bruksegenskaper. Som et alternativ til et renrt utstillingsfokus...

    SvarSlett
  12. Ang MH-testing, nå gikk jo 9 Schanderulver MH sist helg. Jeg trodde jeg kjente bikkja mi, men jammen overrasket han ! Føler helt klart at jeg vet mer om Toiwos ulike sider og OM han skulle blitt brukt i avl har jeg informasjon jeg ellers ikke hadde hatt. Både Toiwos og Marcos resultater og litt om selve testen ligger ute på de respektives blogger :)

    SvarSlett
  13. MH-testing er veldig interessant.En av grunnene til at jeg valgte Bjønn, var for at flere av slektningene hadde gjennomført MH... Jenta jeg håper på har også en far som har gjennomført MH...

    Jeg håper på å få testet både Bjønn og jenta jeg forhåpentligvis får...

    SvarSlett
  14. Enig i mye av det du sier, men jeg tror nok at jo mer man overlater til "hvermansen" jo mer tvilsom avl vil det bli. Jeg tror rett og slett ikke at "folk flest" vil klare å sette seg inn i alt som har med vettug avl å gjøre. Hvorfor skal det ikke kunne gå an å lage krav som tillater eksteriørt "mangfold" ? For meg er helse, den fysiske og ikke minst den mentale!! viktigst ! Schäfer feks, har blitt avlet altfor mye etter eksteriør, vondt å se mange av dagens schäfere...
    Dette med bruksresultater er jeg veldig enig i, men om man er realistisk, hvor mange satser på Lappis som rase om de vil satse på bruks ?
    Kanskje det ville ha hjulpet om det ble dratt i gang feks helgsamlinger hvor ulike bruksretninger blir presentert via klubben ? Kanskje det da vil være lettere for Lappiseiere å komme i gang med bruks ?

    Dette har jeg ikke satt meg grundig inn i, men er virkelig genpoolen til Lapphunden så smal at man bør legge lista litt lavt ?

    SvarSlett
  15. Har dere forresten sett denne?

    http://www.genetica.se/_mh_data/finsk%20lapphund.pdf

    SvarSlett
  16. Neida, ikke litt lavt, men i forhold til utstilling er ikke mein kjepphest å får høynet avlskravet til mer enn en 2.premie...

    Helse mentalt og fysisk er nettopp det jeg også synes er viktigst. Jeg synes det er fornyftig å avle på HD-frie og øyelyst frie hunder, det er jo også kravet fra klubben, hvordan ville du gjort disse strengere?

    Jeg synes egentlig at det kunne blitt strengere iforhold til PRA på Finsk Lapphund. Jeg synes man bare skulle foretatt parringer hvor man VET at ingen hunder kunne utviklet sykdommen. Altså at man aldri foretok parringer med 2 utesta hunder, det er fortsatt lov ifølge avlsreglene. Altså, om du har ei utesta hund, skal den bare brukes mot hunder som er testet FRI...

    Men man har jo også Katarakt, Epilepsi, Stoffskifteproblemer, Allergi, Kreft, patella osv osv...
    Greit nok at man ikke skal avle på hunder som ikke er friske, det er jo heller ikke lov...
    Man kan jo ikke sette avlskrav med tanke på alt dette. Da må man rett og slett kjenne linjene, og være grundig. DET må oppdrettere lære, DERFOR er utdanning viktigere enn strenge krav. Hvermannsen er ikke oppdretter, og at noen har kuyll på tispa si, som oppfyller kravene må man regne med... Til og med at noen har kull på tispe som ikke oppfyller kravene, fordi man ikke har myndighet til å nekte de det... Det er jo tross alt ikke kriminellt...

    SvarSlett
  17. Et aktivt og oppegående avlsråd er viktig som rådgivende organ...

    Her jobber NLK for tiden, og har valgt å sette inn ressurser på å forbedre dagens ordning...
    Istedet for 1 person for hver rase er det nå 1 person + en "hjelper"... For FL er dette A.M. Torgersen(øyerfjellets kennel) og Mariann på Mallalasse som hjelper...

