onsdag 13. januar 2010

Fredsmegleren

Vi har hatt Bjønn på besøk i dag. Og min mor gjorde meg oppmerksom på en ting jeg ikke har lagt merke til før.

Først må jeg jo fortelle at det er blitt en litt amper stemning i det siste når Bjønn kommer på besøk. Både gammaldachsen og Toivo er litt sure på Bjønn. Bjønn gjør sitt beste for at de skal like han, legger seg på ryggen o.l. Men han kliner seg liksom helt oppi dem i et håp om at han skal bli godtatt, de to gamle gubbene derimot vil bare ha fred fra den unge jyplingen…

Men det går helt greit, så lenge jeg er i nærheten.

Hvis jeg ikke ordner opp, gjør Nieida det! Og det var det min mor observerte i dag…

Med en gang det så ut som det kunne bli en situasjon, var Nieida der og gikk imellom. Når vi ble oppmerksomme på det, så kunne vi se det igjen og igjen, imellom Bjønn og Arrow og imellom Bjønn og Toivo. Selv om hun egentig lå og slappet av i på andre enden av rommet, kom hun løpende for å holde freden, om Bjønn skulle stikke hodet sitt litt for langt inn i pelsen til Toivo:-)

Så heldig jeg er som har fått ei slik frøken, og hun blir nok en vennlig men respektert ledertispe i flokken om noen år:-)

Bjønn er tversigjennom snill gutt, men han har ikke helt antenner for å skjønne når han burde gi andre litt “space” liksom. Han tror vel alle er like sprudlene som han:-)

7 kommentarer:

  1. Så herlig Nieida er som ordner opp..Du har nok rett i at hun er en god ledertispe...Syns litt synd på Bjønn da, han vil jo bare bli godtatt stakkars! Det er jo typisk at de heltst vil være med de som egentlig ike er interessert..Leker han å nieida fint sammen da?

    SvarSlett
  2. Så moro å lese Christian! Milli er nemlig helt lik og hennes mor er Rödmossas "politi":o) Så fort det bygger opp til bråk går hun mellom og er blid og byr opp til lek og situasjonen løser seg. I sommer, på hundetreffet på Bergheim, gjorde Milli det samme når Bienna ble "litt" lei en overamorøs Nalle. Noen av hundene vi har er tydeligvis flokkens fredsmeglere. GØY!!!

    SvarSlett
  3. Flinke Nieida som ordner opp:o) moro å lese kroppspråket til hundene.
    Håper at Bjønn og Nieida leker kjekt isammen.
    De eldre hundene synes jo ofte at de yngre er litt vel masete og da spesielt etter at valpetiden er over så får de litt pepp av de eldre, det har jeg erfart.
    Er det noe jeg kunne tenke meg å virkelig lært mer om, så er det å tyde kroppspråket til våre 4 beinte følgesvenner:o)
    Kos deg med flokken din Christian!

    SvarSlett
  4. Så fint det må være og ha en slik hjelpende hånd (hund) når det bygger opp til bråk. Nieida er veldig flink, hun vokser opp til å bli en fornuftig dame! Stakkars Bjønn det er ikke så lett å vokse opp, før fikk han lov til alt men nå begynner alvoret inn i de voksnes rekker.
    Kos dere videre hele gjengen !

    Berit : Siddis hundeskole har kurs i "hundens språk" så hvis du har lyst til å lære mer så gå inn på hjemmesiden deres. Jeg var i september og det var veldig kjekt og nyttig.

    SvarSlett
  5. Nieida og Bjønn leker sammen ja:-) Men prøver å få til at de ikke gjør det inne, det er ikke akkurat "innelek" de driver med;-)

    Men når de er ute leker de ustanselig i maaange timer, har faktisk ikke sett de slutte, om de er sammen en hel dag... Nieida er veldig sliten på slutten av dagen da, men Bjønn virker til å være umulig å slite ut:-)

    SvarSlett
  6. Akkurat som Milli, ja :o) De er rare de hundene. Du er heldig som kan studere den lille flokken!

    SvarSlett
  7. Og Bjønn gjør akkurat det samme hjemme med kattene. Han gjør virkelig en innsats for å få de med på lek, prøver alt han kan stakkar, men kattene er jo så sære så sære, og kanskje bittilitt redd for den store bamsen :-)
    Du har en veldig fin side Christian, morro å se så fine bilder! :-)

    SvarSlett