mandag 30. mars 2009

Hundeavl i Norge og Verden

Først en liten oppdatering:

I helga har vi vært uten TV og uten Intenett, og ikke spessielt godt vær heller, men vi fikk oss noen turer. På den ene møtte vi en nydelig gammel svensk lapphundhann og eieren hans. Benyttet anledningen til å be han med på lapphundtreff på sørlandet som Marianne har satt i gang gjennom NLK sitt forum. Han svarte “Det har vi aldri hatt før her på Sørlandet, Vi kommer!!”, er alle like positive som han blir det ikke noe problem:-)

Ellers trener vi litt lydighet og agilityøvelser om dagen, og Toivo utvikler seg fort. Jeg har hatt han på kontinuerlig forsterkning, og har sliti litt med å ikke belønne han for hver aktivitet, han ble liksom umotivert med en gang han ikke ble belønna. Men det løsna skikkelig i dag! Jeg ordna en løype av hjul av forskjellig størrelse, og Toivo holdt med i hele løypa i ganske god fart, når han klarte det ble jeg kjempe glad, og han ble enda mer motivert:-) Vi trener også “sitt og bli” og “ligg og bli” mens jeg går vekk og ut av syne, den er han kjempe god på. Og fri ved fot, også ber jeg han om å sitte mens jeg fortsetter å gå, slik som “proffene” gjør det i konkurranselydighet;-) I dag var det mange befalselever som sprang rundt i området ved idrettsbana men Toivo lot seg ikke distrahere, så i dag er jeg kjempeførnøyd med hårballen min:-) I går ville han ikke høre, og da ble jeg litt sinna, og da kan jeg bare glemme å få han med på noe som helst! Uansett hvor godt jeg prøver å skjule at jeg er irritert så mister vi helt kontakten… “Du har det bare med å holde deg blid og fornøyd, ellers gidder jeg ikke!” sier Toivo:-)

Profiil 

Jeg og Toya på Tessungsjåen påska 2008, i år blir Toivo også med, og vi gleeeder oss:-)

Så til hva jeg egentlig skulle skrive om:

I det siste har det vært mye snakk om en dokumentar som heter “pedigree dog exposed” fra BBC. Denne dokumentaren tar opp og setter fokus på en del kritikkverdige forhold i hundeavlen. At det settes enda mer fokus på sunnhet i hundeavlen er kjempe positivt synes jeg. Men en del forhold i dokumentaren synes jeg bør utfordres. Det snakkes i hovedsak om at rasestandarden gjør hundene usunne, fordi den beskriver usunne hunder, eller fordi oppdrettere og dommere tolker hunder som er overtypet. Og rasene og individene som vises i dokumentaren er skrekkeksemplene på dette. Man må hunske at det finnes mange mange sunne hunder, og at om du kjøper en rasehund trenger den ikke være full av sykdommer.

Det sies også at denne dokumentaren avslører dette, og at dette for første gang avdekkes for allmenheten. Denne påstanden er ganske drøy. Allerede i 1994 kom det en konvensjon fra europarådet som peker på mange av tilfellene som nevnes i dokumentaren. Jeg var i kontakt med NKK for å få tak i denne konvensjonen, noe de var veldig behjelpelige med:-) Jeg vil påpeke at de fleste av tiltakene allerede var satt igang FØR dokumentaren kom. Så jeg synes det er dårlig gjort av dokumentaren å formidle det som om hundemiljøene ikke har tatt tak i disse problemstillingene.

Jeg tar opp sunnhet i rasestandarden nå i første omgang siden det var dette dokumentaren handlet om.

Hunder med pusteproblemer:

Hos Engelsk bulldog er tegn til pusteproblemer satt opp som “diskvalifiserende feil” i rasestandarden, 2004.

Pekingneser “Trange nesebor og kraftig neserynke over nesebrusken er uakseptabelt og skal straffes hardt”, 2004.