    SvarSlett
  18. Helt enig med deg i forhold til feks PRA, det også bør være flere sykdommer man blir pålagt å teste for før event avl, mye mer bør kunne dokumenters når det gjelder helse !
    Og den mentale biten, flere bør få mulighet til å i det minste ta en MH på bikkja !
    Her må avlsråd og oppdrettere trå til og valpekjøpere flinkere til å styre unna useriøst oppdrett.
    Men nå må jeg fikse resten av baksten og gjøre meg ferdig med vaskinga (bursdag på gang her), jammen fort gjort å la seg distrahere når det diskuteres noe spennende ;)

    SvarSlett
  19. Klubben (og vi som eiere av lappiser) har egentlig en stor jobb å gjøre. Klubben MÅ bla.være flinke til å fortelle om rasens mangfold, bruksegenskaper og sunnhet. Vi må alle være ærlige ambassadører for rasen vår.

    Jeg ble forresten overraska på utstilling da jeg 'vurderte' lappeeierne..vi er ganske like som type alle sammen. Mange friluftselskende røykere, svært lite leppestift og neglelakk..
    Er det noe med oss som liker spisshunder? Ser vi etter de samme ting hos en hund? Er vi like kritiske? Da er kanskje utviklingen ganske trygg?
    Bare nye valpekjøpere vet hva de skal se etter...

    SvarSlett
  20. PRA er jo grei nok, for den gar vi gentest for... Men det er jo ikke alt som kan testes... Da må oppdretteren vite hva som ligger på linjene... Om en hund har katarakt på linjene, men selv er øyelyst fri, så må man som oppdretter vite at denne hunden bør kombineres mot linjer som har lite katarakt...

    Det hjelper ikke å bare sette krav hele tiden, man må få oppdrettere til selv å gjøre fornuftige valg. Det er også NKKs strategi, og når vi ser hundehelse i Norge iforhold til andre land, må vi vel si at strategien er vellykket...

    Etter 2 år i Forsvaret er jeg overbevist om at bastante og urokkelige regler ikke er riktig måte å håndtere problemer på. Det gjør at man "viser handlekraft" utad, og at folk føler man tar situasjonen på alvor... Men jeg tror ikke det nødvendigvis gir fremgang for rasen allikevel... Jeg tror det er for enkelt å bare sette strengere krav, man må jobbe med holdninger iforhold til avlsarbeid...

    Om en unge hele tiden bryter reglen om å komme hjem kl 10, hjelper det da å kreve at ungen kommer hjem kl. 9?
    Enten må man kunne straffe vedkommende som bryter reglene, som vi mennesker ofte tyr til... Eller så må man klare å endre innstillingen, slik at man ikke lenger gjør ting man ikke bør...

    SvarSlett
  21. Klubben bør kanskje skrive en huskeliste for valpekjøpere
    "Hva du skal se etter når du kjøper valp"

    SvarSlett
  22. Nøve, Jeg er forresten en "ikke-røyker":-)

    SvarSlett
  23. bare litt ulike tanker:
    MH høres spennende ut og noe positivt, men bør ikke denne testen tilpasses rasen?

    Brukshund. lapphundrasene er vel i utgangspunktet gårdshunder som skulle kunne gjete, spesielt rein, jakte og være vakthund, holde rovdyr unna. Vet ikke helt hvor mye av agility, LP, freestyle, IPO, spor som følger opp dette. De ulike spor til en viss grad, men det er få av oss som bruker rasen til det den opprinnelig skulle brukes til. Og er det bare disse som skal få ha en Lapphund så blir det alt for få hunder til å få en god og frisk rase. En del av oss kunne kanskje tenkt seg en vakthund, men vi prøver jo å dempe bjeffingen så godt vi kan ;-)

    Helse er viktig, men som du skriver Christian, vi kan ikke følge med på alt og helheten av dyret er like viktig som graden av HD feks. Er det foresten noen som kan si noe om hvilke problemer en FL har om den har HD-problemer. Det er jo en forholdsvis lett hund?

    Jeg mener at avl og problemstillinger skal diskuteres og prates om mest mulig gjennom NLK og la gjerne "visse personer" få lov til å si sine meninger også. Kverrulanter kan irritere, men de setter kanskje igang litt tankevirksomhet hos flere i ettertid.

    Nå har ikke jeg fulgt med på forumet på lenge.

    Strengere krav. Det er mange som selger valper på Finn, så jeg vet ikke helt hvor mye hjelp det er i det. Oppfordringer om hva som er ønskelig er en annen sak. Syns forresten valpeformidlinga gjennom NLK er tragisk dårlig. her trengs det bedre samarbeid mellom klubb og oppdrettere.Kanskje de skal starte der?

