mandag 12. oktober 2009

Ta et tak for NLKs nettside!

Jeg har snakket men NLKs webmaster. Jeg sa jeg synes det var på tide med noen oppdateringer på nettsiden.

En av de handler om hva en lapphund kan brukes til. Under Agility og lydighet er det nå bare en artikkel om hvordan man kan lage en liten hobbybane hjemme.

Lapphundene kan vel litt mer enn dette? Vi bloggere sitter på mange fine bilder av hundene våre i aksjon.

Har du bilder av din hund som “arbeider”?

Dette kan være:

- Kløvhunder

- Trekk/Snørekjøring

- Lydighet

- Rundering/Spor

- Freestyle

- M.M.

 

Send disse til meg, chlau_36@hotmail.com så får vi straks nettsider som viser hva våre hunder duger til;-)

Jeg kommer også til å ta kontakt med noen personer som har god erfaring med lapphund innenfor en sport for å høre om de kunne fortelle litt om hvordan der er å bruke en lapphund i denne sporten… Eks, kunne ikke Marianne egnet seg til å skrive litt om agility? Anja Schuller om Freestyle?

Om dere selv, eller at dere har forslag til personer som kan skrive litt, så tar jeg gjerne imot forslag til dette også:-)

34 kommentarer:

  1. Inspirert av at jeg akkurat har vært på kurs, så foreslår jeg at det på hjemmesiden også blir informert om hva som er de vanligste sykdommene hos lapphundrasene (selvom vi i aller høyeste grad virker som vi er velsignet med en "frisk" rase).

    SvarSlett
  2. Flott Christian :-) Jeg er "for ung" i gamet til å ha noe å bidra med ;-)Men kommer til å bli veldig glad for å lese / se dette :-)
    Anja Schüller har også erfaring fra agility bare for å ha nevnt det, men Marianne er veldig flink til å skrive. Eva Nilsen har jo også drevet med en del LP og AG og enda mer? Mette Guttormsen har en slektning som bruker SL til elgjakt osv viktig å få med alle rasene

    SvarSlett
  3. Ja, den svenske RAS blir kanskje oversatt og lagt ut etterhvert:-) Denforteller mye om tingenes tilstand, hva gjelder sykdommer og utbredelse, mentalitet, innavl og eksteriør;-)

    SvarSlett
  4. Tove, din kommentar kom i mellom;-)

    Ja, jeg må kontakte folk fra de andre rasene også. Takk for tipset om Mette Guttormsen;-)

    SvarSlett
  5. Uansett, bilder kan alle bidra med;-)

    SvarSlett
  6. Utmerket! Jeg er stadig innom der, enda det skjer sørgelig lite. Vi som er så flinke til å bruke blogg..
    Ei god hjemmeside for NLK kan ha stor betydning for nye valpekjøpere. Vi har en jobb å gjøre... Bra at du tar ett tak, Christian!

    SvarSlett
  7. Det glemte jeg å skrive Christian, sorry. KJEMPEFINT at du tar initiativet til å gjøre noe med hjemmesiden "vår"!!!!!!

    SvarSlett
  8. veldig bra initiativ ja, på tide at den siden friskes opp litt (?)og at det kommer litt mer informasjon ! :)

    SvarSlett
  9. Ja siden er litt tafatt!..Hva med å ha medlemsgalleri, sånn som de har på islandshund siden?!..Alle medlemmer sender inn 1 bilde av hunden sin, og skriver litt om den!..Veldig koselig å ha synes jeg:

    Her ligger linken til hannhundgalleriet på islandshundklub siden:

    http://www.islandshunden.no/galleri-hannhunder.html

    Kjempeflott initiativ christian!

    SvarSlett
  10. No har jeg kikket på islandshannhunder :) Veldig masse fint! Tenk om man hadde hatt noe sånt for finsk lapphund også da, DET hadde vært moro det! :D

    SvarSlett
  11. Hva er dette da?

    http://www.norsklapphundklubb.no/hanner2.shtml#simba

    SvarSlett
  12. Vi har et problem med litt for tafatte medlemmer spør du meg!!!

    SvarSlett
  13. Siste var kanskje litt upresis...

    Om folk hadde giddi å sendt inn hannhundpresentasjon av sin hund, så hadde vi hatt en like fin side som IF har. Men pr. dags dato er det KUN 3 FL!!! Dårlig...
    Var forresten bare Toivo som lå ute da jeg overtok han...

    SvarSlett
  14. Ser jo den Christian..men det er BARE avlshunder, ingen andre hanner, og heller ingen tisper!

    SvarSlett
  15. Ja, sånn tenkte jeg også, er det bare avlshanner det skal gjelde da? kanskje derfor det ikke er flere FL på nlk sider? - pga fokuset på avl..? Det er da moro å se FL i hele norge, avl eller ei...
    men det blir kanskje litt for omfattende...

    SvarSlett
  16. Moro å se flere kjente på islandshund tispene.. :)) Tre faktisk! :) Tuva Av Ylveli`s eier Eli Haagensen er treningsannsvarlig for utstillingsgruppa på hundeklubben her :)Tuva liker ikke hunder med krøll på halen pleier Eli å si..! Tenkt det, hun som har krøll på halen selv! hehe.. hun pleier å bjeffe fælt på Luna, men så får de hilse, og så er det greit.. :)

    SvarSlett
  17. (litt off topic, sorry...måtte bare..)

