torsdag 8. juli 2010

Blodspor og rundering…

Håper fortsatt folk fortsetter å svare på forrige innlegg :-)

På mandag gikk vi blodspor igjen.

002

Vi la ut ett på 70 meter, for Bjønn, bare for å se om interessen var der. Og det var den gitt! Så spørs om jeg ikke skal trene litt blodspor med han i sommer :-)

Så la vi ut 2 til Max, begge på imellom 200 og 250 meter. det ene hadde ligget 2 timer, det andre 3. Det ene sporet la vi et avhopp i. Begge sporene hadde en god del 90 graders vinkler.

Men dette ble litt for mye å organisere for meg gitt, så det endte opp med at jeg glemte hvor Max sitt første spor startet! Men vi visste at vi hadde gått på en slette, og bestemte oss for å krysse den, slik at vi kom inn på sporet fra siden, også bare se hva Max gjør da. Var gøy å se hvordan han momentant endret retning i 90 grader da vi krysset sporet :-) Gudsjelov!

Her har vi nettopp kommet på sporet:

003

Avhoppet var på 5 skritt, men dette virket det ikke som Max merket en gang, og var på sporet med en gang, så neste gang bør jeg kanskje legge avhoppet i en vinkel, slik at han må tenke litt?

Andre sporet hadde ligget en time lengre, og gikk i litt annet terreng, blandt annet høyt gress. O han fulgte sporet hele veien også her, og tar alle vinkler veldig lett :-) Tror vi er klare for å la sporet ligge noen timer lengre, kanskje 5 eller 6 timer?

005

Denne uka har jeg ikke gått spor med Nieida, og for å oppklare, jeg går IKKE blodspor med henne, jeg går menneskespor :-P

Men i dag trente vi rundering, vi var bare 4 stk på redningshundtrening i dag. Jeg satt figurant for en riesenshnauser(gidder ikke lete oppp den korrekte stavelsen), en schäfer og Golden retrieveren Toya.

Toya trener på å si ifra til hundeføreren sin at hun har funnet noen. Hun skal lære seg å ha en pinne rundt halsen, og ta denne i munnen når hun har funnet noen, slik at hundefører ser dette. Det kalles et bringkobbel. Dette lærer man først med at pinnen er løs.

Her er Toya på vei ut til meg for å hente meldingspinnen sin:

009

Nieida melder ifra på en annen måte om at hun har funnet noen. Nieida halser på figuranten. I dag løp hun i god fart ut, letet litt, og halset på figuranten helt uten påvirkning. Neste gang slet hun litt, fordi figuranten var gjemt over en grusvei og ned en bratt bakke, så Nieida var overbevist over at figuranten ikke kunne være sååå langt vekk :-P

Etter dette tok vi enda 2 repetisjoner, hvor hun leita godt, og fant figurant vel ute på 50 meter :-)

Veldig fornøyd med at hun allerede halser uten at figurant trenger å si noe til henne. Hun halser på sittende og stående, men liggende synes hun fortsatt var litt rart. På lang sikt skal hun også kunne melde på syklende, barnevogn, gående etc…

Desverre glemte fotografen å ta bilder av Nieida in action, men det kommer kanskje på neste trening ;-)

015

016

019

Her kommer vi inn igjen med figurant etter siste rundering:

021 

Neste gang skal vi nok trene slik at vi får mer figurantinteresse, slik at Nieida leiter godt selv om det kommer hindringer som veier, bakket, store bekker etc… Fortsettelse følger til helga ;-)

4 kommentarer:

  1. De flinke hundene altså :-) De er heldige som har deg i livet sitt, og har muligheten til å bli så flinke og lære så mye! Herlig!
    Du er blitt fin på håret forresten! ;-)

    SvarSlett
  2. Så tøff Nieida med redningshund-vest og all ting :o)
    Kan sikkert være en nyttig ting det der, med å "lære" henne å bjeffe bare når det er nyttig. Nalle brukte apportbukk/bringkobbel da vi var på runderingskurs i fjor. Har dessverre blitt lite rundering etter det..bare litt apportering.

    Har lest det forrige innlegget også. Veldig interessant. Noe alle burde se. Obligatorisk i Lappestikka og på hjemmesida??

    SvarSlett
  3. Morsomt å kunne følge med på treningene deres :D

    Ang.blodspor...her kan du helt sikker øke liggetiden ja. Det er heller ikke alle hundene som reagerer noe spes på avhoppene. Den følger jo også lukta etter menneske - ikke bare blodet,siden det automatisk er to dufter i sporstart ;) Men tror du vil merke det litt mer når sporet blir eldre. Spesielt når du begynner med nattgamle spor. Blodet lukter som regel like godt,mens menneskesporet lukter svakere. Steija er flink på avhoppene,men jeg merker at hun er på et avhopp med at hun begynner å pendle. Istede for å gå sporrett,så beveger hodet seg ca.10cm ut av sporgata side til side (pendler). Veldig greit,for da vet jeg at vi er på avhopp. Tvert hun kommer på blodsporet igjen,så går hun rett.
    Man lærer etterhvert,spesielt jo eldre spor man går,å se/lese når hunden er på avhopp...

    Det er kjempemorsomt å rundere! Heldig som har et "lag" å trene med!

    SvarSlett
  4. Rundering er topp! Heldig er du som kan trene med redningshundene. Jeg skal i gang med Nannestad og omegn hundeklubb etter ferie, det glder jeg meg til! Kan du si noe om hvorfor du bruker halsmelding og ikke "kobbelmelding"? Uten at jeg så langt, har jeg tenkt å bruke kobbelmelding med Goya. Ellers er brukte vi lek og "langsomt" godteri (smøreost på tube) på kurset jeg var på for å få lange og gode opplevelser hos figurant

    SvarSlett