    SvarSlett
  24. Ikkerøyker og ikke så veldig friluftselskende spisshundeeier her. Men det med sminken kan nok stemme ;-)

    SvarSlett
  25. Helt enig i at det bør bli litt mer strukturert avlsarbeid i klubben. Men her kan vi som medlemmer gjøre vårt ved å si ifra til avlsrådet hva vi synes de bør jobbe med. Det har jeg planer om å gjøre. Uten å være ensidig kritisk, for da er det ingen som gidder å høre etter...

    Kanskje man skulle hjelpe til litt i klubben? Slik at ikke for mange arbeidsoppgaver må løses av noen få personer, dette kunne jo gjort at man fikk gjort sine oppgaver bedre...

    På grunn av at de fleste ikke har mulighet til å legge vekt på lapphundens opprinnelige bruksegenskaper, synes jeg man bør sette fokus på andre egenskaper...

    Spor, gjeting, redningshund, lydighet, agility, trekk og kløv... Alle viser en hund med arbeidsvilje og evne, arbeidsvilje og evne synes jeg vi skal bevare hos rasen. En fungsjonell hund som kan brukes, hvis vi ikke setter fokus på det kan den fort bli en ren utstillingshund...

    Når det gjelder MH, burde man lage en "mal" når det gjelder hvilke reaksjoner man ønsker hos en lapphund. Det er selvfølgelig ikke ønskelig at alle raser skal ha samme reaksjonsmønster som en bruksshæfer...

    Uansett synes jeg alle som skal være med å utvikle klubben må klare å holde en positiv tone. Ingen har vel lyst til å gjøre en innsatts om det er dårlig stemning og alt høres helt skakk-kjørt ut? Selvfølgelig er det forbedringspotensiale som vi skal ta tak i, men det er da mange positive ting også? Det må vi ikke glemme, for ellers blir det litt demotiverende å prøve å gjøre noe i det heletatt...

    SvarSlett
  26. Når det gjelder det med brukshund...

    Jeg vil at lapphunden skal være en som har praktisk god vinterpels. Lapphunden skal klare å henge med på langer turer både sommer og vinter. En fungsjonell hund som kan bære kløv og trekke... Og som er arbeidsvillig nok til å være med på annen type trening...

    SvarSlett
  27. Enig i at vi alle bør være med å støtte opp om klubben. Problemer med en klubb i Norge er avstander :-( ikke alle er som lappevennen og kjører og kjører;-)

    Men delta på forum, møt opp der det er mulig, skrive til hjemmesiden, lapphundstikka er en god start. etter hvert som det blir stadig flere av oss så blir det flere loklallag og lettere å delta. viktig og støtte opp der.
    Jeg var vågal nok til å si ja til å bli med i styret i islandshundklubben. Jeg som ikke finnes interresert i utstilling og er helt blank på avl, her egentlig ingenting der å gjøre... Men du verden så lærerikt og interessant det er likevel. Så jeg anbefaler alle som har mulighet til å stille opp om muligheten byr seg.

    Litt tilbake til saken. Spesielt FL egner seg som familehund, den trenger ikke å gjete hver dag. Det er derfor jeg har en FL. Men det er viktig å aktivsere den likevel, og det er vel derfor alle de før nevnte hundesportene har dukket opp, isteden for de gamle arbeidsoppgavene. Og takk og lov for det :-)Nok en gang er det viktig at oppdretter opplyser om at FL ikke er en vakker sofahund, men en vakker sofahund OG en arbeidshund! Så igjen, det kreves mye av oppdretter.
    Faren med FL er at den er så vakker og har så mange ulike farger at den derfor lett ender opp som en utsytillingshund.

    dette ble visst mye rot/svada...men nå må jeg ut til purka mi igjen. diskuter videre dere

    SvarSlett
  28. Tanken bak en MH er for meg å rett og slett se hva som bor i hunden, hvordan den reagerer i ulike situasjoner. Uansett rase vil man jo få en formening om man har en hund som er sosial, avreagerer og takler utfordringer uten å stikke til skogs. Det med å teste kull er jeg i og for seg enige i, men det vil vel stort sett bare ha betydning for event nye avlsdyr, om man ikke har planer om samme kombinasjonen flere ganger ?

