lørdag 11. april 2009

Påska for oss!

Sist søndag ble det årlige Snowshoe Thompson-rennet arrangert langs Normannsslæpa her i Tinn. Det er et minnerenn for en Tinndøl som emigrerte til statene og ble “kjendis”. Han var første postbudet mellom ett sted og et annet(merk min historiske nyaktighet). Han møtte ulver og andre farer på ruta si, som var mange mil lang…

Anyway…

Dette er tradisjon for mange Tinndøler, og blir år 13 for min egen del. I underkant av 600 personer gikk det 2 mil lange rennet i år:-) Jeg og Toivo slo følge med Silje og Toya.

Føret var upåklagelig, og vinden hadde vi i ryggen. Dette var nesten en FOR stor fordel, fordi vi blåste agårde så fort at hundene sleit litt med å holde følge! Og rustne påsketurister suste forbi uten kontroll med skarpe stålkanter på skia, så det gjaldt å følge med!

Uansett var det en hyggelig tur:-)

015

Nedover gikk det nok i raskeste laget for hundene!

017

I dag var det faktisk vanskelig å stoppe på flat mark!

Selv om vi tobeinte ikke sleit oss ut, så tok vi en pause for hundene som stort sett måtte gallopere hele veien…

030

Sliten? Jeg?

028

Tid for pølsebit? OK, da!

041

052

069

Har du fler?

071

Toya er litt sur for at Toivo fikk så manga av HENNES pølsebiter!

074

Legg merke til bakgrunnen, ser dere vi er på vidda eller? Helt flatt…

119

Fremme nede på Lurestaul. Toya fikk kutt i poten av den skarpe snøen, så ho måtte gå med votter!

Kom på at det var en diskusjon på det gamle lapphundforumet. Hvorfor har de så mye pels mellom potene? Som klabber om vinteren? Så kom jeg til å tenke, Lapphundene gikk jo på vidda, der der er mye skare og skarp snø, kanskje det beskytter potene å ha mye pels? Toivo ble ikke klippet før turen og ikke smurt, men potene var like smidige etter turen….

 

Mandag til Fredag tilbragte jeg og Toivo på Tessungsjåen. Der har vi ei hytte med ett lite rom ca 1100 moh. Hytta har ikke innlagt vann eller strøm. DET er hyttetur det! For min del synes jeg den bør ligge over tregrensa…

085

Været har vært varierende, men vi har kost oss:-)

007

058

061

107

140

162

189 

På torsdagen gikk vi på spor etter en bukkeflokk av rein, da hadde jeg selvfølgelig ikke med meg kamera! Argh!

11 kommentarer:

  1. Ser ut som dere har kost dere ja. Og et flott bilde du har lagt inn på toppen av bloggen. Sikkert hentet fra samme turen. Det er vel det vi kaller fjelltur det dere har vært på. Satser på at hundene har kost seg like mye som dere.

    Jeg har aldri klippet Charlie på beina. Har den erfaringen fra forrige hunden. Synes det ble mer klumper når jeg gjorde det. Tror nok du har helt rett i tankene dine om såre hundelabber.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder fra fjellheimen.
    Ha et par koselige påskedager.

    SvarSlett
  3. Kjempe bilder fra fjellheimen.Ingen tvil om at vi bor i et vakkert land.Jeg klipper aldrig mine hunder under labbene.Min erfaring er at hvis man klipper kladder det mye mer og de får spreker i potene sine.Jeg tror de har pelsen der for og beskytte seg mot skare om vinteren.

    SvarSlett
  4. Utrolig flotte bilder! Det må jo vaære rene himmelriket for en lappe ( og islender ) å få ferdes der. Likte godt bildet av Toivo i farta, og topp-bildet er jo bare helt nydelig!!

    I år har jeg hverken klippet pels under labber eller smurt poter på mine to ( har gjort det litt sånn sporadisk tidlgere, men opplever i grunnen ingen forskjell ), og det ser ut til at det har gått veldig bra. Selvfølgelig har det blitt noen små-kladder som jeg har måttet tine....Men har tro på at pelsen beskytter potene på skara....

    Fortsatt GOD PÅSKE!

    SvarSlett
  5. Så flotte bilder, ser ut som både 2 og 4 beinte koste seg!!! Vi bor i et veldig fint land!!! Så må jeg si at pølse bit er kjempe godt, fikk smake det i går og det smakte himmelsk. Stoor klem fra Roxie som er 5 mnd i dag!! 12 04 09

    SvarSlett
  6. Så fine bilder!! Herlig det bildet der hvor Toivo sitter og gaper etter pølsebiten:o)

    For en flott tur dere har vært på. Ble nesten litt misunnelig når jeg så den hytta! DET er ferie det, i hytte med sjel:o)

    SvarSlett
  7. Det var skikkelig påskeferie,det :o) Det finns vel ikke noe finere enn en lapphund på fjellvidder!! Synd dere ikke såg rein.

    Jeg skal ikke klippe mellom potene neste vinter. Prøvde det nå, og merka ingen forskjell. Har litt trua på labbefett istedet. Fikk tak i noe som kunne sprayes på og gnies inn.

    SvarSlett
  8. Grattis med 5 mnd dagen Roxie:-)

    Vi har kost oss ja, blir nok minst en uke på Tessungsjåen i sommer også:-)

    Labbefett som sprayes på? Det vil jeg gjerne høre mer om:-)

    SvarSlett
  9. "Strandbodarnas impregnering.
    Välgjörande balsam for tassarna.
    Förhindrar klumpbildning frän snö og smuts."

    Kjøpte den i dyrebutikken, var MEGET populær... Den verste kladdesesongen var over,så vi fikk ikke testa skikkelig. Den trakk godt inn i potene.

    SvarSlett
  10. For noen flotte bilder, også det på toppen var kjempefint! Kjekt både for 2 og 4 beinte ja. Toivo er utrolig vakker :)

    SvarSlett
  11. Kjempe fine bilder :) artig å se!!

    SvarSlett