tirsdag 28. april 2009

Sistemann ute om Kongsberg

Dette var min første lapphundutstilling, og helt anderledes enn “vanlige” utstillinger. Det var definitivt mer lyd, også var det flere fine hunder;-)

 

Ble overrasket over noen av hundene, har jo bare sett en del av de på bilder, og bilder lyver! Ofelia, Sara(yngste til Ida) og en hel del andre var mye penere i virkligheten:-) Milli, Nalle og Chicko var like seg selv på bilder, men de er jo så fine på bildene også da, fotogene rett og slett:-)

 

Sånn utstillingsmessig, var dette min 3dje utstilling, men den desidert dårligeste prestasjonen i ringen. Dårlig oppstilling og Toivo dro i båndet, så det ble ikke fine bevegelser. Var litt uheldig med at de som Toivo bodde hos før, kom rett før vi skulle inn i ringen. Men men, jeg tror vi hadde fått en 2. premie uansett, og det gjør ingenting. Mange andre klarer å se hvor fin Toivo er så:-)

DSCN0273

Indy står som et glansbilde helt til venstre:-)

 

Toivo ble ihvertfall kjempeglad for å møte Liv og familien hennes igjen, nesten ett år siden han såg dem sist:-)

(Jeg glemte å ta bilder, men har fått noen på mail:-)

DSCN0268

Toivo hadde også en skogstur, men den hadde litt annet innhold enn Nalle sin:-)

DSCN0294

DSCN0290

 

Jeg skulle jo tatt noen bilder av alle dere andre, men husker det nok på Biri:-)

 

Etter utstillingen var vi med på Generalforsamlingen, det var veldig lærerit, og det sitter mange med lang fartstid og mye erfaring i lapphundklubben:-) Råder alle som har mulighet til å få med seg Generalforsamlingen neste år:-) I Sverige har jo lapphundklubben hele 4 dager med arrangement ifm riksstämma som de kaller det(2 utstillinger, konkurranser i hundesporter, rasemøter og generalforsamling mm). Så da må vel vi klare å henge med EN dag! Hehe… Neida, jeg ser at det er vanskligere for noen å møte enn det er for meg som bare bor 2 timer unna selvfølgelig…

 

Forresten, jeg har sendt litt mail med Kennel Lapperiket i Sverige. Det viser seg at hun passet Toivo og hans halvbror Ådi, når eieren deres var på sykehuset. Så hun vet mye om hvordan Toivo hadde det i Sverige, det var litt gøy:-)

Eieren hans i Sverige har desverre gått bort av kreft, som også var salgsgrunnen…

Som sagt bodde han med sin halvbror Ådi, Toivo var sjefen(bombe), og måtte gjøre alt først. Börje, som den forrige eieren het, gkk også spor med Toivo, og det var han visst veldig dyktig på:-) Så nå blir det gøy å endelig få prøve det!

 

Ellers koser vi oss i Tessungdalen ei uke, før vi skal ned til Kristiansand igjen…

15 kommentarer:

  1. Det var moro å endelig møte deg, Christian og ikke minst Toivo. Han fikk nok ikke som fortjent, men sånn er det nå med disse dommerne. Veldig rart at både han,Nalle og Charlie gikk ut på den samme plasseringen. Charlie var nok riktig, men dere??? Det er vel det som gjør utstilling spennende. Vet ikke hva som skjer fra gang til gang.

    Ser ut som Toivo satte pris på å møte de forrige eierne. Selv om det kanskje ødela litt for deg. Pytt-pytt....

    SvarSlett
  2. Veldig moro å endelig treffe dere :o)
    Det var igrunn ett ganske riktig bilde på dagen, det du har øverst her. Det er kanskje på tide å trene litt seriøst, hvis vi vil konkurere i ringen mot proffer som Indy og andre på samme alder. Aksepterer en 2.plass jeg også, for jeg vet at Nalle er lang og forholdsvis smalsnuta. Men at han skulle få merknaden "for pelsrik" til å være en brukshund, den skjønner jeg ikke helt..
    Hvem vant klassen? Fikk ikke med meg det en gang,jeg.
    Hadde forresten vært moro å se Toivos kritikk ;o) Jeg syns han var ett prakteksemplar.

    Ha ei fin uke! Skal se dere får testa ut gamle spor-kunster også.

    SvarSlett
  3. Jeg synes IKKE Nalle er smal i nesepartiet! Han var jo fin og kraftig i uttrykket:-) Litt lang kan jeg være enig med, men ellers synes jeg han er veldig riktig rasestandardmessig:-) Men alle har jo ett eller annet. Toivo har halen som er for kort(og lavt annsatt), men de er jo fantastiske hunder allikevel:-)

    Fikk ikke med meg hvem som vant klassen jeg heller! Hehe...

    Skal legge ut kritikken når jeg finner den igjen:-)

    SvarSlett
  4. Hehe, ja, jeg og du Nøve, vi ser ikke like proffe ut som Sidsel der nei!