    Klart det finnes masse positivt! Er enig med deg,Christian i at man har altfor lett for å legge merke til det negative :)

    Røykende, noget friluftslivinteressert med en stor soft-spot for Lappisen ;)

    SvarSlett
  29. Bare en ting til ;-)
    mange valper >> vanskelig å få solgt dem >> opdretter vil heller selge enn å informere om rasen >> da blir FL fort en enkel sofahund >> feil rase/feil kjøper

    Håper vi ikke kommer dit...

    SvarSlett
  30. Levealder er selvølgelig viktig, det sier jo mye om helsetilstanden... Det hadde vært greit om man hadde klart å få det inn i dogweb,hunddata og koiranet...

    Når det gjelder anatomisk svakhet hos 2.premie hunder er vel ikke det alltid tilfelle har jeg inntrykket av. Noen ganger er det store ører eller kort hale osv. som gjør det....

    Var på foredrag med Frank Christiansen, han snkkket mye om hvordan en hund er fungsjonell, og hvordan han dømmer etter det. I tillegg til de rasetypiske trekkene... Men det er ikke alle dommere som har like mye innsikt i hvordan man ser hva en fungsjonell hund er...

    MEN en ufungsjonell eller synlig syk hund, ville aldri gjøre det bra på utstilling, så et visst kvalitetsstempel er det jo...

    SvarSlett
  31. Jeg er ikke imot utstilling som avlsverktøy, men jeg synes ikke det ska være den eneste tingen som man bedømmer en god hund etter. Helse, bruksegenskaper og gemytt er like viktig...

    En del av de lapphundene som vinner på utstilling har lengre pels enn hva som er praktisk, det finnes overtyping hos FL også... Etter min mening...

    SvarSlett
  32. Nå føler jeg nesten at jeg kverulerer bittelitt her, meeen, en MH tilsier da ikke at man streber etter schäfer-mentalitet? Det forteller ganske enkelt litt om hva som bor i akkurat din hund. Hverken mer eller mindre. MH er jo bare en mentalbeskrivelse :)
    Og kanskje det ville blitt satset på å utdanne flere dommere/figuranter om behovet for MH ble større ?

    Hehe, ser ut til at mentaltesting av FL`n er min kjepphest for tiden ! ;))

    SvarSlett
  33. Jeg svarer på det opprinnelige spørsmålet ditt jeg Christian. Eller svarer og svarer.... Jeg synes det er flott at FL har blitt en mer populær rase, for det fortjener den jammen, men jeg ser at det kan bli mye problemer av det avlsmessig. Jeg velger imidlertid å tro at langt de fleste oppdrettere er seg sitt ansvar bevisst! Når det gjelder seriøse oppdrettere, kan de være både store og små. Jeg har kjøpt hund av begge deler, og de store er langt fra alltid best! Jeg skal sannsynligvis ha et kull på Milli, og vil da knytte til meg den kunnskapen jeg mener jeg har behov for, i full ydmykhet over at jeg ikke kan mye om avl- og oppdrettsarbeid selv (men det finnes dem som vil dele den med meg:o). Avlsrådet i NLK er et naturlig sted å begynne, i tillegg til å søke råd hos oppdrettere jeg har tillit til.

    SvarSlett
  34. Det er vel ingen andre som er negative til mentaltesting heller...

    Det er ingen som mener at man streber etter schäfer-mentalitet fordi man mentaltester heller, men hvis man skal bruke det som avlsverktøy, må man jo finne ut hva man ønsker av lapphunden i forhold til testen. Det er jo ingen vits å teste hundene hvis man ikke vil noen vei med resultatet...

    Det er vel såpass stor etterspørsel at ikke alle kommer med allerede nå. Jeg synes NLK på lang sikt kunne ha egne figuranter og dommere, så kunne man arrangert MH-tester samme helg som Biri/Trondheim/Kongsberg osv...

    SvarSlett
  35. Hehe, får skylde på nært forestående overgangsalder eller noe slikt, klarer ikke helt å gi meg i dag jeg ;)
    Skjønner ikke helt hvorfor man må være ute etter noe mer enn å se hvordan hunden fungerer i forhold til en MH test jeg ? I testen, slik den er i dag, får man jo et innblikk i hundens mentalitet/lynne? Man ser hvor mye mot den har eller ikke har, man ser hvordan den avreagerer og man får et visst innblikk i hvor sosial den er. I mine øyne er dette svært viktige egenskaper i en hund som tross alt i all hovedsak er en familiehund :)

    Kanskje vi bare snakker litt forbi hverandre og at jeg misforstår deg og til dels Hanne ang MH ? Fullt mulig på en dag med lite kaffe ;)

    SvarSlett
  36. Du sier selv at det er "svært viktige egenskaper"... Da skjønner du vel hva som er ønsket å ikke ønsket på en test også? Man ønsker ikke en lapphund som ikke er sosial og som ikke avreagerer... Osv osv...