King Charles Spaniel ble også revidert i 2003, ang pusteproblemer.

Mange andre eksempler finnes på hvor konvensjonen er blitt tatt til følge. Og vi må huske at der er ikke bare Norge som har fokus på helse. Vi bestemmer ikke over noen av rasestandardene å over. The Kennel Club i England er ikke en gjeng med hodeløse idioter de heller, selv om man kan klippe å lime det slik i en dokumentar. Det The Kennel Club skjønner, som ikke dokumentarmakerene skjønner, er at man skal ha med seg et helt hundemiljø, og da fungerer det ikke å legge lover på lover, og påbud og forbud i hytt og pine, man må tenke kommunikasjon og dialog.

Det var faktisk en norsk rase nevnt i denne konvensjonen også, Norsk Buhund, pga slitasjeskader i ledd grunnet rette bakben, vi endret rasestandarden allerede i 1999, 10 år siden! Svensk Lapphund var nevnt av samme grunn der endret svenskene standarden i 2000…

I 1999 skrev NKK denne setningen inn i alle rasestandarder: “Hunder som viser tegn på aggressivitet og/eller har fysiske defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.”. I 2003 skrev også FCI dette inn i alle rasestandarder, og NKK har fått mye skryt for denne ideen…

Jeg synes det er viktig

NKK har hatt fokus på helse siden 1990 tallet med seminarer, hefter og bøker om hundens helse. NKK legger til rette for registering av øyelysningsresultater, gentester HD og AD osv. Og man kan beregne innavlsgrad…

Det er viktig å ha et nyansert i denne saken, og jeg mener IKKE at det er gjort nok. Mye kan gjøres i forhold til helse og gemytt. Ville bare belyse saken fra en litt annen siden enn dokumentaren gjorde. Hundefolk og deres organisasjon sitter ikke å ser på sine bestevenner avles bort, det gjøres masse i denne sammenhengen:-)

OG så vil jeg snakke litt om Finsk Lapphund:

Mange av oss bloggere kommer eller vil komme bort i avlsarbeid på en eller annen måte, noen har hannhunder, andre tenker på å drive oppdrett. Finsk Lapphund er en rase i formidabel vekst, og registreringstallene har skytt i været de siste årene. Mange hunderaser har fått en trist skjebne etter å ha blitt populære, og jeg tror dette er noe som truer FL også. Vi som skal være en del av lapphundmiljøet i årene fremover, må være flinke til å holde rasen så frisk, snill, alsidig og på alle andre måter hærlig som den er i dag. Jeg tror det er viktig at klubben legger opp til et høyt kunnskapsnivå hos oppdretterene, med fokus på helse og gemytt i tiden fremover. Samlinger hvor klubben hjelper folk med å fylle ut DNA-tester, tilrettelegging for MH-tester er ting som jeg kommer på i farten. Dere andre har sikkert noen ideer angående dette dere også:-)

9 kommentarer:

  1. Veldig bra skrevet,Christian. Og opplysende.

    Det vil alltid være noen som ikke tenker hund, men penger og dem kan en ikke gjøre noe med. Eller kan en? Jeg tror de fleste her er fornuftige mennesker som vil rasen vår det beste. Og etter hva jeg skjønner er nok resten av lappfolket det samme.

    SvarSlett
  2. Ser at det igjen kunne være en idè å lese gjennom før jeg legger ut! Hehe... Rota bort et poeng om at vi bare bestemmer over 7 rasestandarder, de norske rasene, dunker, hygenhund, haldenstøver, lundehund, svart og grå elghund... De andre rasene har andre hjemland, da er det det landet som skriver standarden. Så det er ikke nok om Norge er gode på hundehelse...

    SvarSlett
  3. Dager kommer hvor alt fungerer,og da vet man at man ihvertfall har gjort noe rett! Hunder kan jo egentlig alt,de, det er bare vi som ikke alltid finner rette de orda...

