tirsdag 15. juni 2010

Brukshunder

 

Sporhund -

I går gikk Nieida 100 meter spor uten påvirkning. Tulla litt i starten fordi det var kastet grillrester rett ved sporet, men de 80 siste metrene gikk hun veldig bra :-)

 

Ettersøkshund -

For Max la vi ut blodspor, som vi lot ligge i ca 30 min. Max snusa i startgropa, men vi brukte litt tid på å få ordna sporlina og slikt, så han glemte det litt bort. Og Amund har trent så mye kontakt at Max trodde det var en laang kontaktøvelse, altså overse alt annet :-P Men jeg ba Amund sende Max en halv meter ut i sporet. Og DA koblet han virkelig inn! Max er virkelig ikke noe problem å lese, han gikk med nesa klistra i sporet, og man kunne høre en intens snusing! Sporet var kanskje 70 meter langt.

Slutten var et elgbein med blodpølse på, og det tror jeg var midt i blinken:-)

Noen som har tips rundt hvordan vi bør gjøre progresjonen med Max?

Lengre spor? Blodmengde? Hvor lenge bør et blodspor ligge?

 

Gjeterhund -

Sauene har vært på beite, og ble sluppet i fjellet på søndag. Bjønn har vært med og viser tydelig gjeterinstinkter. Han ringer inn, og prøver å holde flokken samlet. Problemet er at sauene er litt for sosialisert på Bjønn, siden han har vært med i fjøset hele vinter, så de er ikke det minste redd. Og når sauene snur seg mot han, så synes han det blir litt skummelt. Men han lærer, for han har allerde bjeffet på dem, og det funket! Bjønn skal være med på saue sank til høsten, det skal bli gøy å se om det blir en skikkelig gjeterhund av han :-)

17 kommentarer:

  1. Kjempebra,Christian! :)

    Hopper rett på blodsporet jeg :p For det første...sporlina SKAL være grei før man starter ved sporet. For å være sikker på at den er det,så kaster man ut line lenge før man kommer til sporet. På den måten kan man sjekke at den blir "rett og fin" før man begynner. Ei irriterende line i sporstart kan ødelegge mye ;) BTW...hvordan line bruker du? Plastline eller nylånn? Nylånn-line er absolutt å anbefale! Den glir mye(!) lettere enn plastlina,og surrer seg ikke like ofte fast i greiner o.l. som plastlina gjør. Synes plastlina er helt grusom!!
    Hvis du har lina grei når du kommer til gropa,så tror jeg også det går mye bedre. Ta liina og sporsela på hunden når du står bare 1-2meter ifra gropa. Vis hunden gropa. Så lenge hunden er interessert i den,så er det bare å bruke tid der. Men med en gang den vil gå fremover og følge sporet,så er det bare å "drite i gropa" ;) Noen hunder bruker laaang tid der,mens andre bare snuser i noen 100dels sek...

    Tipset jeg fikk ift hvor lenge sporet skulle ligge,var følgende: Begynn med 2timersspor. Når hunden kan dette + kan gå 2timersvinkler, avhopp, sårleier osv,så kan man gå over til 4timer. Når hunden kan gå 4timer,så kan man prøve seg på 6timer. Men når hunden kan gå 6timersspor,så hopper man opp til 12timersspor.Og ifra 12timer,kan man prøve 20timer. MEN det er viktig å "gå tilbake". Når hunden kan 12 og 20timers spor,så er det viktig å også gå et 4 eller 6timers spor - for å holde motivasjonene oppe. Et spor som har ligget 20 timer i solsteiken er mye vanskeligere enn et spor som har ligget 4timer i solsteiken. Så hvis man går mange vanskelige,så er det absolutt greit å kunne ta noen lettere spor innimellom!

    Ang.lengde,så er det egentlig ikke sååå viktig. Bare pass på å IKKE gå 600meters spor HVER eneste gang! Og tren gjerne vanskeligere enn det man får på sporprøve. En sporprøve har man jo 4vinker. Så istede for å trener 4hvinkler hver gang man trener på det,så kan man heller legge opp et feks 400meter spor der man har feks 10-15vinker i sporet... (men da dropper man seff avhoppene og sårleiet...da trener man kun vinkler).
    For en ung hund,så kan det sikkert være greit å ikke legge de lengste sporene i begynnelsen. 100-250meter med KJEMPESLUTT - iallefall til hunden er trygg på det den gjør (noe som nødvendigvis ikke tar så lang tid). Tror faktisk ikke at jeg har gått et spor til Steija enda som har vært 600meter,men "liggetiden" har fordi vært lang. Det er ikke lengden som teller ;)
    Også avhoppet...kan være greit å vente bitte-litt med - til hunden er trygg på sporet. Og begynn med avhopp på ei rett strekke - ikke i en vinkel.