    Også kan man jo selvfølgelig velge å ikke bry seg om enorm forskjell i for eksempel jaktinnstinkt, og ikke si at noe er mer ønsket enn noe annet... Eller du kan velge å gi føringer på hva som er ønskelig, poenget er a FL må ha en profil på hvordan mentaliet man ønsker... For hvis ikke er det ikke et avlsverktøy... Vi kan ikke bruke profilenpå hva som er ønskelig hos en bruksschäfer. For det er ihvertfall ikke det jeg vil ha...

    SvarSlett
  37. Forresten, bare gøy med diskusjon, skriv i vei du:-)

    SvarSlett
  38. Vi snakker nok forbi hverandre. Ingen mente at lapphunder blir schäfere av å ta MH... Men det jeg prøvde å si var at når man utfører en MH på lapphund må man ikke lese de på samme måte som andre raser... Fordi man nødvendigvis ikke ønsker det samme hos en lapphund som hos andre raser...

    Skrev den tidligere også, men vet ikke om noen la merke den: www.genetica.se

    Her ligger gjennomsnitts MHen for FL...

    http://www.genetica.se/_mh_data/finsk%20lapphund.pdf

    Kanskje spessielt interessant for dere som har utørt MH, dere kan sammenligne...

    SvarSlett
  39. Hehe, vi snakker nok både litt forbi hverandre og rundt hverandre ;))

    Mitt poeng er, i dagens MH ser man hvordan en hund, uansett rase, reagerer. Hverken mer eller mindre. Man blir mer kjent med hunden og vet mer om hva som bor i den. I testen blir det bare beskrevet hvordan hunden reagerer på de ulike momentene, thats it, uansett rase ;)
    Man kan ønske så mye man vil, testen viser det den viser ;)
    Og hva er det man ønsker i en lapphund som man ikke ønsker i andre raser ?
    Hva vil du ha annerledes og hva konkret vil du at feks en MH skal vise ?

    SvarSlett
  40. Tror det har blitt litt snakk rundt hverandre nå ja. Jeg sitter og nikker og er enig i hver eneste kommentar...så det ser ut til å være en grei diskusjon dette her :o)

    Ps. det var nok ikke på utstilling jeg granska folket. Det var på Tjøme i vinter, da folk fra 'hele' Sør-Norge trossa unormale snømengder og kuldegrader - for at hundene skulle få leike sammen noen timer. De gærne har det godt! (og jeg fikk litt rett ;)

    SvarSlett
  41. Ny dag, på'n igjen!

    Jeg mente ikke at vi skulle endre innholdet i MH-testen for å passe lapphunden. Jeg mente at vi må lese den etter det fakum at det er en lapphund som har gjennomført det, og ikke en malle eller schäfer...

    Hvis du ser på linkene jeg la ut er den grønne sringen hva man ønsker for en gjennomsnittlig tjenestehund. Jeg synes ikke nødvendigvis den grønne ringen er hva vi skal ha som mål hos lapphunden...

    Hvis man ikke har noe mål med å ta den testen og i avlen etterpå(eller avl hos søsken/foreldre), så er det for meg ikke noen grunn til å ta den...

    Det er ikke et avlsverktøy hvis det bare er for å "se hva som bor i hunden", oså bruker du hunden uansett, mot akkurat den samme hunden du hadde tenkt før du tok MH...

    Det jeg mente var at det bør sies noe om hvordan man synes en lapphund skal reagere. Hvis den ikke reagerer slik man synes en lapphund skal reagere, burde man ta hensyn til det når man avler i ettertid... Akkurat som hvis man har en lapphund med hengeører eller kort pels. Det er noe som er utypisk for lapphunden...

    Jeg mente ikke at det er noe helt spessielt med lapphunden og at vi ønsker noe annet hos den enn alle andre raser. Men den riktige mentalitet hos en rase er nødvendigvis ikke den riktige hos en annen. Eks. kan en Eurasier være reservert mot fremmede, det skal ikke en lapphund. Da vil det være naturlig å godta andre resultater hos en Eurasier enn en Lapphund...

