søndag 16. oktober 2011

Tanker om renvallar og showlinjer…

Nå er det en stund siden jeg har skrevet noen innlegg som kan diskuteres litt, her er noe jeg har tenkt på en stund, og som jeg har knyttet opp til noe som skjedde mens jeg var hos Raili:

Jeg har vært såpass mye hjemme hos Raili nå at jeg føler meg ganske hjemme der, så jeg begynte å snoke litt i sakene hennes, og fant en bærepose full av bilder. Det var bilder som hennes mamma hadde tatt. Railis mamma het Leila Torkkeli og drev Risukarhin kennel, det er en av de tidligste kennlene på Finsk Lapphund, og er en såkalt renvallarkennel. Disse bildene gikk helt tilbake til tidlig 70-tallet, og på mange av bildene var navnet på hunden skrevet bakpå bildet. Det jeg synes var veldig interessant med dise bildene var at veldig mange av hundene ikke såg ut som det mange forbinder med renvallar i dag, de lignet mer på det som ofte blir kalt showhunder i dag. Mange av de var fra en kennel som heter Peski, denne kennelen har startet opp igjen på 2000-tallet. Merkelig nok har de valgt å ikke avle rene renvallar-linjer lengre, som også en del andre renvallarkennler. Grunnen til dette kan nok være at en del av dagens renvallarer har mistet den riktige typen. De ser ikke ut som ekte lapphunder lengre. De gamle renvallarene jeg såg på bildene kunne gått bra i dagens utstillingsringer, de var kraftige med god pels og benstamme. Ikke EN av hundene i denne bæreposen var lavstillt. Dette er kanskje noe å tenke på i forhold til å bevare lapphunden slik den egentlig var, det finnes en del eksempler på veldig kortbente finske lapphunder i dag. Jeg mener FOR lavstillt ødelegger typen like mye som FOR høystillt.

Jeg synes det er et tankekors at noen snakker om renvallartypen som snipete med store ører, lite pels, dårlig benstamme. Det stemmer ikke overens med mange av de opprinnelige renvallarene, men med en del av dagens renvallaroppdrettere. Et annen ting er at “renvallar” må ikke oppfattes som Finsk lapphund sine “working-linjer”, renvallarlinjene har ikke hatt større bruksfokus enn de såkalte “show-linjene”(et lite beskrivende ord mener jeg). Det handler mer om en uenighet i typeforståelsen på FL, og en del av dagens renvallarkennler har nok en annen typeforståelse enn mange av de gamle renvallarkennlene hadde.

Her er noen eksempler på bilder fra nettet, på hunder som er av den gamle renvallartypen:

Peski Lappi RisukarhinGairi

peski nasti Peski Nasti1

Mens en del av dagens renvallarer ser slik ut:

lpku_dievaslas_boragas_2_TV

I Norge finnes det ingen oppdrettere som bare driver med renvallarlinjer, men mange som bruker en del av renvallarlinjene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen kennler bare vil bruke renvallarlinjer, det gjør det genetiske mangfoldet mye mindre. Jeg tror det er sunnest for rasen om man bruker både renvallarlinjer, og “showlinjer” for å få mest mulig genetisk mangfold.

5 kommentarer:

  1. Du har kommit hem utan snöstormar eller björnar :-o)det händer mycket när man är väg till gärsholmen,du har kunnat ta med lite bilder också :-o)liten pöse)och väntar med spänning vad som komma skal

    SvarSlett
  2. Eg må sei meg einig i det siste du sei her; ein bør absolutt streve etter å få mest mogleg genetisk mangfold, og dette er jo særleg viktig i avl på hundar av lite utbredte rasar som nettopp Finsk lapphund. Vel, dei siste par åra har jo tala på registrerte FL gått kraftig opp, men totalt sett så er det vel kanskje ikkje rasen det ein kan kalle svært utbredt uansett..

    SvarSlett
  3. "Mens en del av dagens renvallarer ser slik ut:"

    That dog is lapponian herder (eller lapsk vallhund om du säger), not finnish lapphund from "renvallar" linjer..

    http://www.lappalaiskoiragalleria.org/index.php?koira=2586

    SvarSlett
  4. Jo, jeg valgte en lapsk, for å ikke støte noen ved å plukke ut deres FL ;-) Men det finnes absolutt mange eksempler på at FL er meget like denne lapske...

    Yes, I chose a laponian to not offent any owners of that paimensukuinen I eventually would chose. But there is very many paimensukuinen that looks like this laponian...

    SvarSlett
  5. syntes at der er meget interessant det du skriver

    SvarSlett