    Jeg må tilstå at jeg er en stor beundrer av både deg og Toivo. Det er så bra at unge vettuge folk som deg engasjerer seg slik i hundens framtid. Du evner å se tingene fra mange sider,er nysgjerrig og grundig. Fortsett, Christian!

    SvarSlett
  4. Media har skremmende mye makt. Når jeg ser en dokumentar så tror jeg jo at DETTE er riktig. Men samtidig så har jeg jo sett program og lest i aviser fra områder/hendelser som jeg kjenner til og ser hvor mye feil eller vridd og vrengt det er. Da er det sannsynligvis sånn i alle andre saker også. Trist at det skla være sånn.

    Noen sa en gang at det var trist at rasen (husker ikke hvilken) var så vakker for da blir den populær. Og folk kjøper den uten å tenke på hva den krever. Og det blir altfor mange oppdrettere for valpene er lette og selge. Tror aldri vi får til bare "fryd og gammen" Men jo flere som engasjerer seg jo bedre blir det. Oppmøte og engasjement på generalforsamlinga er jo et sted å begynne..

    SvarSlett
  5. Engasjement,ja. Vi er mange engasjerte her på bloggene... Men har noen tenkt seg på årsmøtet i Kongsberg?? Det foregår jo rett etter utstillinga.

    SvarSlett
  6. Ja, jeg har meldt meg på utstillingen, og bestillt grilltalerken mellom utstillingen pg årsmøtet... Men jeg får ikke lest lapphundstikka før til fredagen, så jeg vet ikke hva som skal taes opp enda...

    SvarSlett
  7. Og forresten Nina, ja jeg også tror lapphundfolket er fornuftige mennesker, men jeg tror også at vi må anstrenge oss for å holde rasen så bra som den er i dag. Så på litt:-) Være litt engasjerte når det gjelder avlsarbeid på rasen. Da tenker jeg på kartlegging av sykdommer, og med tanke på mentalhelse. Eller så synes jeg jo lapphunfolket er flinke til å engasjere seg, og at det er et godt miljø:-)

    SvarSlett
  8. Det er jeg helt enig i. Jeg er nok mer opptatt av sykdommer enn farger og høyde. Men ikke skal jeg begynne med avl, men jeg lærer mye av dette i forhold til min neste hund. Det er jo viktig at en får en frisk hund.At det ikke ligger noe i genene som kan dukke opp når hunden blir 5 år.

    SvarSlett
  9. Veldig enig i det du skriver om BBC-dukumentaren, syntes selv den var veldig lite nyanser. Fokuserte kun ensidig, selv om uttalelsene fra både The Kennel Club og enkelte oppdrettere var virkelig å legge mer ved på bålet!
    En balanse av regler og rettningslinjer er bra, og at man heller fokuserer på opplysning og udanning av folk enn rigide regler er også en bra måte å få en høyere standard.

    For en rase å bli populær er ikke alltid like bra! Det har historien vist.
    Slik sett så får man ikke håpe at dette skjer med FL!! He,he
    En vist popularitet er jo bare bra, dette stiller også krav til raseklubb og oppdrettere.

    En raseklubb har forskjellige oppgaver etter min mening:
    * ha et avlsråd med meget god kunnskap om rasen, samt genetikk & oppdrett.
    * bevist gjøre eiere/oppdrettere at alle hunder MÅ ikke gå i avl. De som skal gå i avl skal tilføre rasen noe positivt. Det bør ikke være nok at den er Hd-fri og en søt & snill hund.
    * oversette/utforme rasekompendier med bakgrunn i hjemlandets raseklubb.
    * arrangere dommerkonferanser, vise et mangfold av hunder slik at dommerne vet hva som er en ck-hund, 1.-premie-hund, 2.-premie-hund, 3.-premie-hund og 4.-premie-hund.

    At lapphundeiere er engasjerte er ikke mitt inntrykk, kanskje det hjelper nå?? Det hadde vært veldig bra..

    SvarSlett