søndag 5. juli 2009

Tanker rundt utstillingsresultater…

Jeg sitter å ser litt på Toivos utstillingsresultater fra før jeg overtok han. Da hadde han bare fått førstepremier.

Her er noen eksempler:

 

Larv 2006

Toivo blir 3. beste hannhund, og går før 4. beste hannhund INT NORD UCH NV-03-04-05 Fjällfarmens Loulas! Toivos onkel Nordanlidens Qingo blir BIR…

 

Avesta 2006:

Toivo vinner åpen klasse forran Lecibsin Mietlon Murre!

 

Ransäter 2006:

Toivo blir andre beste i åpen klasse framfor NUCH SVCH SUCH Fjällfarmens Uule Brum og NUCH SUCH Lapperix Aiko-Vaiko! (tittlene på de andre hundene er kommet etter denne utstillingen)

 

Synes egentlig det er merkelig at han plutselig får 3 x 2.premie med en gang jeg begynner å stille han. Dårlig handling?

Eller han rett og slett blitt for gammel? Dommerene spør alltid om hvor gammel han er, kanskje de ikke vil plassere en hund som fortsatt ikke er champion når den er 5 år? Er det viktig å få championatet tidlig om man skal komme noen vei?

Uansett håper jeg lykken har snudd etter disse 3 utstillingene. Etter det har vi jo fått to førstepremier og til og med CK igjen. Det er ihverfall ingen tvil for meg om at Toivo er en fin representant for rasen! Både eksteriørt og gemyttmessig. Og hvis man ser på hvilke hunder han har “hamlet opp med” i ringen før, så sier jo egentlig det sitt:-)

19 kommentarer:

  1. Hake peiling på utstilling å slik men har lest meg til noe. På en utstilling så er det hvist viktig at handleren også er pent kledd. Lys hund mørke klær, mørk hund lyse klær.
    Synes Toivo er veldig flott hund jeg da, men så er jeg ingen dommer.
    Ha en fin sommer videre!!

    SvarSlett
  2. Er ikke de første utstillingen til Toivo i Sverige?? Kan ha noe å si, tror ikke på det med alder. Har sett gamle hunder som er blitt champion. Var det ikke en lapsk som ble champion i en alder av 10 år??

    SvarSlett
  3. Nina, Den tror jeg var Norsk champion men ble internasjonal. Jeg vet ikke jeg, bare lufter litt tanker, det med alderen er bare en hypotese:-) Jo de første utstillingene er i Sverige, men hvorfor skulle det ha noe å si? Det er jo dommere fra forskjellige land både i Norge og Sverige...

    SvarSlett
  4. Det er ikke sikkert det var utenlandske dommere på de utstillingen han var, vet ikke, men jeg ser på flere av de svenske som kommer hit med topp premierte hunder som reiser skuffet hjem. Jeg har jo som sagt ikke peil, det kan være helt tilfeldig, Christian. Tror ikke det har noe med handlingen din å gjøre. Kanskje du skulle prøvd deg på utstilling i Sverige eller Danmark?? Hvis interssen er der så er det jo mange som reiser over.

    SvarSlett
  5. På de tre eksemplene jeg ga er det en norsk dommer, en svensk dommer og en finsk dommer. Kan hende det er forskjel på hvilket land dommeren kommer fra, men de reiser jo så mye, så det kan liksom ikke ha så mye å si...

    Kan hende jeg allikevel tar turen utenlands for å stille etterhvert:-)

    Den beste handlingen jeg har gjort var definitivt i Kristiansand, lite godbiter og flink hund. Der gikk det jo veldig bra også... Litt må handlingen ha å si tror jeg...

    De 2 førstepremiene kom etter jeg har kjøpt med nummerholder til å ha på armen, kanskje jeg ser mer proff ut da, også får jeg første? Hehe, nei fytti, så overfladiske kan de ikke være...