    SvarSlett
  5. Jeg hadde hatt VEEELDIG lyst til å være med på utstillingen, men det er så langt herfra at vi hadde ikke rukket hjem igjen før skole og jobb på mandag! ;)

    2. premie er jo kjempebra! Høres ut som det var en del som fikk det! Indy og Sissel så jo helt proffe ut, men de har nok vært på utstilling mange ganger før! :)

    SvarSlett
  6. Jeg synes, som sagt, at Toivo var enda vakrere i virkeligheten enn på bilder. Så gøy å treffe dere:o)

    Jeg sto på sidelinjen og så på dere hele tiden. Jeg synes dere var flinke jeg:o) Dere er ikke så proffe som Sissel, men veldig sjarmerende da, der dere står og prater litt og smiler og ler:o)

    Nalle har da ikke smal snute??? Nalle er perfekt!!!

    SvarSlett
  7. Hei! Koselig å være på utstilling. 1 gang vi var, Synes Toivo var kjempe fin, ser at gjensyns gleden var stor når han traff de forige eirene sine!! Ha en fin uke!!! Her går det i forbredelser til Marikens konfirmasjon. Håper at være blir fint, alt blir så mye lettere da!!!

    SvarSlett
  8. Syntes det var en flott dag på Kongsberg! :-)Tusen takk alle sammen! Gleder meg nå allerede til Biri! :-)
    Toaivo er en flott kar, Nalle likeså. Noe lang ja, men herlig allikevel. :-) Dommeren var tydeligvis veldig opptatt av pels. Det jeg vil tro at dommeren mener med "for pelsrik" er at mange lapphunder idag har for mye/lang/bløt pels til å være optimale brukshunder. Som de opprinnelig er. Denne pelsstrukturen gjør at snø, kvist og annet uønsket lett henger fast i pelsen som kan gjøre at de ikke kan arbeide optimalt feks i en reinflokk.
    Forøvrig var det Kero som vant åpen klasse!:-)

    SvarSlett
  9. Gratulerer Ida og Kero!!!
    Jeg skjønner likevel ikke helt det med pelsrik... Nalle er ikke langpelsa slik som f.eks Tohka(skrives da ikke slik??). Han er ikke veldig tjukk i pelsen heller, sjøl om han oppholder seg ute stort sett hele vinteren uansett vær. Nå har han nesten ikke røyta engang. Men han har blitt solbleika og tørrpelsa...slettes ikke beste pelskvalitet, men ganske naturlig etter å ha vært så mye utendørs kanskje?
    Ja,ja. Dommeren får selvfølgelig mene hva han vil. Jeg er ikke hårsår ;o)

    Hva betyr egentlig LAVT ANNSATT HALE??

    SvarSlett
  10. Grattis Kero:-)
    Om jeg hadde tenkt meg litt om hadde jeg visst det, han var jo med i beste hannhund bedømmelsen og ble nr 2:-)

    Nøve, jeg har bestemt meg for å slutte å lage mening i hva dommerene sier.

    Den første dommeren jeg stillte for, var finsk og flink synes jeg, der kunne jeg se for meg den "perfekte lapphunden", etter ho hadde gitt kritikk. Men i Bø og Kongsberg synes jeg dommerene kanskje mer beskrev sine egne raser?

    Lavt ansatt, jeg tror det er at halefestet sitter for lavt. Kanskje? Ble litt usikker, men det er slik jeg har tenkt det...

    SvarSlett
  11. Slik har jeg tenkt også, men. På Biri ifjor fikk nesten alle den merknaden, da ble det sagt det var kanskje fordi halen hang ned..
    Det har kanskje noe å si med hvordan de bærer den over ryggen??
    Jeg har en tendens til å henge meg opp i detaljer...

    SvarSlett
  12. Med lavt ansatt hale betyr det at halenfestet sitter for lavt slik Christian sier. Det har ingen ting og gjøre med om halen henger ned. Da ville det hett "haleføring"
    Hva slags fòr bruker du til Nalle, Nøve? Nysgjerrig jeg siden han er tørr i pelsen. :-)

    SvarSlett
  13. Godt å få det bekrefta, Ida!
    Nalle får Royal Canin. Teskje med tran,iblant. Prøvde forskjellig fôr ei stund, for han liker ikke alt.. ProPac'n falt i smak, skal prøve å få tak i mer av den ;o)
    Har du noe å anbefale, kanskje?

    SvarSlett
  14. Jeg har hørt andre har sagt at de har opplevd tørr pels ved bruk av Royal Canin. Jeg bruker det selv og er veldig fornøyd med pelsen på mine. Så det ser ut til at de reagerer individuelt...
    Tidligere brukte jeg Specific, også ett fòr jeg var veldig fornøyd med. Dette er kanskje noe du kan prøve til nalle. Tran er også noe du kan fortsette med. Gir dette daglig til mine.

    SvarSlett
  15. Jeg møtte en vakker Golden Retriever hanne med utrolig fin pels. Han ga sin kefir og fiskeolje...

    Ellers så er jeg veldig fornøyd med ProPlan... Men legger merke til at Toivo blir fortere lei den med laks, enn de andre variantene...

    SvarSlett