onsdag 22. april 2009

Hundefag!

Det var ønske om at jeg skulle fortelle hva det er:-)

"Innføring i Hundefag" er et 15 studiepoengsfag som arrangeres ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller relevant real kompetanse.

Kurset arrangeres med tre torsdag til lørdag samlinger i løpet av året, lange dager med mye informasjon på en gang! Imellom samlingene leverer vi oppgaver over internett som omhandler temaene, for å få gode karakterer kreves en del fordypning i emnene på egenhånd. Eksamen skal være i Mai, 4 dager, levering over internett:-)

Hovedemnene er:
· Atferd
· Læringsteori
· Avl og oppdrett
· Ernæring
· Helse
· Velferd
· Hundeeier og samfunn
· Lover og forskrifter

Mange dyktige forelesere, folk med doktor/mastergrad innenfor emnet de foreleser om, og mye erfaring! Så jeg har lært en masse av disse!

Obligatorisk Pensum:
Genetikk, avl og oppdrett . Astrid Indrebø

Hundens stell og helse : leksikon for hundeeiere

Valpesosialisering, Gry Løberg

Ikke skyt hunden! Karen Pryor

Læringspsykologi, Frode Svartdal

Etologiboken : om hundars beteende

+ en haug med lover og forskrifter, forelesningsnotater og artikler o.l.

Kurset kan sterkt anbefales:-)
Det er snakk om at man skal starte flere fag innenfor emnet, fordypning i alle emnene som er tatt opp på kurset:-) Da vil "Innføring i Hundefag" være inntakskrav. Slike kurs kan starte allerede fra høsten av:-)

6 kommentarer:

  1. Dette virker interessant. Skal du bruke det videre? Som hva? Eller er det bare generell interesse fra din side? Vet ikke om jeg har ork til å sette i gang så store studier for å ha en familiehund.

    SvarSlett
  2. Njaaa...

    Det er jo en generell interesse, men jeg ønsker vel egentlig å gjøre noe med hund på "deltid" etterhvert:-)

    Jeg ønsker å ha flere hunder etterhvert som jeg kan trene med:-) Genetikk er veldig interessant. Med tiden så ønsker jeg kanskje å ha noen kull om jeg skulle ende opp med ei tispe etterhvert;-)

    SvarSlett
  3. Det hørtes kjempeinteressant og veldig omfattende ut! Har Forsvaret en hundeførerskole? De hadde en tror jeg? Åh, tenk så gøy å være så bevisst som det virker som du er, når du har så mange valg og muligheter foran deg:o)

    SvarSlett
  4. Det er noe som heter Forsvarets Hundeskole ja, 2 offiserer derfra tar hundefagkurset samtidig med meg:-) Andre som tar kurset er oppdrettere og instruktører i forskjellige hundesporter og ei på landslaget i agility:-)

    Når jeg var på sesjon ønsket jeg meg dit, og fikk melding om at jeg kom inn på rekruttskoleinntaket deres, men jeg søkte samtidig læreplass. Så fikk jeg læreplassen, og da turte jeg ikke gamble på at jeg klarte å konkurrere meg til en plass på hundeskolen, for dit vil mange. Dessuten ønsker de folk dit som ikke har for mye erfaring med hund, fordi de har for mange meninger om hvordan hundene skal trenes, de vil helst "forme" de fra bunn. Så det kunne kanskje vært en ulempe for meg...

    Jeg har sett Forsvarets Hundeskole trene ved et par anledninger. Det var gøy å se på! Sprengstoffsøk og når de sender hunden på folk var det mest imponerende:-) Jeg har faktisk noen bilder av det liggende et sted:-)

    Men jeg fortsetter nok ikke i Forsvaret nå når jeg har tatt fagbrevet til sommeren, blir nok student på heltid i noen år:-)

    SvarSlett
  5. Du er så dyktig. Derfor har du ALLE muligheter foran deg :o)

    SvarSlett
  6. Hei Christian!
    Takk for sist på utstillingen, var jo så hyggelig endelig å hilse på deg. Toivo har jeg jo hilst på før du fikk han. Og hjertelig takk for infoen om hundefag-kurset! Høres veldig interessant ut. Jeg har boken til Karen Pryor, og den av Indrebø om genetikk og avl. Var jo på kurs med henne og en annen vetr. forrige helg.

    SvarSlett