onsdag 1. april 2009

Hundens 5 om dagen

Her kommer en huskeliste om hva en hund bør få litt av hver dag:

1: Fysisk aktivitet

Dette gjør jeg og Toivo ofte ved at vi tar oss en tur i skogen, der han får springe løs. Eller ved kløving eller snørekjøring. Lek med andre hunder er også et godt eksempel på både nr 5 og 1.

2008 218 

mårbuu 440

trening 040

2: Hjernetrim

Man kan trene med hunden, triks, lydighetsøvelser, om man trener agility får man dekket både 1 og 2:-) Eller man kan gi hunden slike “tenkeleker”, der hunden må selv finne ut hvordan den skal få godbiten ut av leken(slike leker fungerer ikke på Toivo, så interessant var ikke den godbiten synes han).

trening 021

3: Sansearbeid

Luktesansen er jo den absolutt viktigeste sansen til hunden, så det er naturlig at de får bruke den mye. Om vi går tur i et område der det går mange andre hunder, går Toivo med snuta i bakken hele tia! I dag overså han faktisk ei labrador tispe som stod 3 meter unna fordi gan var så opptatt av å snuse i bakken:-D Slenge noen godbiter utover plenen og la hunden snuse de opp, eller trene spor er gode eksempler på sansearbeid for hunden. Og det er selvfølgelig ikke noe i veien for å dekke flere av disse punktene på en gang:-)

Kjevik 157

4: Dagens kosestund
Denne er selvforklarende:-)

Profiltoaivo

 

5: Miljøtrening og sosialisering
Dette er spessielt viktig mens hunden er ung. Men er viktig å gjøre hele livet ut. I dag har Toivo vært med på Hamresanden, der det går mange andre hunder, og han satt i bilen når den var i bilvasken:-) Det synes han var litt rart, og lurte litt, men skummelt synes han ikke det var. La hunden oppleve noe nytt, om det gjelder situasjoner, folk eller dyr:-)

mårbuu 501

Grisene slippes ut for en lekestund:-)

mårbuu 267

 

Her er noen artikkler om 5 om dagen:

http://friluftshund.net/5omdagen.html

http://www.paastreif.no/FMH/FMH_Artikler/FMH%20Hundens%205%20om%20dagen.pdf

11 kommentarer:

  1. Hjelpe meg. Skal jeg gjøre det hver dag har ikke døgnet nok timer. Men mye av det gjør vi hver dag. Min samvittighet er god der. Men en påminnelse om at hunder har sanser som bør brukes for å ha det bra.

    SvarSlett
  2. Jeg har lurt på det med bilvask. Har aldri sitti inni bilen sjøl, men da er det altså mulig både for meg og Nalle. OG det er visst på tide ;o)
    Leik med griser ser jo absolutt fabelaktig ut da!

    Idag har iallefall Nalle fått oppfylt sine 5. Vært på "guttetur" igjen. Må innrømme nå, at det var trivelig å gå i joggesko.. Mange nye muligheter (og dufter) dukker opp når snøen smelter!

    Skal se på de linkene seinere!

    SvarSlett
  3. Så fint illustrert dette var:o)

    Jeg har ganske god samvittighet, og det tror jeg du kan ha også Nina. Hjernetrim og sansearbeid er jo ganske lett å slå sammen. Dagens kosestund med hunden klarer vel ikke vi mennesker å være uten. Du tar da Charlie med deg på hundetreff og på hundeklubben, det må jo i høyeste grad telle (synes jeg da:o)

    SvarSlett
  4. Stort sett så får man jo alle 5 på en dag, selv om man kanskje får litt mindre noen dager. De smelter jo liksom litt sammen:-)

    Det er den miljøtreninga som kanskje kommer litt utenfor:-)

    Nøve, jeg har alltid sitti i bilen når den har blitt vaska jeg. Tør ikke hoppe ut etter jeg har kjørt inn bilen, tenk om den skulle starte før jeg kom meg ut! Hehe...

    Griseleik var kjempegøy! Savner Åshild og Stine jeg, nå er de Bacon...

    SvarSlett
  5. I vinter har det vel skortet litt på miljøtrening. Det er ikke noe som skjer hver dag.

    Og bilvask. Jeg setter alltid i gang maskinen etter jeg er gått ut.

    SvarSlett
  6. Den jeg brukte måtte jeg slå inn koden jeg fikk fra butikken, da stod det "kjør inn bilen" også bare starta hele greia av seg selv. Kanskje det er forskjelige typer bilvasker?

    Ang. miljøtrening, vi har nettopp vært på kveldsturen vår. På tilbaketuren oppdaget vi at befalskolen hadde sanitetsøvelse, tror det skulle ligne en eksplosjon, fordi det smalt, og de hadde satt igang branner og mye leven... Toivo gikk løs foran meg, men jeg ba han gå bak akkurat da vi skulle gå forbi. Jeg fulgte så med på at Toivo gikk fint bak att jeg gikk rett på ei bensinkanne! Og fikk skikkelig vondt i kneet! Hehe... Men Toivo fikk nok en gang bevist stødigheten sin, han var bare nyskjerrig på hva de dreiv på med:-)

    SvarSlett
  7. Christian, jeg har aldri vaska bilen i automat sjøl. Tenk om jeg kjører skjeivt eller noe anna forferdelig...
    Jammen er Toivo en støverdig kar. Du tør vise at du stoler på ham, når du lar ham gå laus i slike miljøer. Det har veldig mye å si, på hvordan han takler ting.
    Skulle ønske jeg ble litt modigere!

    SvarSlett
  8. Dette var jo ikke planlagt da Nøve:-) Jeg hadde ikke med meg bandet på turen engang jeg, regna ikke med at befalskolen skulle være ute nå. Toivo går nesten alltid løs han, inne på leir også. Jeg har bare bånd på i byen og ved sterkt traffikerte veier. Har fått prøvd han ut på vilt, og han reiser ikke etter dem:-)

    Nå når det er mørkt fester jeg en liten blinkelampe i båndet på han, slik at jeg ser hvor han er selv om han springer i skogen ved siden av løypa, den er veldig kjekk:-)

    SvarSlett
  9. Nalle er dessverre altfor ivrig på grevling som det tydeligvis kryr av her nå. Han var etter gaupa også ifjor, da blir jeg redd! Vi bør absolutt trene mere innkalling...
    Blinkelampa er en smart liten dings, det.

    SvarSlett
  10. Kjempe artig og lese om dine 5 om dagen.Og det er som du sier en del går i hverandre.
    Jeg tenker lit hver dag så har man en lykkelig hund:-)

    SvarSlett
  11. Utrolig morsomt bilde av griser og hund. jeg liker i grunnen begge slag, grisen er jo et lekent flokkdyr akkurat som hunden.

    SvarSlett