søndag 16. mai 2010

Litt om uka

Denne uka har jeg passet Max:-)

Vi har fått en ny lapphund her i Tinn. Hun heter Black Blossom Lady Opera, eller Kiva :-)

Kiva er en meget tøff jente som takler det meste:-) Hun nevnes nok i bloggen med jamne mellomrom :-)

006

009

013

019

020

Toivo har “flytta” til foreldra mine for en stund, siden Nieida har løpetid. Siden de har hannhund de også, var det Toivo som måtte flytte :-P Men han har det bra der :-)

 

Har også vært litt på redningshundtrening igjen. Har ikke gått spor med Nieida siden i høst, og vi var liksom ikke kommet skikkelig igang da… Så på torsdag ble vi kastet rett uti det. Vi hadde en ny øvelse. “Etappespor”. Flere hunder skulle være med, hver gang vi kom til en gjenstand skulle en ny hund ta over. Dette var aaalt for stor progresjon tenkte jeg. Mange av hundene sleit mye, klarte ikke konsentrere seg med de andre hundene til stede. Men jeg og Nieida klarte å gå hele etappen vår uten å gå feil, og gjorde en vel så bra innsats som noen av de mer erfarne sporhundene :-D

Jeg ble veldig glad da vi fant gjenstanden! For sporlegger hadde glemt litt hvor storet gikk, så at vi kom rett på gjenstanden viste at Nieida gikk meget bra spor :-) Ble også stolt over meg selv for hvordan jeg klarte å lese Nieida men hun gikk spor. Med annen trening har Nieida vært litt “ute av det” i løpetia, så dette må jo love godt for resten av sommeren :-)

Hun lærte seg selv å åpne dører for en tid tilbake, men har ikke gjort det på en tid. Men nå har hun prøvd å stikke av et par ganger! Så nå må døra låses! Og jeg som trodde hannhundene ble gale i løøpetia… Hun har også blitt en skikkelig lap(p)dog, og vil helst ha kos hele tia:-P Merkelig med den løpetia…

11 kommentarer:

  1. Så flotte bilder Christian. Det må jo være rene hjemkommunen for lappiser hos deg nå:o)

    Veldig, veldig moro å lese om at Nieida er så flink til å gå spor!!! Gratulerer til dere begge. Jeg har lært på sporkurs at det å lese hunden sin er alfa og omega, så nå har du grunn til å være stolt av deg selv!!!! Jeg sliter enda litt med å lese Milli nemlig.

    Milli blir superkosete i løpetiden, men brått var moroa over - da hadde hun mer enn nok med seg selv og de innbilte valpene....

    SvarSlett
  2. Hjemkommunen til lapphunder i Sverige må være Mora, der, og i en del andre kommuner er Finsk Lapphund den vanligeste hunden har jeg hørt... Altså flere enn Schäfer, Border Collie ol!

    SvarSlett
  3. Sikkert fin, ven Black Blossom'en! det kommer jo mye bra derfa. Så flinke dere var med sporet, da! Gøy!

    SvarSlett
  4. Det begynner visst å bli ganske mange lapphunder rundt dere nå! :D
    Veldig gøy at det gikk så fint med "etappesporet"! Dere må ha vært kjempeflinke som fikk det til bedre enn de som har holdt på lenge! :D Da får dere nok lyst til å fortsette også! :D

    SvarSlett
  5. Så morro med enda en lapphund i nærmiljøet. Hadde jo vært morsomt å få til ett treff en gang, sånn som du nevnte på :-)Da har vel Max fått seg en super lekekamerat tenker jeg. Så flinke dere er :-D

    SvarSlett
  6. Kjempesøt jente :) Er mange fine BB-hunder å se...

    Morsomt at det gikk så bra på sporet! Har aldri prøvd "etappespor". Fikk veeeldig lyst til å prøve det. Er jo viktig at en redningshund kan jobbe med andre hunder i nærheten,så det der er kjempegod trening!
    Ang det å lese hunden...har du prøvd "patruljegang"? Det synes jeg er utrolig spennende! Her må man jo konsentrere seg 100% om hundene,og det er utrolig morsomt å lese hunden når hun/han har "noe" i nesa - eller ikke. Er jaggu en kunst det også! Har du ikke prøvd,så anbefales det på det sterkeste... Jeg synes iallefall det er kjempemorsomt!

    SvarSlett
  7. Spårning är jättekul , Panos och jag ska ska försöka oss på anlags provet snart , han är väldigt duktig på att spåra , himla kul .

    SvarSlett
  8. Jeg tror den brune damen din har anlegg for litt av hvert, Christian!
    Moro med alle lappene omkring deg. Du og Toivo har vært gode ambassadører for rasen :)

    SvarSlett
  9. Eva, Patruljegang vet jeg ikke hva er en gang. Kan du forklare mer?

    Forbinder det med patruljegang i forsvaret jeg, men kanskje ikke helt det samme?

    SvarSlett
  10. mnja...vil tro at det går ut på ca.det samme ;)

    Du har feks en teig du skal gjennomsøke med hunden,og velger å ha den i bånd før du evt slipper den (rundering kommer da inn der). Her går man gjerne "at og frem" samtidigs som man forflytter seg lengre inn i teigen. Så er det å observere hundene heeele tiden for å se om den "slår på" noen lukter. Ses med at hunden kan gå rett frem for plutselig å kaste hodet opp og tilsiden...den har "noe" i nesa. Så er det å prøve å slippe hunden for å se om den følger opp ferten den har fått... Kjempespennende! ;) Og en veldig fin måte å lære seg å lese hunden på!

    SvarSlett
  11. Jeg hentet min finske lapphund på lørdag, og hun heter også Kiva! :-)

    SvarSlett