søndag 12. juli 2009

Kløvkjøp

Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om mine erfaringer med kjøp av kløv, kanskje det kan være nyttig for noen:-)

 

Kløv nr 1

Denne kløven kjøpte jeg lenge før jeg fikk Toivo, og skulle egentlig brukes på Border Collie damene, den er kjøpt på Dyrskun. Når jeg kom hjem såg jeg jo at den var aalt for stor, så da ble den liggende i et skap helt til Toivo kom.

Men denne kløven er for kvadratisk, dette gjør at man ikke får tyngdepunktet der det bør være, over frembeina. Samtidig er den ikke laget bra nok, ikke ekstra forsterket der det sliter mest, og reimer ol gnager på hunden. Billigdritt, kanskje grei om man skal la hunden bære 10. min 2 ganger i året…

001 

Forresten, her ser dere hvor stor Bjønn er blitt! Bjønn er vel på høyde med mange voksne lappiser allerede, oh han er bare 4 mnd:-)

Gry lurte på om Toivo gleda seg til det kom valp… Akkkurat nå tror jeg svaret er “NEEEEI”, han er veldig tålmodig med Bjønn, og det utnytter Bjønn en del, og går å pinser på han… Så Toivo synes nok det er godt å få litt fred på mandagen. På en annen side får jo Bjønn noen andre å leike med:-)

 

Kløv nr 2

Denne kjøpte jeg på canis.no når jeg skjønte at den andre ikke var bra nok.

Denne kløven legger tyngdepunktet på riktig sted og er forsterket der det trengs. Denne kløven fåes i mange varianter, fåes i ren sele uten vesker(den har vi), kløv med vesker(bildet), sele med avtagbare vesker og en hi-tech med bl.a. innlagt vannsystem:-S

Denne kløven har mange stillemuligheter for at den skal passe best mulig. Problemet er bare at jeg aldri får stilt den riktig, og den ender opp med å bli skjev og henge over til den ene siden. Det gjør forresten selen også, så tror dette systemet rett og slett ikke passer kropsformen til Toivo. I tillegg synes jeg veskene er litt små. Ruffwear Approach Pack…

006

Kløv nr 3

Denne er kjøpt på Hund og Katt Senter i Sørlandsparken.

Denne kløven prøvde jeg før jeg kjøpte den. La vekti i kløven og lot Toivo gå litt rundt med den, for å se at den passet. Kløven har plass til mye, har hovedvekten over frembeina og er slitesterk. Den har sålangt ikke blitt skjev ute på tur heller. Men for at kløven ikke skal bli skjev, er det viktig at det er lik vekt på begge sider. Mange tar plastkanner og skjerer av den ene siden og putter oppi kløven, da blir kløven vanntett, støtsikker, om man har spisse gjenstander oppi så vil ikke de stikke inn mot hundens rygg... God kløv fra Gresshoppa…

Om jeg finner ut at denne ikke holder mål, blir neste skreddersydd!

013

Skal klippe av strimlen som er for lang, prøvde å knyte den, men tror det er like så greit å bare fjerne den…

http://www.naturtips.no/klovhund.htm

 

Vi reiser på mandag, og blir ihvertfall borte en uke, så da blir det ingen blogginnlegg. Men jeg sender kanskje noen bilder til mobilbloggen:-)

12 kommentarer:

  1. Takk for mange gode tips. Kjekt å vite hva en bør se etter. Fine bilder også da!

    SvarSlett
  2. Så flott at du gir oss disse fine rådene Christian! Har jo tenkt å kjøpe kløv til bikkjene, så tar med meg dette! :) God tur til begge to!! :)

    SvarSlett
  3. Kjempelurt med gode råd på kløvronten. Jeg kommer nok til å spørre deg til råds når vi kommer så langt:o)

    Kanskje Toivo synes det er stas å bli storebror selvom han er litt lei nå? Det er jo liksom det eldste søskenets privilegie det å være lei av lillesøster/bror;o)

    SvarSlett
  4. Bra innlegg, driver og kikker på kløv jeg og nemlig.

    Har egentlig bestemt meg litt for ruffwear sin, enten den man kan skille sele og kløv, eller den som sitter sammen. Er ikke sikker, er bare et par hundre kr. i forskjell da. Du skriver at de er små, men det gjør forsåvidt ikke så mye for meg da, er ikke den som drar på overnattingsturer rett som det er.
    Viktigste er at den sitter bra, og jeg leste i en test (riktignok i vi med hund, drittblad) at de lå godt over skuldrene, istedenfor å gnisse på sidene.

    Men ble jo litt i tvil igjen nå da.. likevel, Casper og Toivo har ganske ulik fasong da, så får nesten bare teste den litt før jeg kjøper


    (det var langkommentaren sin det! )

    SvarSlett
  5. Forresten, du tenker ikke på å selge den fra ruffwear da? Da er jeg iallefall interressert :) (vet ikke om den passer jeg, men de bruker jo samme halsbåndstørrelse iallefall)

    SvarSlett
  6. Nina, Lurer på om den er i minste laget for Toivo. Om du hade bodd i Bø kunne du jo fått prøve den... Les om størrelsene på canis, tror det er Border Collie størrelse jeg kjøpte. Toivo er jo mye kraftigere i nakken en resten av kroppen. Kan godt hende den passer...

    Gry, jada, jeg tror det ordner seg. Må bare passe på å ta hensyn til Toivo oppi alt sammen:-)

    SvarSlett
  7. Nina, dessuten ser man på den at den er brukt altså...

    SvarSlett
  8. takk for tips, og god tur! :)

    SvarSlett
  9. Takk for gode råd!
    Han Bjønn er litt av en sjarmør, men Toivo er den perfekte fotomodell :o)

    SvarSlett
  10. Ja ja, at den er brukt spiller ingen rolle. Skal sjekke litt størrelser, og måle opp. Hvis et er slik at du vil selge, og kommer på nkk hamar kan den jo testes der og :)

    SvarSlett
  11. Bjønn var blitt stor nå ja :-) Og takk for mange gode råd :-) Må si meg enig med Nøve at Toivo er en veldig flink fotomodell :-)

    SvarSlett
  12. Takk for gode kløvtips! Det er mange ting å tenke på, og lett å kjøpe feil når en ikke har erfaringer fra før. Kløv kan være kjekt å ha!

    SvarSlett