mandag 17. mai 2010

Lapphundens spesielle DNA

Forsker Peter Savolainen i Sverige mener at de nordiske hunderasene ser ut til å ha blitt krysset med ulv mye senere enn de fleste andre raser. Slike kryssninger skal ha skjedd for mellom 500 og 3000 år siden. I artikkelen nevnes gråhunder(som jeg regner med er Norsk elghund, grå), jämthund, og lapphunder…

Link til artikkel:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3697909

I den sammenheng begynnte jeg å tenke på at øyesykdommen PRA også finnes på den nordiske ulvestammen.

Det hadde også vært gøy å vite om det er forskjell på resultatene av de 3 forskjellige lapphundrasene. Er det kanskje også forskjell på renvallarlinjene og “show-linjene” innenfor Finsk Lapphund? Jeg har flere ganger hørt at renvallarlinjene er mer “rene” og ikke blitt krysset med så mange forskjellige raser som “Show-linjene”.

4 kommentarer:

  1. Lurer på om det går an å finne ut av det på noen måte Christian. For som Nøve skriver. Det er spennende tanker.

    SvarSlett
  2. En av de finske lapphundene som ble testet er en mix av renvallar og show. Siden de sier de har funnet det hos lapphundrasene, så regner jeg med at det også gjelder henne...

    SvarSlett
  3. Når det gjelder forskjellen på renvallarlinjer og showlinjer, har jeg også hørt det samme, og i følge Winnie var det stor avstand og stridigheter i en periode mellom de som drev med "rene" hunder og de som drev med showhunder, der det var krysset inn blant annet samojed. Nå skal jeg lese ulveartikkelen! Takk for tipset.

    SvarSlett