    SvarSlett
  6. Du får gjøre deg enda kjekkere så går det nok bra neste gang,hahaha.

    Nei, dette er ikke lett å bli klok på. Men det er faktisk interessant å se hvor forskjellig de dømmer.

    SvarSlett
  7. Ja, og at en hund kan gå fra 0.premie til 1.premie på en dag er jo uforståelig! Hvis man skal komme å si at det ikke er et sjansespill, men faktisk er kriterier som bestemmer plasseringen, en de nødt til å klare å dømme mer unisont en det altså!

    Neste gang blir det smoking;-)

    SvarSlett
  8. Hvor blir det hen?? Det må jeg få med meg,hahahaha!!!!!

    Ser ut som de gjør som de vil uansett. Regler eller ikke. Hvis ikke hadde de jo dømt ganske likt alle sammen. Her ligger det mye persolige meninger og hva de liker selv bak dømming.

    SvarSlett
  9. Lapphundfolket møter jo ikke opp i penklær så det kan ikke bli på Biri;-)

    Men på NKK utstillinger er det jo en del som stiller i finklær. Vurderer faktisk å kjøpe et "utstillings-outfit". En grå bukse og vest, og ei skjorte eller noe. Men da føler jeg meg bare superharry, tror nok ikke det blir noe av... Kanskje olabukse og skjorte, mer enn det blir det nok ikke:-)

    SvarSlett
  10. Ganske rart at det går ann å få så mye forskjellig.. jeg tror faktisk det har noe å si om man har nr lappen på arma eller ei..! (det skal jeg hvertfall ordne meg til neste gang;)

    SvarSlett
  11. mmmm. nå får det så vise seg. hvilke resultater, vi klarer å få på Biri.
    At fager på klærne våre, skulle ha noen betydning, det har jeg aldrig hørt om, kanskje vi får stille opp i hvit dress, du og jeg, det har svart hund med hvite tegninger??? hadde set stilig ut, men så upraktisk og vel ikke helt mig å være "fin".
    Jeg vurdere å stille ut i Danmark og Sverige, hvis vi får det til å passe inn i DK-ture.

    SvarSlett
  12. Stiller dere i smoking - stiller jeg i pysjamas og paraply! Blir det mere snobberi i lapperingen, holder jeg meg langt unna, for da er det ikke moro lengre ;o)
    Jeg klarer ikke å ta utstilling særlig alvorlig pga slike resultater Christian ramser opp.

    SvarSlett
  13. Det er en deal Nøve! Om du kommer i ringen med pysjama og paraply, skal jeg komme i smoking;-) Hehe...

    SvarSlett
  14. Du kan ta det helt roligt, Nøve. Enig, vi skal ikke ha noe snobberi i Lapphund klubben, det er nettopp derfor vi har det så koselig når vi treffes, det viktigste er at hundene får en god dag, når vi er på utstilling.
    Kritikken av hunden, teller egentlig mest for meg og vi hundefolk har det triveligt sammen.Vi skal fortsatt glede oss til å treffes.

    SvarSlett
  15. Jeg skal i hvertfall ha fullt batteri på neste utstilling... Det blir ikke mange hundebilder er jeg redd:o)

    Christian: Jeg blir ikke menneske igjen hvis du stiller i grå dress med vest, men jeg sitter her og lurer på om ikke det er verdt det. Jeg hadde ledd på meg seriøse plager er jeg redd. Blir derimot ikke fullt så overrasket hvis jeg finner Nøve i ringen i pysjamas og paraply;o))

    SvarSlett
  16. Dette innlegget fikk en annerledes utgang enn Christian noensinne hadde tenkt seg!

    SvarSlett
  17. Det høres ut som utstillingsresultatene kan variere veldig! Til og med på samme hund Det blir litt skummelt med Dixies første utstilling på Biri, men det får gå som det går!

    Morsomt å lese de andre kommentarene til dette innlegget... ;)

    SvarSlett