fredag 26. mars 2010

Mer utstillingssnakk…

Det har vært 2 utstillinger i Finland siden den siste jeg snakket om.

På den ene ble Nieidas halvsøster(på farssiden) beste tispe:-)

På den andre ble Nieidas bestemor(på morssiden) beste tispe og beste tispe veteran!

Nieidas bestemor, Staalon Lieddi:

pahkis

Synes hun har mange likheter med Nieida…

 

På samme utstilling Fidelis Birja finsk champion.

Jeg så henne først på finsk vinner i Helsinki, og ble så imponert av hennes meget bra konstruerte kropp at jeg tok kontakt med eierne hennes for å planlegge en senere import. Desverre, når jeg gransket nærmere viser det seg at hun har D-hofter:-( Dagen etter blir hun Nordisk Vinner og har gjort det meget bra… Så er litt stolt over å ha plukket ut en slik stjerne før hun begynnte å vinne, selv om hun allikevel ikke tilfredstiller mine krav…

Og for å skryte litt på andres veiene også, på denne utstillingen ble Millis helbror Rödmossa Sudden beste junior og fikk varasert!

Her er han:

Rodmossa_Sudden_2

3 kommentarer:

  1. Nieidas bestemor så skikkelig bestemoraktig ut på bildet Christian:o), men så moro at slektningene hennes gjorde det så bra!

    Så innmari moro at du har tatt med bildet av Millis helbror. Tusen takk!!! Jeg er SÅ nysgjerrig på hvordan de ser ut alle sammen, og jeg synes broren hennes var veldig fin (svak for de soble jeg da:o), men han er kanskje ikke sobel når han har lys snute forresten? Yvonne lærte meg at de var soble når snuten var svart og øynene mørke, ellers er de brune. Vet du noe om det?

    SvarSlett
  2. Hanne, Jaja, ser jo hun ikke har gjort det så værst før det heller, men har ikke hørt om henne før det! Så det var helt sikkert ikke stamtavla eller hundens navn som imponerte meg;-) Var det jeg mente da, på en måte...

    Gry, Ja hun ser bestemoraktig ut, men hun er jo 11 år gammel også da;-)

    Tror kanskje Yvonne snakket om hva som ligger recessivt hos en lys hund. Hvis det ligger brunt som recessivt så får hunden lite pigment, slik som denne:
    http://www.nogg.se/photos2.asp?idPhotoCategory=72866&idPhoto=579399&idHomepage=49733

    Den recessive fargen kan påvirke den dominante, slik at hunder m/lyse tegn som har "solid" i recessivt har ofte mindre tydelige tegningen enn en som bare bærer egenskapen for tegninger...

    Eks. Majålkes Kero har solid i recissivt, det ser man på han...

    SvarSlett
  3. Skal si du følger med, og det drar alle vi nytte av ;o)

    Lykke til som 'jordmor'!

    SvarSlett