lørdag 3. juli 2010

Blodspor, spor og rundering!

Blodspor:

Max gikk blodspor i går. 200 meter, 2 timer og ørten vinkler :-P

Terrenget såg så fint ut da jeg gikk av stien og laget startgropa, men var visst litt tett og kronglete. Det endte med å gå over ei steinrøys og et myrvann :-P Så ble litt skeptisk til hvordan dette skulle gå. Og når vi gikk sporet, og jeg ikke sa noe sa Amund: “Gikk du virkelig her?!?!”. Men Max klarte det fint. Kan pendlet ikke slik som forrige geng, og denne gangen var det ikke slik vind heller, bare en liten trekk… For Max var dette pice of cake :-P

012

Gøy å observere hvordan han ble litt vanskeligere å lese der det var høy vegetasjon, ferten låg antagelig så høyt at han ikke trang å ha nesa helt ned i bakken…

Også ble skogen litt tett gitt :-P

013 014

018

Max fant slutten, og var på sporet hele veien :-)

019

Neste gang tenker jeg vi legger ut 2 spor på en dag for han, som han kan gå med 1 til 2 timers mellomrom. Noen som har andre tanker om sporet vi skal legge for han neste gang?

 

Spor:

Nieida gikk ca 200 meter. Denne gangen introduserte vi gjenstander i sporet for første gang. Vi har sliti litt med spormotivasjonen. Men nå har vi fått skikkelig godt drag i lina :-D

025

Gjenstandene hadde jeg lagt en liten bit blodpølse inni, slik at hun stoppet og snuste, også belønnet jeg det. Håper at dette skal bli til markering av gjenstand i sporet etterhvert ;-) Det var ikke noe problem å få henne igang igjen etter en slik gjenstand, og hadde fortsatt godt drag i lina :-)

028

Gjenstandene var en sokk og ei Kleenex-pakke :-)

036

Som alltid la vi spor for hverandre :-) Med Nieida gikk jeg spor mandag og onsdag også, så denne uka har hun fått gått 4 spor med 3 forskjellige sporleggere :-D Håper det blir trening med redningshundlaget på søndag :-)

Rundering:

Vi har ikke drevet med rundering lenge, men jeg synes vi har hatt stor progresjon med dette. Når jeg stopper på stien og sier “finn folk” og slipper henne ut til siden, så vet hun hva hun skal gjøre :-)

I dag var hun ute på 50 meter, meldte på en helt passiv figurant :-) Vi har vært heldige å hatt flinke fikuranter, så halsen til Nieida er blitt relativt høy og intens. Veldig fornøyd!

Nieida har en tendens til å stoppe, snu seg mot meg, akkurat som hun sier “skal du ikke være med?”. Men jeg har forholdt meg helt passiv, så da har Nieida fortsatt ut på leting alene :-)

Skal få tatt noen runderingsbilder også :-)

039

003

Vi var på tur i dag også, hundene fikk avkjølt seg i elva :-)

8 kommentarer:

  1. Så flinke dere er :o)
    Og så moro å lese om! Blir skikkelig imponert over Max og Amund :o)

    Du gjør det jammen litt vrient for Nieida når du bruker henne både på blodspor og til rundering. Vær forsiktig så ho ikke blir lei, det anbefales ikke spor mer en to-tre ganger i uka. Men dette veit du, og du kjenner henne ;o)

    SvarSlett
  2. Nieida går ikke blodspor da, hun går menneskespor :-P

    Nei, går ikke spor mer enn 3 ganger i uka ;-) Men med runderingen har jeg så korte økter at jeg tror jeg kan trene oftere :-)

    SvarSlett
  3. Oi, så flinke dere er til å trene! Det må være veldig gøy når det går så fint hver gang! Alle hundene er jo kjempeflinke! :D
    Det blir spennende å se hvor flinke hundene blir etter noen år, da kan de sikkert gå kjeeeempelange- og vanskelige spor! :D

    SvarSlett
  4. Dere er bra aktive, fint å lese om flinke hunder og gode bilder.

    SvarSlett
  5. Så morsomt å lese bloggen din - som alltid! :)

    Max har jo blitt kjempeflink! :) Prøvd på "sårleie" enda? Kan jo evt prøve å ta med det på neste spor.

    Vet ikke om du også gjør det (det skrev du ingenting om),men når jeg trener "vanlig" spor med Arwen,og vi har gjenstander i sporet,så bruker jeg gjenstanden som belønning (ikke godbit). Uansett om det er en sokk eller ei snuseske som ligger der,så leker vi med den. Dette får også opp interessen for gjenstanden + at hunden plukker (apporterer) gjenstanden - hun plukker den opp og kommer bort til meg for å leke med den. Det funker iallefall kjempegodt for oss :) "To fluer i en smekk",liksom ;)
    Men du tenker kanskje å bruke sitt/dekk-markering på gjenstanden??

    SvarSlett
  6. Så mye flott du gjør med hundene dine. Både treningen og det mer fritidsrettede som bading og turer! heldige hunder!

    Når det gjelder markering av gjenstander i sporet enten det skal være med apportering eller ved sitt/dekk-markering har jeg lært at det med fordel kan trenes separat f.eks. i hagen. Men da bare med menneskelukt og ikke godbiter. Det er jo menneskelukten som skal finnes.
    men i sporet har vi brukt "godbitdepoter" etter vanskelig ting f.eks etter vinkler etc. for å holde motivasjonen oppe.

    SvarSlett
  7. Ja, grunnen til at jeg la en godbit oppi var at hun i det heletatt skulle vise interesse. Ja jeg må nok øve på det separat. Må jo lære apport til apellprøven uansett, men æsj, det er så kjedelig :-P

    SvarSlett
  8. Ja,selve apporteringsbiten må læres separat,men det at hunden plukker (og gjerne leker med) gjenstanden før man har lært inn apport,er jo bare positivt!

    Apportering har Arwen lært på gårdsplassen. Men det å plukke gjenstander,har jeg aldri trent på andre plasser enn i sporet. For å få opp interessen,så har jeg lagt et spor på (feks) 200 meter,og hatt 6-7-8 gjenstander i sporet. Ved hver gjenstand har jeg lekt MASSE! Der av "to fluer i en smekk" = hun markerer gjenstander og hun apporterer... Hun kunne å apportere gjenstander før hun kunne "apport" ;)

    SvarSlett