    Mengde blod...i begynnelsen brukte jeg nok litt mere blod enn hva jeg gjør nå,men tror ikke mengden har så mye å si. Blod luketer blod uansett hvor mye det er. så det er vel bare å se det ann litt. Ville ikke ha brukt 0,5liter med blod på 200meter,iallefall ;)

    Uansett...prøv et 2timersspor neste gang. Går det greit,så er det bare å fortsette. Hvis ikke,gå ned til 1time,men øk fort opp til 2. Tror det kommer til å gå bra! Et 2timersspor er som regel veldig enkle!

    Til slutt...fikk råd om å ikke trene mer enn max 3ganger i uke - nettopp for å holde interessen oppe. Blir det for mye (og for vanskelig for fort) kan interessen for dale!

    Vel,dette var mine tisp - som jeg har fått ;)
    Lykke til! :) Gleder meg kjempemye til å følge treningen deres videre her på bloggen! :)

    SvarSlett
  2. Ser du fått gode tips fra ei dreven dame ;o)
    Jeg har lært så og si det samme, men de gamle "blod-gutta" mener at blod lukter mer jo eldre blodet blir iogmed at forråtnelsen setter i gang. Derfor kan det kanskje være en fordel å la blodet stå i kjøleskapet noen dager før det brukes? Spesielt når sporet blir gått etter så kort tid???
    Dessuten veldig viktig å benytte forskjellig skogsunderlang, lyng, mose, myr osv.. Ett skada dyr går logisk nok i lettest mulig terreng, og søker ofte mot vann.
    Max er kjempeheldig som får bli med på dette i så ung alder. Gamlekara sier forresten at man bør holde seg til en type sportrening, for å gjøre dem mest mulig sikre :o)
    Går Nieida vanlig menneskespor?

    Så spennende at dere tenker på å bruke Bjønn til gjeting! Veldig moro å lese om brukshundene dine, Christian :o)))

    SvarSlett
  3. Stemmer det,Nøve :) Blodet lukter mer jo eldre det blir - under de riktige værforholdene. Legges det i solsteinken,vil det fort tørkes inn og lukte mye mindre. Duskregn (og fuktig vær) er nok det beste været å gå blodspor i,for da får blodet "næring" (les: vann) og "lever" og lukter :)

    SvarSlett
  4. Takk for gode råd :-) Vi rekker ikke gå nye spor før i neste uke, men da skal sporet få ligge i 2 timer. Hadde vel bare en vinkel på det denne gangen, så kanskje vi skal prøve på 2 denne gangen, og 200 meter.

    2 timer + 2 vinkler + 200 meter, lett å huske ;-)
    Max var superinteressert, og veldig glad i slutten jeg laga, så har stor tro på at det kommer til å gå bra :-)

    Jeg har ikke trent blodspor med noen som kan det før. Det finnes ikke noe treningsmiljø for det her i Tinn, alle treber for seg selv :-p Hvordan gjør man sårleie og avhopp i innlæringsfasen?

    Ja Nøve, Nieida går menneskespor, ikke blodspor. Jeg har også hørt at man enten bør trene det ene eller det andre. Tenkte kanskje Bjønn også skulle få gå blodspor. Nieida skal bare brukes på menneskefinning :-P

    SvarSlett
  5. Ser at du har fått alle tipsene jeg har lært og flere til Christian, lærerrikt for flere enn deg dette.

    Jeg har hørt (av Yvonne) at når hunen først skjønner poenget, så må vanskelighetsgraden økes. Ellers kjeder de seg. Om den økes i form av sporlengde, sporets liggetid eller vinkler og blodopphold er ikke viktig.

    Det er nesten et år siden Milli og jeg gikk blodspor sist. La et ultrakronglete spor i helgen, som lå i 10 timer før vi gikk. Hun slet i starten (og jeg forbannet meg selv), så kom hun i gang, og den mest kronglete biten gikk som en drøm!