    SvarSlett
  18. hehe - da NIHK skulle lage ny hjemmeside (den gamle var ELENDIG) så ba jeg dem se på en del gode ideer som var på den norske og svenske lapphundklubbsiden. Galleriet er hentet etter en kikk på den svenske siden tror jeg. Nå syns jeg den norske siden har "tapt seg litt" sikkert fordi det er dårlig med oppdateringer der.

    NLK har jo mange gode sider, men den lider under av at medlemmene ikke sender inn. Sjarmør-siden f.eks. Her er det jo fritt fram for å legge ut bilder og til og med skrive om hundene, men hvor ofte kommer det noe nytt der?? Det er som Christian sier - vi er for dårlige til å sende inn! Hurra for Nina og Charlie og kanskje Marianne og Christian? jeg husker ikke.

    Og ja det burde vært mange flere hunder på hannhundsiden, men det er som noen sier avlshunder. Men det MÅ jo være flere aktuelle kandidater enn de som står der????

    Noe helt annet, men om du snakker med dem så kan du jo si at oppdretterskjemaet har en feil: det heter ikke at AG, LP har vært på utstilling.

    SvarSlett
  19. Det har jeg også lagt merke til Tove;-)

    Regner ihvertfall med at bloggere sender meg noen bilder etterhvert, slik jeg spurte om i innlegget;-)

    SvarSlett
  20. Flott initiativ, Christian! Emma og jeg har straks fullført første kurs i rallylydighet, og det har vært veldig gøy! FL passer utmerket til den sporten!
    Og så har du et nydelig bilde på headingen nå!

    SvarSlett
  21. Dette høres kjempe bra ut Christian! Veldig lurt å fokusere på alle de posetive sidene som FL faktisk har. Dette likte jeg virkelig:o)))

    SvarSlett
  22. Dette høres fint ut Christian. Jeg prøvde meg med mitt bidrag til lapphundsidene og det var sjarmøren som jeg sendte inn til da.

    Hva annet jeg kan bidra med vet jeg ikke. Bildene ligger jo stort sett på bloggen min og det er lov å stjele. Men jeg driver ikke med noe med Charlie så det blir vel litt uinteressant?

    Men veldig glad noen setter i gang noe der.

    SvarSlett
  23. Var inn om hjemmesiden din, du har jo startet så fint der med flott bilder av Toivo.

    SvarSlett
  24. Nina, Charlie har jo kløv han...

    Vet ikke helt hvor omfattende dette blir. Send meg gjerne ideer om hva dere vil vise av positive sider ved lapphunden.
    Eks.
    -Lapphunder sammen i lek.
    -Lapphunder som er flinke med barn.

    SvarSlett
  25. Jo da. Kløven er fin til å bære hjem varer fra butikken i også den. Har prøvd det også.

    Hva med familiehunden, vil dere ikke ha med den. Det er faktisk mange som bruker den til det. Og det tåler den utmerket.

    SvarSlett
  26. Jo, det kan være et eget bruksområde:-) Bare send bilder som viser lapphundens "lyse" sider:-)

    SvarSlett
  27. Flott initiativ du tar Christian med og friske opp hjemmesiden til klubben. :-)
    2 av mine valpekjøpere har hunder som er godkjente ettersøkshunder på skadeskutt villt.
    Skal se om jeg får "lurt" en av de til og skrive litt om det. :-)

    SvarSlett
  28. Tror jammen jeg skal se om har noen fine bilder av Ville i lek og sammen med barn i hverdagen.
    For dette er det folk som er på let etter ny hund liker å se og lese om!
    God i det å ta med hele spekteret av bruken på den alsidige lappisen:o)))

    SvarSlett
  29. Og ikke nøl med å sende inn. Vil gjerne ha inn mest mulig, også heller etterpå se hvilke bilder som passer best...

    Flott Ida:-) Fra F-kullet er det vel noen som har noen flotte agilitybilder også?

    Nøve, av Nalle finnes det både fine agilitybilder og kløvbilder, håpre du leiter frem noen flotte å sender til meg...

    SvarSlett
  30. jeg har faktisk satt inn ett av Nalle med kløven :o)
    Skal se hva jeg finner. Trekkhund på ski er han også! Som jeg gleder meg til vinter'n :o))))

    Det er dessuten med stolthet jeg kan fortelle, at broren til Nalle - han oppi Hesseng, han er godkjent ettersøkshund ;o) Håper de skriver litt om ham!

    Det spørs om det blir skikkelig overepresentasjon av finske lapphunder i NLK nå :o)

    SvarSlett
  31. Se her på hva lappisen Grimm kan!!!
    http://pelsterapi.wordpress.com/2009/10/12/terapihundtrenere-er-ikke-som-andre-hundetrenere/

    SvarSlett
  32. Kjempe bra Nøve, disse skal jeg ta kontakt med:-)

    SvarSlett
  33. Skal se om jeg får skrevet noe og sendt til deg... Har en goood del bilder, men nå er ikke jeg "den fødte skriver", så kvaliteten på dèt, kan jeg ikke love ;) Skal prøve å få krotet ned noe om rundering og LP iallefall

    SvarSlett