fredag 13. august 2010

Huslig bruksområde for lapphund…

Jeg har tatt fatt i enda ett av lapphundenes bruksområde, nemlig ulldyr! Nieida her endelig slippt ulla si, og ser nå “normal” ut :-P

Jeg har nå en full søplesekk med lapphundull å spinne garn av :-) (Er papirpose da, siden det er sånn man oppbevarer ull, men den er på størrelse med en søplesekk ;-)

I dag har jeg vært en tur hos søskenbarnet mitt i uvdal og lånt med meg rokken hun brukte da hun hadde angorakaniner. Foreløbig har jeg øvd meg litt på saueull. Spinning er jammen en kunst, og mye å tenke på, så blir nok en stund til tråden blir jamn og fin. Søskenbarnet mitt brøvde å spinne med Nieidas ull, og konkluderte med at den var sterkere enn saueull, man må bare passe på å forberede ulla godt, siden den er så sterk at den er vanskelig å dra ut om man allerede har spunnet litt på den…

Ikke en helt tradisjonell rokk:

001 003

Her har jeg fått til en ganske jamn tråd:

005

Til venstre; svart og hvit saueull blandet til grått.

Til høyre; Nieidas ull(bare en brøkdel).

Toivos har omtrent samme farge som den til venstre…

006

Noen som vet hvordan man vasker lapphundsprodukter? Vaskingen, krympingen varierer fra ulltype fra ulltype, vet ikke hvor lapphunden ligger når det gjelder det…

7 kommentarer:

  1. Har en del hvit ull her etter Roxie! Skal forte meg å legge ulla hannes i en papir pose! Har det i en plast pose. Tenkte jeg kunne pruke noe av ulla til jul på nisser og slikt. Åssen en behandler lapphund ull hvet jeg ikke!!
    God helg!

    SvarSlett
  2. Spennende :)

    Det eneste jeg har hørt (lest) er at man burde blande lapphundulla med litt sauull for å gjøre den enda sterkere og "brukbar" til strikking av div.

    SvarSlett
  3. Stilig!

    Vi samler sammen ulla til Frost, i håp om at det finnes noen skarpe hoder som kan tipse om hva vi kan gjøre med den. Er jo så flott ull, så dette var morom lesing!

    Ha en god helg!

    SvarSlett
  4. Det beste er å bland med litt villsau ja..Og ettersom jeg har hørt så behandles den nokså likt som vanlig ull...Men den er myyye mykere og deiligere!

    Jeg har ikke spart på noe underull, men en dag......

    SvarSlett
  5. Votteparet jeg har av lapphund fra Finland er ikke blanda ut, jeg er veldig fornøyd med det...

    Er nok litt forskjell på kvaliteten på ulla kanskje? Nieida sin er mye sterkere enn saueull...

    SvarSlett
  6. Så morsomt! Det der skal jeg også gjøre :)

    SvarSlett
  7. Jeg sparer på ulla til Kaiak også, svigermor skal lage noe fint av den vist ho får det til. Og det gjør ho nok, ho er hvertfall flink med annen ull :-) Morro å kunne bruke det til noe for det blir ganske mye.

    SvarSlett