    SvarSlett
  6. Merker du med klyper eller bånd hvor du går?? Hvis hunden kommer av sporet,(det virker som om Max er lett å lese) ble vi anbefalt å la den gå en runde - da kommer den garantert på sporet igjen.
    Ikke gjør som jeg gjorde..jeg stoppa med en gang jeg visste vi gikk feil, og satte ham på sporet igjen.. Stol heller på bikkja, og la den jobbe. Jeg antar det gjelder for en liten tass også :o) De blir jo så glad når de klare det!
    Ofte er sporet bedre enn selve belønningen. Kango er ikke fornøyd med elgskank engang - han vil heller gå mere spor :o)

    Sårleie har jeg bare markert med en blodpøl ett sted, har egentlig ikke sett noen reaksjon på det..Hm. Spørs om jeg må lese litt i permen min..
    Begynn oppholda/avhoppa i det små, bare ett par meter rett fram. Kommer litt an på hvor tett du pleier å blø. Dette er moro!

    SvarSlett
  7. Nøve, vi merker ikke. Har gått ut såpass mange spor med redningshundlaget at jeg er relativt flink til å huske hvordan jeg gikk ut sporet. Dessuten mener noen at klyper og bånd gjør at eier ikke lærer seg å lese hunden, men leser klypene i stedet :-P

    Akkurat det med selve sporet, og om bikkja blir ukonsentrert føler jeg meg relativt trygg på, for det blir det samme som når man går menneskespor liksom.

    Men blodmengde, avhopp osv er det værre med :-P Men tror nok vi skal få til det også :-)

    Nieida fortsatte også på sporet etter belønningen :-P

    SvarSlett
  8. Nøve: Hva mener du med en runde? Slik jeg har lært det, skal hunden går i en ganske stor sirkel fra der vi sist med sikkerhet vet at det var blod. Er det en runde??

    SvarSlett
  9. Det var det jeg mente,Gry :o)
    Christian, du er flink som ikke merker sporet (det har kanskje noe med alder å gjøre ;)
    Men du har kanskje noen som legger opp spor for deg iblant?

    SvarSlett
  10. Flinke dere er! Jeg har gått 4 spor med Arja nå i det siste, hun faller fort av lasset, og jeg synes det er vanskelig å lese henne. Men, jeg får trene videre.

    SvarSlett
  11. Er iallefall veeeldig greit å gå spor som er umerket! Man lærer seg mye fortere å lese hunden (kan seff være greit å ha en bak - som har gått opp sporet - som evt kan fortelle om du er miiiilevis av sporet),og å stole på den!
    En hund kan gå spor selv om den ikke går på rette sporet...for å se om hunden er på det sporet som den begynte på (blodsporet),så skal man kjenne et spesielt "drag" i lina. For å teste så kan man gjerne holde igjen hunden litt,og hvis den drar såpass at du må gi etter med hendene (dårlig å forklare da vettu :p ),så er den på rett spor.
    Noen hunder får også en flatere kroppsholdning - den "legger seg i selan". Et tydelig tegn på at hunden er på sporet...

    SvarSlett
  12. Nøve, Jeg har aldri gått ut et spor til meg selv jeg. Trener sammen med redningshundlaget eller andre, også legger de ut spor for meg og jeg for de.

    Slik som på mandag, da la jeg ut spor for Amund og Amund for meg ;-) Men når vi går sporet går sporlegger bak, sier ingenting, men går bak og forteller etterpå hvordan hunden gikk i forhold til sporet;-) Om de finner slutten pleier det jo stort sett å være noe riktig ihvertfall :-P

    Man blir ihvertfall god på å se om hunden er på riktig spor på denne måten :-) (har jeg hørt)

    SvarSlett
  13. Skikkelig luksus-trening,jo :o)
    Heldigvis trener Berit og jeg sammen ca en dag i uka

    SvarSlett
  14. Enig med Nøve. DET er luksus!!! Jeg legger alle sporene selv:o(( Spurte i en nystartet hundeklubb her om noen var interessert i å legge spor for meg (og jeg for dem), interessen var null dessverre... Ønsker meg veldig noen å trene sammen med på jevnlig basis!!!!

    SvarSlett
  15. Så gøy å høre om! Synes det virker mange av bloggerne nå er ivrige med sine lapphunder som brukshunder! Jeg har prøvd Goya på menneskespor og rundering og holder oss nok der. Rundering syntes hun var fantastisk morsomt!

    SvarSlett
  16. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  17. Moro å lese om erfaringene deres! Masse kunnskap samla her!

    SvarSlett