    Også vil jeg si at dette har vært en hyggelig diskusjon, hvor det bare er blitt diskutert sak, og uten at noen er blitt sure eller ufine:-) Det er jo veldig hyggelig:-)

    SvarSlett
  42. En interessang diskusjon du har dradd i gang her Christian! Morro og se også at så mange engasjerer seg! :-)
    Personlig syntes jeg at utstillingskravet hos fl er for lavt. Det ferdes mange "utypiske" lapphunder rundt omkring. Som også da går i avl. Selv vil jeg at lapphunden om tiår fremdeles ser ut som en lapphund. Men ser også her at man da kan luke ut individer som på andre områder kan spre den gentiske variasjonen og gi andre positive egenskaper til rasen.
    I forhold til MH test så er det mye arbeid som gjenstår før dette eventuelt kan bli ett krav i avlsreglene. Man må da ha en test og mal som er utviklet kun for vår rase. Kan man komme opp mot den opprinnelige lapphund kontra dagens lapphund???
    Hva er ønskelig av egenskaper hos lapphunden og hvordan vil vi den skal reagere.... Man må jo da også vite hvordan man skal bruke resultatene. Hva er målene?
    Om klubben i fremtiden hadde lagt vekt på MH så hadde det vært ett meget nyttig verktøy i avlsarbeidet om oppdretterene hadde kunnskap nok til å bruke det.
    Ettersom vår herlige rase nå er i stadig økende popularitet så hviler det nå større ansvar på både oppdrettere, klubben og avlsrådet med hensyn til informasjon om rasen. Visst er den pen og se på, men det er en flott familiehund kun om den får den stimuli den trenger.
    Hilsen fra en røykende, friluftselskende, lykkelig lapphundeier! :-)

    SvarSlett
  43. Jeg ønsker også at lapphunden ser ut som en lapphund, men tror det handler mer om flinke oppdrettere enn utstillingsresultater... Selv om jeg ikke ser bort ifra utstilling som avlsverktøy...

    Noe bør det også kommer mer forskning på. For alle mentale egenskaper har ikke like høy arvbarhet. Jeg mener det er lite vits å sette igang en seleksjon på en egenskap det er vanskelig å avle til eller fra...

    Og jeg er jo enig med deg Ida, i at om vi skal ta MH ibruk som et avlsverktøy må man jo på forhånd bestemme hva man vil med det... Ellers blir det bare på måfå...

    Vi har fortsatt en herlig rase som har storeb potensialer... Men man må vel regne med at det blir både mer bra og mer dårlig etterhvert som rasen vokser, også får man gjøre det meste for at det er det/de bra det blir flest av... Useriøse oppdrettere tror jeg det er vanskelig å unngå i sin helhet...

    SvarSlett
  44. Leste nettopp referat fra et MH-seminar i Sverige. Det var snakk om testing av Islandsk fårehund. De hadde ganske enkelt pløyd seg igjenneom hva testen gikk ut på og så hadde de fått beskjed om å lese rasestandaren og merke ut alt der som berørte momentene i testen. For så deretter å sette ned en kurve/mål/sirkel for hva som var ønskelig resultat på en islending. Den ble ikke uventet noe forskjellig fra hva som er "standard-resultatet". Men det virket som at diskusjonen rundt det å finne ut hva som var en god islneding hadde vært meget inetressant og nyttig.

    I Sverige driver de også og tester gjeteregenskapene til islendingene, i hvert fall noen. Men de benytter ikke den vanlige prøven som bl.a BC bruker, ganske enkelt fordi en islending gjeter på en helt annen måte enn BC. Husker ikke helt, men tror de brukte en test beregnet på Welsh Corgi.

    SvarSlett
  45. Jeg har hørt at de gjennomfører reingjetertest på lapphundene i Finland:-)

    Tove, det var akkurat noe sånt jeg mente måtte gjøres. Kan godt hende at de allerede har gjort det i Finland, og st om man kontakter avlsrådet der, så kan man komme langt på vei for å lage en slik "mal"...

    SvarSlett
  46. Her går diskusjonen livlig ja..! No har jeg lest fort over over 50 kommentarer! så det må være ny rekord ja ;)
    Er enig i at det ikke går an å sitte å si at klubben ikke gjør nok, uten å bidra litt selv.. det er jo lov å hjelpe til/ engasjere seg, klubben er jo for folk med lapphund! :)
    -ikke-røykende friluftselskende lappeeier-

    SvarSlett